Isnin, 10 Oktober 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Kristian Mesir dan polis bertempur

Posted:

Kristian Mesir dan polis bertempur

Kristian Mesir dan polis bertempur


KENDERAAN perisai polis dan orang awam musnah dibakar oleh penganut Kristian Mesir yang mengadakan tunjuk perasaan di Kaherah, kelmarin. - AFP


KAHERAH 10 Okt. - Penganut Kristian dan polis tentera Mesir bertempur di sini semalam menyebabkan sekurang-kurangnya 24 orang terbunuh.

Penganut Kristian yang membantah mengenai serangan ke atas sebuah gereja dilaporkan membakar kenderaan, kereta perisai dan membaling batu ke arah polis yang didakwa bertindak keras.

Kabinet hari ini mengadakan mesyuarat tergempar berikutan insiden itu dan berikrar bahawa keganasan itu tidak akan menjejaskan pilihan raya pertama Mesir selepas presiden Hosni Mubarak digulingkan.

Insiden ini berlaku menjelang pilihan raya Parlimen di negara ini yang dijadual diadakan pada 28 November ini dengan calon akan mula mendaftar pada Rabu ini.

Pertempuran itu meningkatkan lagi kekecewaan aktivis terhadap tentera yang disifatkan oleh kebanyakan rakyat mahu terus berkuasa di belakang tabir, walaupun selepas menyerahkan tampuk kepimpinan Mesir, sesuatu yang dinafikan oleh pihak tentera.

Kementerian Kesihatan berkata, angka kematian ialah 24 orang, manakala 213 lagi cedera, tetapi identiti mangsa tidak didedahkan.

Agensi berita MENA melaporkan, Perdana Menteri Essam Sharaf turut mengadakan lawatan ke tempat kejadian yang terletak berhampiran bangunan televisyen kerajaan.

Penganut Kristian mengadakan protes bagi membantah serangan ke atas sebuah gereja di wilayah Aswan minggu lalu yang didakwa mereka dilakukan oleh radikal Islam.

Mereka turut menuntut pemecatan gabenor wilayah itu kerana gagal melindungi bangunan tersebut, tetapi aktivis kedua-dua agama menyatakan keganasan yang berlaku semalam disebabkan tindakan keras pihak tentera. - REUTERS

Full content generated by Get Full RSS.

Polis tembak penunjuk perasaan

Posted:

Polis tembak penunjuk perasaan

Polis tembak penunjuk perasaan


Polis Indonesia melepaskan tembakan ke udara semasa menghalang kemaraan penunjuk perasaan yang terdiri daripada pekerja lombong Freeport-McMoRan Copper & Gold Inc's Grasberg di Timika, Papua, semalam. - REUTERS


TIMIKA, Indonesia 10 Okt. - Polis menembak mati seorang penunjuk perasaan dalam pertempuran dengan lebih 1,000 pekerja lombong Freeport McMoran yang melancarkan mogok di wilayah Papua, hari ini.

Pegawai syarikat di lombong milik Amerika Syarikat itu, Virgo Solossa berkata, seorang penunjuk perasaan mati akibat tembakan yang dilepaskan oleh polis.

Sekurang-kurangnya enam anggota polis turut cedera dalam keganasan di kompleks Grasberg yang merupakan antara lombong emas dan tembaga terbesar di dunia itu, menurut jurucakap polis Papua, Wachyono.

Pertempuran berlaku apabila polis cuba menghalang lebih 1,000 pekerja yang mengadakan mogok sejak 15 September lalu daripada memasuki kompleks lombong tersebut.

"Setakat ini, enam anggota polis turut cedera akibat terkena batu yang dilempar kumpulan pekerja itu dan mereka telah dibawa ke hospital.

"Polis pada mulanya melepaskan tembakan amaran ke udara selepas dibaling dengan batu, tetapi tidak diendahkan," kata Wachyono.

Pekerja lombong yang kebanyakan penduduk pribumi mengadakan mogok bagi menuntut kenaikan gaji. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan