Sabtu, 11 Februari 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Katil Schwarzenegger bersebelahan Stallone

Posted:

Katil Schwarzenegger bersebelahan Stallone

Katil Schwarzenegger bersebelahan Stallone

ARNOLD SCHWARZENEGGER (kiri) dan Sylvester Stallone saling memandang antara satu sama lain semasa mereka dirawat di sebuah hospital di Los Angeles pada Selasa lalu.


LOS ANGELES - Pelakon filem Terminator, Arnold Schwarzenegger baring di atas katil di sebelah pelakon sasa, Sylvester Stallone di sebuah hospital di sini pada Selasa lalu.

Kedua-dua pelakon itu menerima rawatan akibat kecederaan kerana melakonkan aksi lagak ngeri dalam filem lakonan mereka.

Schwarzenegger, 64, menerima rawatan di bahunya sama seperti Stallone yang berusia 65 tahun.

Gambar yang menunjukkan kedua-dua pelakon berbaring disiarkan di laman blog Schwarzenegger.

Menurut Schwarzenegger, mereka mendapatkan rawatan selepas kedua-duanya berlakon dalam filem The Expendables 2 dan The Last Stand.

Kedua-dua-dua pelakon itu memang terkenal dengan aksi lagak ngeri dalam filem-filem tahun 1980-an. - Agensi

Penyanyi batal konsert di Israel

Posted:

Penyanyi batal konsert di Israel

Penyanyi batal konsert di Israel


GAMBAR fail menunjukkan Chan Marshall bergambar pada 11 September 2006.


NEW YORK - Penyanyi Chan Marshall yang juga dikenali sebagai Cat Power membatalkan konsertnya di Israel dengan menyertai beberapa artis lain.

Pembatalan itu dilakukan disebabkan konflik Israel dengan Palestin.

Penyanyi itu sebelum ini dijadualkan mengadakan konsert di Tel Aviv esok.

Namun, dia menghantar mesej semalam di Twitter dengan menyatakan tidak dapat membuat persembahan untuk para peminat Israel.

Menurutnya, dia berasa semangatnya terjejas.

Namun, penyanyi terkenal, Madonna akan membuat persembahannya di Israel pada Mei depan.

Sementara itu, Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman menyatakan pemerintahan sementara Palestin akan menjejaskan proses damai.

Dia membuat kenyataan itu kelmarin kepada wakil-wakil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di sebuah hotel di sini.

Menurutnya, satu perjanjian yang ditandatangani antara pergerakan Hamas dengan Fatah pimpinan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas sebelum ini tidak akan menyumbang kepada rundingan damai dengan Israel. - Agensi

Robot seperti dalam filem Avatar dicipta

Posted:

Robot seperti dalam filem Avatar dicipta

Robot seperti dalam filem Avatar dicipta


ROBOT TELESAR V memegang cawan di makmal Profesor Susumu Taichi di Yokohama pada Rabu lalu.


YOKOHAMA - Seorang saintis Jepun hampir menjadikan filem blockbuster Hollywood, Avatar satu realiti apabila dia mencipta sebuah robot yang boleh meniru pergerakan manusia yang mengawalnya.

Pengguna robot TELESAR V memakai peralatan khas yang bukan sahaja membolehkan mengawal aksi robot secara kawalan jauh tetapi mereka juga melihat, mendengar dan merasai sama seperti robot berkenaan.

"Apabila saya memakai alat khas ini dan menggerakkan badan, saya melihat tangan saya seperti menjadi tangan robot dan apabila saya menggerakkan kepala, penglihatan saya turut berbeza daripada sebelumnya," kata penyelidik Sho Kamuro kepada agensi berita AFP.

"Ia satu pengalaman aneh yang membuatkan anda terfikir sama ada anda benar-benar menjadi sebuah robot," katanya kepada agensi berita AFP.

Pakar kejuruteraan dan realiti maya Sekolah Reka Bentuk Media, Universiti Keio, Profesor Susumu Tachi berkata, sistem pengendalian yang dipasang pada topi, baju dan sarung tangan menghantar arahan terperinci kepada robot yang akan meniru setiap gerakan pengguna.

Pada masa yang sama, sejumlah sensor pada robot TELESAR V memancarkan kembali data yang akan ditukar menjadi bentuk yang boleh dirasai dan dilihat oleh pengguna.

Teknologi TELESAR iaitu singkatan untuk TeLexistence Surrogate Anthropomorphic Robot memiliki mata berkamera untuk merakam imej.

Imej yang dirakam, dipaparkan pada skrin halus di hadapan mata pengguna untuk penglihatan tiga dimensi.

Filem Avatar yang ditayangkan pada tahun 2009 dan diarahkan oleh James Cameron, mengisahkan tentang teknologi untuk mengawal tubuh makhluk asing. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan