Khamis, 1 Disember 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Askar Indonesia lepas tembakan

Posted:

Askar Indonesia lepas tembakan

Askar Indonesia lepas tembakan


Polis dan askar Indonesia dibantu kereta perisai menyuraikan penunjuk perasaan Papua yang menaikkan bendera wilayah itu, Morning Star yang diharamkan kerajaan Indonesia sempena ulang tahun ke-50 wilayah itu menuntut kemerdekaan dari Indonesia di Timika, semalam. - AFP


TIMIKA 1 Dis. - Pasukan keselamatan Indonesia melepaskan beberapa das tembakan ke arah penduduk yang mengadakan upacara menaikkan bendera wilayah Papua itu menjelang ulang tahun ke-50 wilayah itu menuntut kemerdekaan dari Indonesia.

Menurut seorang wartawan AFP, kira-kira 500 penunjuk perasaan menyaksikan tarian tradisional dan mula bersorak serta berjalan dalam satu bulatan besar ketika bendera Morning Star wilayah itu dinaikkan pada tiang buluh di satu tenmpat di wilayah itu.

Seramai 120 polis dan tentera Indonesia bersama-sama sebuah trak tentera, menyerbu penunjuk perasaan serta melepaskan beberapa das tembakan ke udara dan ke arah orang ramai selepas bendera itu dinaikkan.

Polis turut menendang, menumbuk beberapa penunjuk perasaan dan menahan tiga orang penunjuk perasaan.

Pemimpin aktivis remaja Papua, Markus Haluk berkata, sekurang-kurangnya lima penunjuk perasaan ditembak.

Tambahnya, seorang lagi dibawa oleh polis dalam keretanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis wilayah Timika, Mada Indra Laksanta menafikan dakwaan itu dan memaklumkan polis hanya melepaskan tembakan ke udara sebagai amaran untuk meleraikan protes itu.

"Tiada penunjuk perasaan ditembak dan mereka dilaporkan membawa senjata tajam dan batu-batu.

"Tiga polis cedera di muka dan kepala kerana dipukul dengan batu oleh penunjuk perasaan," kata Laksanta. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Bendahari Parti Demokratik dakwa ada penglibatan orang tertentu

Posted:

Bendahari Parti Demokratik dakwa ada penglibatan orang tertentu

Bendahari Parti Demokratik dakwa ada penglibatan orang tertentu

JAKARTA 1 Dis. - Bekas Bendahari Parti Demokratik, Muhammad Nazaruddin mendakwa tuduhan rasuah yang dihadapinya merupakan tindakan untuk menutup penglibatan orang tertentu dalam kes penyelewengan berkenaan.

Beliau menuduh Suruhanjaya Pembanterasan Rasuah (KPK) mendakwanya atas tuduhan itu bagi melindungi beberapa orang penting dalam parti tersebut.

''Ada cubaan untuk menyembunyikan sesuatu dalam kes ini,'' kata Nazaruddin kepada panel hakim ketika perbicaraan kes berkenaan di Mahkamah Rasuah Jakarta, semalam.

Bekas Bendahari Parti Demokratik itu berkata, beliau memaklumkan KPK ketika disoal siasat buat kali ketiga bahawa dia telah dipanggil ke kediaman Presiden di Cikeas, Bogor pada 23 Mei.

''Kemudian, saya memberitahu penyiasat, saya pergi ke Singapura tetapi mereka menyuruh saya tidak bermula dari itu (kronologi dari hari saya pergi) tetapi bermula dari hari pertama saya di Singapura,'' ujarnya.

Nazaruddin kini dibicarakan kerana didakwa melakukan rasuah berhubung pembinaan kampung sukan untuk Sukan SEA.

Beliau didakwa menerima rasuah berjumlah 4.34 bilion rupiah (RM1.5 juta) daripada ahli perniagaan Muhammad El Idris dari PT Duta Graha Indah yang merupakan kontraktor binaan projek itu.

Peguam bela Nazaruddin, Hotman Paris Hutapea membantah indikmen yang dikenakan terhadap anak guamnya kerana Nazaruddin tidak pernah disoal siasat mengenai projek Sukan SEA itu oleh KPK.

''Kami tidak menerima dosier dan bagaimana seseorang boleh dibicara tetapi tidak pernah disoal siasat,'' ujarnya. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan