Jumaat, 29 Julai 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Mangsa pembunuhan dikebumi

Posted:

Mangsa pembunuhan dikebumi

Mangsa pembunuhan dikebumi


Penduduk Norway memberi penghormatan kepada mangsa yang terbunuh dalam kejadian tembakan rambang dan serang bom dengan membawa bunga dan bendera Norway di hadapan Oslo Cathedral, kelmarin. – REUTER


OSLO 29 Julai - Norway mengadakan upacara pengebumian bagi mangsa pembunuhan beramai-ramai oleh fanatik Kristian, Anders Behring Breivik, hari ini.

Bendera dikibarkan separuh tiang di seluruh Norway hari ini bagi memperingati peristiwa hitam itu yang berlaku seminggu lalu dan mengorbankan sehingga 76 orang.

Turut diadakan ialah upacara memperingati mangsa serangan itu, yang disifatkan sebagai serangan paling buruk di Norway sejak perang Dunia Kedua.

Salah seorang mangsa yang terbunuh, Bano Rashid, 18, akan dikebumikan di gereja Nesodden berdekatan Oslo.

Sementara itu, polis Norway akan menyoal semula Breivik hari ini ekoran penemuan maklumat baru berhubung kejadian tembakan rambang tersebut.

Ini merupakan kali kedua polis menyoal-siasat fanatik Kristian berhaluan kanan itu sejak Sabtu lalu, sehari selepas pembunuhan kejam di pulau Utoeya dan letupan bom di pusat bandar Oslo itu.

Pegawai polis, Paal-Fredrik Hjort Kraby berkata, mereka akan menyoal Breivik berhubung maklumat baru yang diterima beberapa hari lalu.

Namun, apabila penyiasatan semakin mendalam dilakukan, pegawai undang-undang tertinggi di negara itu berkata ia akan mengambil masa untuk meneliti bukti-bukti yang mereka temui.

Ketua Pendakwa Raya Norway, Tor Aksel Buschhe pula berkata, perbicaraan Breivik tidak dapat diadakan sebelum 2012 kerana kertas pendakwaan ke atas Breivik tidak akan siap sehingga hujung tahun ini. – AFP / Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Lombong arang batu meletup, 18 maut

Posted:

Lombong arang batu meletup, 18 maut

Lombong arang batu meletup, 18 maut

KIEV, Ukraine 29 Julai - Sekurang-kurangnya 18 pelombong maut dan 10 lagi hilang selepas sebuah lombong arang batu meletup di wilayah Lugansk di timur Ukraine, malam tadi.

Menurut Kementerian Kecemasan, pada awal pagi ini, dua lagi pelombong ditemui mengalami kecederaan akibat melecur dan mereka telah dihantar ke hospital untuk rawatan.

"Nasib 10 lagi pelombong yang masih hilang belum diketahui dan ketika kejadian pada pukul 1.57 pagi (waktu tempatan) itu, seramai 28 pelombong sedang bekerja," katanya.

Dalam pada itu, jurucakap kementerian berkenaan cawangan Lugansk mengesahkan angka kematian kepada AFP.

"Seramai tiga pelombong dimasukkan ke hospital, manakala sembilan lagi masih terperangkap di bawah runtuhan dan tidak dapat dipastikan sama ada mereka masih hidup atau sebaliknya," katanya.

Sementara itu, seorang maut dan 11 hilang dalam satu lagi kejadian runtuhan lombong arang batu di bandar Makiyivka di wilayah Donetsk, lapor kementerian berkenaan.

Jelasnya, ketika kejadian, lif setinggi 70 meter yang membawa pelombong naik dan turun tiba-tiba runtuh dan dua daripada 13 pekerja berjaya diselamatkan. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan