Jumaat, 26 Oktober 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Jemaah haji berhimpun di Arafah

Posted:

Jemaah haji berhimpun di Arafah

SEJUMLAH jemaah haji tiba di Jabal Rahmah dekat Mekah semalam.


PADANG ARAFAH - Lautan jemaah haji yang berpakaian ihram membanjiri Padang Arafah di sini, barat Arab Saudi awal pagi semalam untuk menunaikan salah satu daripada lima rukun haji.

Ramai jemaah berkhemah di padang itu dengan kebanyakan mereka tiba sekitar waktu subuh semalam.

Lelaki, wanita dan kanak-kanak dari 189 buah negara membanjiri kawasan itu dan mendirikan khemah pelbagai warna untuk tidur serta berdoa.

Sekitar 2.5 juta jemaah berada tiba di Padang Arafah.

"Kami datang dari Mekah. Kami berjalan kaki dari Masjidilharam ke Mina dan menaiki bas ke Padang Arafah," kata seorang jemaah haji dari Mesir yang datang bersama keluarganya.

"Semakin penat kami rasa, semakin banyak ganjaran pahala yang Tuhan berikan," kata lelaki itu.

Selepas selesai solat subuh, ramai jemaah haji menuju ke sebuah bukit kecil di Padang Arafah yang dikenali sebagai Jabal Rahmah.

Sebahagian jemaah berehat dan berdoa di celah batu di bukit tersebut dengan air mata mengalir di pipi mereka.

Nabi Muhammad SAW dipercayai menyampaikan khutbah terakhir kepada umat Islam di kaki bukit tersebut sebelum baginda wafat.

BEBERAPA jemaah haji berdoa di bukit Jabal Rahmah.


Sementara itu, seorang lelaki menggesa jemaah haji agar tidak mendaki tangga batu yang licin untuk menuju ke puncak Jabal Rahmah.

"Nabi dan pengikutnya tidak pernah mendaki bukit ini. Tolong jangan mendakinya," kata lelaki berkenaan dengan menggunakan pembesar suara.

Sejak beberapa tahun lalu, beberapa jemaah haji pernah tergelincir dan terjatuh semasa memanjat bukit tersebut manakala sebahagian lagi meninggal dunia akibat insiden rempuhan.

Sebahagian jemaah tidak menghiraukan nasihat tersebut dan cuba mendaki Jabal Rahmah tetapi tiada sebarang kejadian tidak diingini yang dilaporkan berlaku.

Beberapa jemaah haji Syria turut dilihat mengibarkan bendera para penentang Presiden Bashar Al-Assad.

Ia merupakan simbol kebangkitan rakyat negara itu yang menentang pemerintahan Bashar sejak 19 bulan lalu.

Jemaah haji kemudian akan bergerak pula ke Muzdalifah yang terletak di antara Mina dan Arafah untuk melontar batu di tiga buah jamrah. - AFP

Perry bantu kempen Obama

Posted:

Perry bantu kempen Obama

OBAMA melambaikan tangan ke arah para penyokongnya.


LAS VEGAS - Penyanyi terkenal, Katy Perry membuat persembahan pada kempen politik Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama di sini kelmarin, menurut akhbar dalam talian, MailOnline semalam.

Perry membuat persembahan sebelum Obama tiba untuk berkempen menjelang pilihan raya presiden AS yang akan berlangsung pada 6 November depan.

Penyanyi itu memakai pakaian ketat berwarna putih yang tertera nama Obama dan Naib Presiden AS, Joe Biden.

Konsert Perry yang terkenal dengan lagu Hot n Cold itu diadakan secara percuma.

Selepas persembahan itu, Obama menyatakan bahawa Perry merupakan seorang wanita yang hebat.

Obama turut bergurau dengan berkata beliau mengenali nenek Perry ketika berkempen di hadapan kira-kira 13,000 orang.

"Satu-satunya perkara yang saya perlu dedahkan ialah kesan gincu Anne (nenek Perry) terdapat pada muka saya selepas beliau mencium saya.

"Malangnya, terdapat seseorang yang telah memadamkan ia (kesan gincu itu) sebelum Michelle (isteri Obama) melihatnya," kata Obama.

Presiden AS itu akan menentang pencabarnya yang merupakan seorang jutawan dan bekas gabenor Massachusetts, Mitt Romney daripada parti Republikan pada pilihan raya itu.

Sementara itu, Obama ketika diwawancara dalam program The Tonight Show di Los Angeles bergurau dengan menyatakan beliau dan bilionair terkenal, Donald Trump dibesarkan bersama di Kenya.

Beliau membuat gurauan itu kerana Trump berjanji akan membuat sumbangan sebanyak AS$5 juta (RM15.19 juta) kepada badan kebajikan jika Obama mendedahkan rekod pasport dan kolejnya.

Trump kerap mempersoalkan sama ada Obama pernah dilahirkan di AS.

Semasa diwawancara , Presiden AS tersebut turut menafikan dakwaan Trump.

"Semua itu berputar ke belakang apabila kami (Obama dan Trump) dibesarkan bersama di Kenya," katanya.

Obama turut menegaskan bahawa rogol merupakan satu perbuatan jenayah.

Beliau membuat penjelasan itu bagi menyelar kenyataan calon Dewan Senat Indiana daripada parti Republikan, Richard Mourdock.

Mourdock membuat kenyataan bahawa wanita yang hamil disebabkan dirogol lelaki merupakan 'sesuatu yang Tuhan mahukan kejadian itu berlaku' sekali gus menyebabkan sebahagian remaja perempuan di AS berasa marah.

Kenyataan itu juga dijangka menyebabkan golongan wanita yang sebelum ini menyokong Romney akan beralih kepada Obama.

- Agensi

Artis seni menari tarian kuda

Posted:

Artis seni menari tarian kuda

GAMBAR yang dirakamkan kelmarin di sebuah lokasi yang tidak didedahkan menunjukkan (kiri) menari tarian seperti yang dipopularkan Psy.


BEIJING - Seorang artis seni yang kontroversi dari China, Ai Weiwei menari tarian kuda yang dipopularkan oleh penyanyi rap Korea Selatan, Psy dalam satu rakaman video.

Namun, Weiwei melakukan sedikit kelainan apabila dia melakukan aksi menghayun sepasang gari ketika menari.

Video bertajuk Grass Mud Horse Style itu dipercayai dihasilkan Weiwei untuk menyindir undang-undang penapisan internet China.

Video tersebut dimuat naik di laman YouTube dan beberapa laman web di negara berkenaan.

Dalam klip video itu, Weiwei dilihat memakai baju berwarna merah jambu, jaket hitam dan cermin mata hitam untuk meniru Psy.

Weiwei berkata, dia dan beberapa rakannya merakamkan video tersebut dan memuat naik di internet kelmarin.

Artis seni itu juga meniru beberapa aksi Psy seperti gerakan tarian kudanya.

Dia yang lantang mengkritik pemerintah China pernah ditahan secara rahsia selama 81 hari pada tahun lalu sebelum didakwa cuba mengelak daripada membayar cukai.

Muzik video Psy yang berjudul Gangnam Style di YouTube telah ditonton lebih 530 juta kali selepas dimuat naik sejak Julai lalu. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan