Jumaat, 23 November 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Mursi cetus kontroversi

Posted: 23 Nov 2012 02:48 PM PST

Perintah baru diramal semarak perpecahan politik Mesir

KAHERAH: Presiden Mesir, Mohamed Mursi (gambar) mencetuskan kontroversi semalam apabila beliau mengeluarkan satu perintah berkemungkinan besar akan menyebabkan perbicaraan semula Bekas Presiden, Hosni Mubarak dan pembantunya.

Selain perintah mengarahkan perbicaraan pegawai era Mubarak yang bertanggungjawab terhadap keganasan ketika kebangkitan menentang pemerintahan beliau, perintah terbabit dilindungi daripada tindakan perundangan perhimpunan dikuasai puak Islamis yang menulis perlembagaan baru Mesir.

Ia memberikan perlindungan yang sama terhadap dewan tinggi parlimen yang dikuasai sekutu Mursi dan memberikan kuasa baru presiden yang membenarkan beliau memecat ketua pendakwa era Mubarak dan melantik pendakwa baru.

Ia menyebut bahawa semua keputusan diambil Mursi sehingga pemilihan presiden baru dikecualikan daripada tindakan perundangan.

Melindungi revolusi

Perintah berkenaan yang dikeluarkan sebagai langkah untuk melindungi revolusi, mendapat pujian daripada sekutu Mursi tetapi menimbulkan kebimbangan di kalangan penduduk Mesir berfikiran sekular Ikhwanul Muslimin dan sekutunya bertujuan mendominasi Mesir baru.

Ia dilihat akan menyebabkan perpecahan besar sama seperti yang berlaku ketika era Mubarak.
"Keputusan ini akan menyemarakkan perpecahan di dalam politik Mesir dan akan lebih menyukarkan memulihkan pertumbuhan ekonomi," kata seorang profesor sains politik di Universiti Kaherah, Mustapha Kamal Al-Sayyid.

Ahli politik liberal, Mohamed ElBaradei di dalam akaun Twitter beliau berkata bahawa Mursi merampas semua kuasa negara dan melantik dirinya sebagai firaun Mesir yang baru."

Bagaimanapun, jurucakap bagi Ikhwan Muslimin, Mahmoud Ghozlan menyifatkan langkah terbabit sebagai satu revolusi dan popular.

Hapus ketidakpastian

Perintah berkenaan akan menghapuskan sebarang ketidakpastian yang masih menjadi tanda tanya mengenai nasib dewan perhimpunan yang menulis perlembagaan.

Badan berkenaan berhadapan dengan cabaran daripada plaintif yang mempertikaikan kesahihannya. - Reuters

Israel tak puas hati gencatan senjata: Kajian

Posted: 23 Nov 2012 02:45 PM PST

Baitulmaqdis: Satu kajian pendapat menunjukkan bahawa hampir separuh penduduk Israel berpendapat bahawa kerajaan mereka perlu meneruskan serangan tentera terhadap militan Palestin di Gaza yang diperintah Hamas.

Kajian bebas institut penyelidikan Maagar Mohot disiarkan semalam menunjukkan bahawa 49 peratus respondan berpendapat bahawa Israel perlu meneruskan serangan balas selepas bedilan roket terhadap Israel.

"Bagaimanapun, kajian mendapati sebanyak 31 peratus rakyat Israel menyokong keputusan kerajaan untuk menghentikan tindakan ketenteraan manakala 20 peratus lagi tidak menyatakan pendapat mereka," kata institut itu dalam satu kenyataan.

503 respondan terbabit

Sebanyak 29 peratus responden berpendapat Israel perlu menghantar tentera darat untuk menyerang Gaza. Israel dan Hamas bersetuju menerima gencatan senjata dua hari lalu.

Kajian terhadap 503 respondan itu memiliki 4.5 peratusan mata margin kesalahan.

Netanyahu hilang sokongan
Kajian sama juga menunjukkan bahawa parti Likud Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu dan rakan mereka dalam pilihan raya Israel, Beiteinu kehilangan sokongan tetapi sekutu mereka masih mampu untuk membentuk kerajaan seterusnya pada pilihan raya 22 Januari.

Rasa tidak puas hati terhadap gencatan senjata yang dipersetujui Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Hamas di Gaza menyebabkan beliau hilang sokongan sebelum pilihan raya Januari ini tetapi dilihat masih mampu untuk menang, kata kajian semalam.

Kajian akhbar Israel

Kajian oleh akhbar Maariv Israel yang pertama sejak gencatan senjata dipersetujui kelmarin mengatakan bahawa parti Netanyahu dan Menteri Luar, Avigdor Lieberman, Likud Beitenu akan meraih 37 daripada 120 kerusi Parlimen pada pilihan raya 20 Januari.

Satu kajian pendapat dibuat sebelum konflik lapan hari menunjukkan bahawa mereka bakal memenangi 43 kerusi. - AP/Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan