Rabu, 20 April 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Jet NATO bom Tripoli

Posted:

Jet NATO bom Tripoli

Jet NATO bom Tripoli



TRIPOLI - Serangan udara tentera Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dilancarkan ke atas ibu negara Libya, Tripoli, kampung halaman pemimpin Libya, Muammar Gaddafi di Sirte serta bandar Aziziyah, lapor agensi berita rasmi JANA, semalam.

"Tripoli dan Sirte menjadi sasaran serangan agresif pasukan tentera Salib (Kristian) pada awal pagi Selasa lalu," lapor agensi tersebut tanpa memberi butiran lanjut.

Selepas laporan itu disiarkan, satu sumber tentera menyatakan bahawa serangan tersebut turut menyasarkan rantau Al-Hira dan bandar Aziziyah yang terletak 50 kilometer (km) dari selatan Tripoli.

Timbalan Menteri Luar Libya, Khaled Kaim memberitahu serangan NATO telah mengenai infrastruktur telefon di bahagian utara Libya, iaitu sekitar Sirte.

"Kelmarin, pasukan tentere bersekutu telah mengebom stesen-stesen telekomunikasi yang terletak 50km dari Sirte, selain 80km ke arah timur dan barat bandar itu," kata Kaim dalam satu sidang media.

Beliau menyatakan serangan dilaksanakan 'atas permintaan puak pemberontak yang bersedia untuk melakukan pembunuhan besar-besaran di rantau terbabit.'

Pada awal petang semalam, para wartawan agensi AFP di Tripoli melaporkan sekurang-kurangnya sebuah pesawat terbang melintasi bandar itu.

Sementara itu, Menteri Luar Rusia, Sergei Lavrov berkata, tentera Barat telah melanggar mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang digunakan untuk campur tangan tentera di Libya.

Sebelum ini, tentera Barat melancarkan serangan di Libya bagi menguatkuasakan zon larangan terbang selepas dipersetujui PBB.

Rusia meminta supaya satu gencatan senjata dilakukan di Libya kerana pihak pemberontak dilihat tidak mahu berunding kerana penglibatan tentera Barat di negara itu.

"Pihak yang menggunakan resolusi Majlis Keselamatan PBB untuk sasaran itu (melakukan perubahan kepimpinan di Libya) secara terbuka melanggar mandat yang diberikan oleh PBB," kata Lavrov selepas beliau mengadakan rundingan dengan rakan sejawatannya dari Serbia, Vuk Jeremic.

Pergolakan di Libya berlaku sejak 15 Februari lalu apabila sejumlah penunjuk perasaan berhimpun bagi menuntut kebebasan hak asasi di bandar Benghazi sebelum ia bertukar menjadi pertempuran di antara kumpulan pemberontak yang menentang kepimpinan Gaddafi.

Situasi kemudian menjadi bertambah buruk ekoran penglibatan tentera Barat termasuk Amerika Syarikat yang menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya bagi mengelak Gaddafi melakukan serangan ke atas orang awam. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Penghendap ketua MU didapati bersalah

Posted:

Penghendap ketua MU didapati bersalah

Penghendap ketua MU didapati bersalah


SUSANNE IBRU


LONDON - Seorang wanita, Susanne Ibru, 38, didapati bersalah di Mahkamah Majistret Macclesfield di sini kelmarin selepas dia didapati bersalah menghendap bintang kelab bola sepak Manchester United (MU), Rio Ferdinand dengan menceroboh ke kawasan rumahnya, lapor sebuah akhbar semalam.

Wanita berasal dari Peckham, London Selatan dan kini menetap di Queens Road, Newcastle-upon-Tyne itu muncul di rumah kapten MU tersebut sebanyak tiga kali antara Februari dan Jun tahun lalu."

Semasa memberikan keterangan di mahkamah Ferdinand memberitahu bahawa dia berasa marah dan kecewa dengan kemunculan Ibru di kediamannya yang terletak di Alderley Edge, Cheshire.

Perasaan itu muncul, katanya, selepas dia terjaga daripada tidur di atas katil.

Ferdinand berkata, dia terjaga daripada tidur selepas mendengar bunyi sistem bunyi elektrik interkom di pintu rumah mereka.

Pemain itu menjelaskan, dia melihat dari tingkap bilik mandi, seorang manusia yang memakai pakaian menutup kepalanya.

Ferdinand menyatakan kepada Hakim Nicholas Sanders bahawa dia menjerit dan wajah wanita tersebut dapat dilihatnya.

Namun, semasa hakim mahu menjatuhkan hukuman, wanita tersebut keluar dari bilik mahkamah.

Sebelum wanita itu keluar dari bilik mahkamah dia sempat memberitahu Ferdinand: "Saya akan berjumpa dengan anda tidak lama lagi."

Bagaimanapun, hakim tersebut mengeluarkan waran ke atas Ibru bagi mengarahkannya datang semula ke mahkamah untuk mendengar hukuman ke atasnya. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Gadis Turki Islam pertama berbogel untuk Playboy

Posted:

Gadis Turki Islam pertama berbogel untuk Playboy

Gadis Turki Islam pertama berbogel untuk Playboy


KULIT depan majalah Palyboy yang menunjukkan Sila Sahin berbogel.


BERLIN - Selama ini, seorang gadis berusia 25 tahun berketurunan Turki yang menetap di sini, Sila Sahin menjadi contoh teladan tentang kelakuan baik wanita Islam moden dalam masyarakat berbilang budaya di Jerman, lapor sebuah akhbar semalam.

Dia yang merupakan seorang aktres yang membintangi drama telenovela Jerman, Bad Times disenangi ramai peminatnya dan membuatkan keluarganya berasa bangga.

Namun, langkah terbarunya mengejutkan para peminatnya dan turut menyebabkan mereka yang rapat dengannya naik berang.

Beraksi berahi untuk kulit majalah Playboy Jerman dengan satu payu daranya terdedah, Sila sengaja mahu menyampaikan mesej yang jelas kepada keluarganya yang mengamalkan cara hidup Islam.

"Saya berbogel untuk Playboy kerana saya mahu bebas," kata Sila.

"Gambar-gambar ini merupakan bukti kebebasan saya daripada semua halangan yang terpaksa diikuti semasa zaman kanak-kanak saya," tambahnya.

Keluarganya, bagaimanapun, tidak dapat menerima perbuatan Sila dengan ibunya bertindak memutuskan perhubungan dengan aktres berkenaan.

"Ibu saya masih marah. Ia lebih sukar dengan datuk dan nenek saya, serta ibu dan bapa saudara saya," kata wanita jelita itu di laman web siri televisyen berkenaan.

Dia bagaimanapun, berjaya bercakap dengan ayahnya yang juga seorang pelakon.

Ayah Sila bimbang anak gadisnya akan dibenci bukan sahaja oleh masyarakat Turki di Jerman, tetapi oleh seluruh umat Islam akibat tindakannya.

Sila berkata, dia berbogel untuk majalah Playboy bagi menyeru wanita-wanita Islam yang selama ini hidup terkongkong dan tidak dibenarkan membuat pilihan, termasuk dalam menentukan calon suami serta keperawanan mereka, supaya bangkit untuk bersuara dan bertindak.

Tindakan Sila menjadikannya sebagai wanita Turki pertama yang berbogel untuk Playboy. Dia bagaimanapun kesal dengan tindakan keluarganya yang menyisihkan dirinya kerana isu tersebut.

Dalam satu wawancara, Sila merayu keluarganya supaya memahami punca dia membuat keputusan untuk bergambar tanpa seurat benang itu.

Aktres berkenaan turut merayu keluarganya supaya memaafkan dirinya.

"Saya berharap mereka (keluarganya) dapat memaafkan saya," kata Sila.

"Tolonglah terima saya semula," tambahnya. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan