Ahad, 15 Januari 2012

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Iran bekal senjata kepada Syria: AS

Posted: 14 Jan 2012 12:48 PM PST

WASHINGTON: Amerika Syarikat percaya Iran membekalkan senjata untuk membantu Syria dalam menghadapi kebangkitan rakyat yang menentang kerajaan Presiden Bashar al-Assad.

Seorang pegawai kanan AS berkata, Ketua Briged Quds, pasukan elit Pengawal Revolusi Iran, Qasem Soleimani berada di Damsyik baru-baru ini.


Kehadirannya dilihat oleh Amerika Syarikat sebagai tanda kukuh bahawa republik Islam itu membantu Syria, termasuk membekalkannya dengan senjata.

"Kami yakin Qasem berbincang dengan peringkat paling tinggi Syria, termasuk Bashar.


"Kami percaya kunjungannya itu ada kaitan dengan sokongan Teheran kepada Damsyik dalam usaha untuk mematahkan kebangkitan rakyat Syria," kata pegawai itu yang enggan namanya disiarkan.


Washington sudah sekian lama mengesyaki Iran membantu Syria ketika Bashar cuba mengekalkan kuasa dan mengelak daripada berdepan dengan nasib yang sama yang menimpa diktator lain di rantau itu ekoran Kebangkitan Arab.

Seorang pegawai lain berkata, kunjungan Qasem itu juga menjadi satu petunjuk paling kukuh mengenai kerjasama antara kedua-dua negara terbabit.


Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menganggarkan lebih 5,000 rakyat Syria dan anggota pasukan keselamatan negara berkenaan terbunuh sejak tunjuk perasaan membantah pemerintahan Hafez bermula awal Mac lalu. - Reuters



Full content generated by Get Full RSS.

Ryan Giggs pengecut: Rhodi

Posted: 14 Jan 2012 12:47 PM PST

LONDON: Bintang bola sepak Manchester United, Ryan Giggs semalam disifatkan oleh adiknya, Rhodri sebagai lelaki tidak berguna dan pengecut.

Bercakap buat kali pertama mengenai hubungan sulit selama lapan tahun antara Ryan dengan isterinya, Natasha, Rhodi mendedahkan bagaimana dia mengetahui skandal berkenaan menerusi surat yang ditulis sendiri oleh wanita itu.


Dalam temuramah dengan akhbar The Sun, Rhodri berkata: "Natasha ialah jantung hidup saya. Dia sepatutnya menjadi orang paling rapat dengan saya. "Saya mengetahui skandal itu menerusi surat yang ditulisnya dan disampaikan kepada saya oleh ibunya.

"Dia mengaku segala-galanya dan memohon maaf. Saya menjadi kaku selepas membaca surat itu." Rhodri juga berkata, dia yakin Natasha menjadi mangsa manipulasi Ryan.


Mengenai Ryan, dia berkata: "Selama ini saya sering menyangka dia hebat. Tetapi kini, saya sedar, dia pengecut dan tidak berguna. Dia membawa malu kepada keluarga." "Dia tidak pernah memohon maaf. Saya tidak pernah menjangka dia akan runtuhkan rumah tangga saya kerana seks." - The Sun



Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan