Jumaat, 17 Mei 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Suami impian

Posted: 16 May 2013 09:59 AM PDT

London: Pada 2009, seorang pelukis menghasilkan karya memaparkan sepasang kekasih sedang bercinta sebagai tema kerja tangannya.

Empat tahun kemudian, Chloe Mayo, 31, benar-benar mengahwini lelaki yang mempunyai wajah mirip dengan imej khayalannya sebelum ini. Menurut Chloe, ketika dia menghasilkan lukisan itu, dia tidak mempunyai teman lelaki, sebaliknya secara spontan melakarkan imej dirinya dengan seorang lelaki yang wujud dalam khayalan. "Saya tidak memikirkan sesiapa ketika itu," katanya.


Selepas menyiapkan lukisan berkenaan, ia kemudian dibiarkan berhabuk di sudut ruang tamu rumahnya. Untuk mencari pasangan, Chloe menyertai laman mencari jodoh yang diuruskan secara dalam talian dan akhirnya berkenalan dengan Michael Goeman.

Dua bulan kemudian, mereka bertemu dan Chloe terkejut melihat Goeman, 30, saling tidak tumpah seperti lelaki dalam lukisannya. Kata Chloe, bagi mengelak ditinggalkan Goeman, dia menyorokkan lukisan itu di bawah tilam dan hanya menunjukkannya selepas benar-benar yakin hubungan mereka akan berpanjangan. "Nasib baik Goeman tidak tawar hati dengan lukisan itu dan kami terus menjalin hubungan selama 18 bulan sebelum dia melamar saya ketika kami bercuti di selatan Perancis," katanya. Tiga tahun selepas bertemu, Chloe dan Goeman akhirnya berkahwin dan lukisan itu mendapat tempat istimewa di ruang tamu rumah mereka di Worcester Park dekat Croydon di Surrey.


Kata Chloe, dia berpindah balik ke Britain selepas menghabiskan masa bekerja di Australia pada 2009.


"Ketika itu saya nampak rumah saya perlu diberi kesegaran baru.

Foto

LUKISAN cat minyak yang dihasilkan Chloe saling tak tumpah dengan wajah suaminya.

Foto

PASANGAN Chloe dan Goeman berkahwin selepas tiga tahun berkenalan.

"Justeru, saya mula melukis beberapa gambar untuk mencantikkan dinding dan saya ada beberapa idea untuk menjayakannya," katanya. Menurut Chloe, dia mahu menghasilkan gambar sepasang kekasih pada waktu malam, tetapi tidak mempunyai gambaran secara khusus.


Dia kemudian mula melukis mengikut rasa hatinya.

"Saya melukis ciuman berguguran dari pokok supaya ia kelihatan romantik tetapi wajah pasangan itu saya hasilkan secara spontan," katanya. Selepas berkenalan dengan Goeman dan keluar makan malam bersama, kata Chloe, barulah dia tersedar wujud persamaan wajah kekasihnya dengan gambar yang dilukis. Sejak berkahwin, rakan mereka menggelarkan Goeman sebagai 'lelaki di dalam lukisan' kerana persamaan berkenaan. - Daily Mail

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/17

Mati diserang sakit jantung akibat terlebih kerja

Posted: 16 May 2013 09:53 AM PDT

Beijing: Seorang pemuda meninggal dunia akibat serangan jantung di pejabatnya, dipercayai akibat menanggung kerja berlebihan.

Menurut media tempatan, Li Yuan menghabiskan masa bekerja sehingga jam 11 malam di pejabat Ogilvy & Mather cawangan China di Beijing.


Rutin berkenaan berlanjutan sejak lebih sebulan lalu. Kira-kira jam 5 petang kelmarin, saksi berkata, Li, 24, tiba-tiba berdiri dan meraung kesakitan sebelum jaun ke lantai. Menurut saksi, Li dikejarkan ke Kolej Perubatan Peking Union tetapi doktor di situ mengesahkan dia meninggal dunia akibat serangan jantung. Majikan Li mengesahkan kematian itu melalui pos Twitter semalam.

Menurut laman Twitter itu, Li digambarkan sebagai seorang pekerja yang disenangi semua dan banyak menyumbang untuk syarikat. Sementara itu, data menunjukkan, China kini mencatat kematian berkaitan kerja lebih tinggi mengatasi Jepun. Hampir 60,000 pekerja di China mati akibat "kepenatan" disebabkan tekanan kerja setiap tahun. Kebanyakan kematian berkenaan disebabkan serangan jantung dan strok berkaitan tekanan kerja. - Daily Mail

Artikel ini disiarkan pada : 2013/05/17

Tiada ulasan:

Catat Ulasan