Khamis, 4 April 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Si mati 'hayati' hari berkabung

Posted:

Beijing: Seorang mahasiswa mengadakan majlis pengebumian untuk dirinya sendiri kerana tidak mahu 'terlepas' daripada mengalami peristiwa itu.

Untuk membolehkan ia berlangsung, Zeng Jia menggunakan wang simpanannya dan mengupah syarikat yang berkenaan mengadakan majlis itu sama seperti yang dilakukan terhadap orang yang sudah mati.


Selain dihiasi bunga-bungaan, majlis itu juga berlangsung di Wuhan dengan dihadiri sejumlah orang yang meratapi 'kematian' berkenaan serta dirakam jurugambar. Kata Zeng, berdasarkan apa yang dilaluinya majlis itu tidak menyebabkan dia takut atau ngeri.

"Sebaliknya ia memberi kesan positif kepada saya," katanya. Untuk menjayakan majlis itu, Zeng berbaring kaku dalam keranda berhias bunga selama sejam sambil satu anak patung Hello Kitty diletakkan di atas dadanya.


Di atas Zeng, digantung beberapa lipatan kertas berbentuk burung merpati. Zeng mengupah sekumpulan jurusolek yang mahir menghias mayat bagi membolehkan dirinya benar-benar menyerupai orang mati. Seorang lelaki berpakaian seragam tentera berdiri mengawal 'mayat' Zeng ketika rakan dan keluarganya memberi penghormatan terakhir.


Kata Zeng, dia terfikir mengapa orang lain menghabiskan masa dan penat lelah untuk seseorang apabila mereka sudah mati dan tidak lagi dapat menghargainya. "Saya mahu melihat bagaimana orang mengingati saya.

Foto

PELAWAT 'meratapi kematian' Zeng yang berbaring dalam keranda selama sejam.

Foto

ZENG berbaring dalam keranda selama sejam.

"Justeru, saya mengatur majlis pengebumian sendiri dan ternyata ia menyeronokkan," katanya. Selepas majlis itu berakhir, Zeng keluar dari keranda dan memberikan ucapan kepada semua yang hadir. "Mengalami kematian membolehkan saya menghargai hidup dengan lebih bermakna.


"Saya benar-benar gembira selepas keluar dari keranda," katanya. - Daily Mail

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/04

Tom Cruise mahu bertemu makhluk asing

Posted:

Hollywood: Bintang Hollywood Tom Cruise mahu membuat perjalanan ke angkasa.

Aktor itu berkata, dia akan menimbangkan untuk membelanjakan 130,000 pound (RM 606,366) untuk terbang menembusi orbit dan ingin sekali terserempak dengan makhluk asing.

Bercakap ketika mempromosikan filem sains fiksyen terbarunya, Oblivion, Cruise menambah: "Siapa yang tidak mahu melakukan seperti demikian?"

"Saya akan membiarkan beberapa orang lain mencubanya dulu tetapi ia pasti hebat. Saya sentiasa berharap ketika kanak-kanak dulu yang kita akan membuat perjalanan ke planet berlainan pada masa kini."


Bintang War of the Worlds itu mengikut jejak langkah selebriti lain seperti Ashton Kutcher yang bercadang ingin ke angkasa. Bintang Two and a Half Men itu sudah pun membayar RM606,366 untuk misi dua jam Virgin Galactic yang akan datang.


Cruise yang juga seorang pengikut Saintologi percaya ia bukanlah sesuatu yang luar biasa untuk memikirkan bahawa makhluk asing wujud. Sesetengah rakan seagamanya percaya bahawa makhluk asing bergelar Xenu membawa manusia ke Bumi 75 juta tahun lalu.

Cruise berkata: "Saya tidak fikir anda boleh benar-benar mempercayainya.

"Ia mungkin agak sombong untuk memikirkan bahawa kita satu-satunya makhluk di seluruh semesta galaksi ini tetapi saya tidak pernah bertemu dengan makhluk asing."

Cruise berkata demikian ketika tayangan perdana Oblivion di Moscow, Russia, di mana dia melakonkan watak seorang daripada beberapa lelaki terakhir di bumi selepas peperangan dengan makhluk asing membinasakan planet ini pada 2073.

Bintang yang berketinggian 5 kaki 7 inci itu sudah berlatih untuk perjalanan itu dia pernah sekali terbang dalam simulator kapal angkasa di pusat angkasa Nasa di Houston, Texas. Itu adalah satu langkah besar buat seorang lelaki yang kecil. - The Sun

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/04

Tiada ulasan:

Catat Ulasan