Sabtu, 15 Jun 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Hassan Rowhani presiden baru Iran

Posted: 15 Jun 2013 10:35 AM PDT

TEHERAN 16 Jun - Calon berhaluan sederhana, Hassan Rowhani , yang mendahului pilihan raya semalam, berjaya menggantikan Mahmoud Ahmadinejad sebagai Presiden Iran yang baru selepas mendapat lebih tiga suku daripada undian.

Rowhani yang juga bekas perunding nuklear yang mempunyai hubungan baik dengan masyarakat antarabangsa memperolehi 50.8 peratus undi.

Datuk Bandar Teheran, Mohammad Baqer Qalibaf pula berada di kedudukan kedua dengan 15.6 peratus diikuti dengan perunding nuklear, Saeed Jalili dengan jumlah 11.4 peratus, serta bekas pengawal komander, Mohsen Rezai yang berjaya mengumpul undian sebanyak 11.3 peratus. - AFP

2 warga asing korban terbaru jangkitan virus di Arab Saudi

Posted: 15 Jun 2013 10:28 AM PDT

RIYADH 16 Jun - Dua lagi dilaporkan meninggal dunia di negara ini kerana dijangkiti virus Sindrom Pernafasan Akut Teruk (SARS), sekaligus membawa jumlah angka korban akibat virus tersebut setakat ini kepada 28 orang.

Menurut Kementerian Kesihatan Arab Saudi, kedua-dua mangsa adalah warga asing yang bekerja di negara yang kaya dengan minyak itu.

Seorang mangsa yang berusia 46 tahun dilaporkan meninggal dunia Rabu lalu, di bandar Wadi al-Dawasir, di selatan bandar Riyadh, manakala seorang lagi mangsa yang berusia 21 tahun dilaporkan meninggal dunia kelmarin di Hafr al- Batin.

Sehingga kini, kira-kira 46 orang dikesan dijangkiti virus coronavirus yang dikenali sebagai MERS-CoV di negara ini sejak September lalu. - DPA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan