Ahad, 13 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Korban mungkin lebih 10,000

Posted:

Korban mungkin lebih 10,000

Korban mungkin lebih 10,000


Gelombang tsunami menghempas sebatang jalan di bandar Miyako, di timur laut Jepun selepas satu gempa berukuran 8.9 pada skala Richter menggegar Jepun, Jumaat lalu. – REUTERS


TOKYO 13 Mac – Polis di Miyagi menjangkakan angka kematian di wilayah itu sahaja mungkin melebihi 10,000 orang, apabila bandar di timur laut Jepun itu musnah teruk akibat gempa bumi dan tsunami yang melanda kelmarin.

Jangkaan itu juga dibuat berdasarkan penemuan lebih 600 mayat di sepanjang kawasan pantai Miyagi dan Iwate, lapor agensi berita Kyodo.

Jurucakap polis, Go Sugawara berkata, ketua polis wilayah itu memaklumkan pegawai bantuan kecemasan bahawa mangsa terbunuh dijangka melebihi 10,000 orang.

Ini berikutan kira-kira 10,000 penduduk di bandar Minamisanriku, Miyagi telah terputus hubungan.

Setakat ini, pihak berkuasa Jepun meletakkan angka kematian tsunami dan gempa bumi pada lebih 1,400 orang, tetapi jumlah itu dijangka meningkat.

Seorang pegawai perbandaran di bandar Futaba, wilayah Fukushima berkata, kira-kira 90 peratus rumah di tiga kawasan perumahan musnah selepas dilanda tsunami.

Agensi NHK melaporkan, kira-kira 390,000 penduduk telah meninggalkan rumah mereka dengan kebanyakannya mendapatkan perlindungan di lebih 1,400 tempat pemindahan sementara di sekolah-sekolah dan pusat komuniti.

Perdana Menteri, Naoto Kan hari ini menyatakan, Jepun sedang berhadapan krisis terburuk sejak Perang Dunia Kedua apabila bilangan korban akibat bencana tersebut terus meningkat.

Beliau hari ini turut menggandakan jumlah askar yang dihantar ke kawasan terbabit kepada 100,000 orang ketika pekerja penyelamat sukar tiba ke kawasan terjejas ekoran keadaan jalan yang terputus hubungan. – Reuters/Dpa

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Letupan Chernobyl tidak akan berulang

Posted:

Letupan Chernobyl tidak akan berulang

Letupan Chernobyl tidak akan berulang


Penduduk yang terkandas di sebuah sekolah rendah dipindahkan ke kawasan selamat di Sendai, Utara Jepun, kelmarin. - AP


BRUSSELS 13 Mac - Jepun tidak perlu bimbang berlakunya kejadian seumpama letupan nuklear Chernobyl di Ukraine selepas satu letupan memusnahkan bahagian bumbung sebuah loji jana kuasa nuklearnya di Fukushima semalam, kata pakar.

Reaktor No. 1 di Fukushima, utara Tokyo mengalami kebocoran radiasi selepas gempa bumi sekuat 8.9 pada skala Richter mengakibatkan satu letupan semalam, sekali gus mencetuskan kebimbangan berlakunya peleburan nuklear.

Bagaimanapun, pakarberkata, gambar kabus di loji berkenaan mencadangkan hanya sejumlah kecil radiasi dibebaskan dan ia adalah sebahagian pendekatan bagi mengembalikan kestabilannya, berbeza jauh dari awan radioaktif yang dibebaskan Chernobyl apabila ia meletup pada 1986.

"Letupan di loji nuklear Fukushima di Jepun yang berlaku tidak akan mengulangi bencana nuklear Chernobyl,'' kata Timbalan Pengarah Pusat Keselamatan Nuklear Chernobyl, Valeriy Hlyhalo.

Agensi berita Interfax memetik Hlylaho sebagai berkata, reaktor Jepun mempunyai perlindungan lebih baik berbanding di Chernobyl yang menyaksikan 32 anggota bomba terbunuh.

"Selain itu, reaktor nuklear di Jepun juga direka untuk zon seismik walaupun apa yang berlaku melebihi impak ketahanan loji berkenaan.

"Oleh itu, kesannya tidak akan menjadi serius seperti selepas bencana nuklear Chernobyl,'' katanya.

Para pegawai Jepun berkata, teras reaktor nuklear itu masih berada dalam keadaan baik dan air laut akan dimasukkan ke dalam reaktor bocor itu untuk menyejukkan dan mengurangkan tekanan di unit itu.

Pakar berkata, ia amat penting untuk memastikan penutup besi reaktor tidak rosak dalam letupan atau gempa bumi itu.

"Jika bekas tekanan yang menyimpan semua bahan api itu meletup, ia mungkin bakal mengulangi kejadian Chernobyl, jadi lebih banyak bahan radioaktif akan dibebaskan,'' kata ahli fizik nuklear Universiti Surry Britain, Pro. Paddy Regan. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan