Selasa, 25 Oktober 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Mayat Gaddafi berbau busuk

Posted:

Mayat Gaddafi berbau busuk

Mayat Gaddafi berbau busuk

Reuters - MAYAT Muammar Gaddafi yang masih diletakkan di dalam sebuah bilik sejuk di Misrata, Libya semalam.


MISRATA, Libya - Mayat bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi mula mereput dan berbau busuk selepas empat hari ditempatkan di dalam sebuah bilik sejuk simpanan daging di sini sejak Khamis lalu.

Pejuang-pejuang yang mengawal jenazah Gaddafi dan anak lelakinya, Motassim bertindak meletakkan lapisan plastik di bawah jenazah mereka ekoran cecair mayat mula mengalir di dalam bilik sejuk beku sebuah pasar tempat kedua-dua jenazah itu disimpan.

Warna kedua-dua mayat itu menjadi semakin hitam selepas tidak dikebumikan selama empat hari.

Para pejuang Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) mula memberikan topeng bedah kepada para pelawat untuk melindungi daripada terhidu bau busuk yang tersebar ke dalam bilik sejuk beku tersebut.

"Tuhan mencipta firaun sebagai teladan kepada manusia lain," kata seorang penduduk, Salem Shaka yang melawat kedua-dua jenazah itu semalam.

"Jika beliau seorang yang baik, kami pasti akan mengebumikannya.


Reuters
SEORANG lelaki menutup hidungnya semasa dia melihat mayat Muammar Gaddafi di dalam bilik sejuk di Misrata, Libya semalam.


Namun, beliau sendiri yang memilih jalan ini (jalan kehancuran)," tambahnya.

Gaddafi dan anak lelakinya, Motassim mati dibunuh di bandar kelahiran Gaddafi, Sirte selepas mereka ditangkap pada Khamis lalu.

Seorang lagi lelaki menyatakan dia memandu sejauh 400 kilometer untuk melihat mayat Gaddafi.

"Saya datang ke sini untuk memastikan dengan mata saya sendiri. Semua penduduk Libya mesti melihatnya," katanya.

Pengebumian Gaddafi masih menjadi perbalahan dalam kalangan anggota-anggota NTC yang memerintah Libya buat sementara waktu.

Para pemimpin NTC mahu mayat Gaddafi dikebumikan di sebuah lokasi rahsia supaya makamnya tidak dipuja.

Namun, suku kaum Gaddafi mahu mayatnya dikebumikan di bandar kelahirannya di Sirte. - Reuters

Full content generated by Get Full RSS.

Libya umum pembebasan daripada Gaddafi

Posted:

Libya umum pembebasan daripada Gaddafi

Libya umum pembebasan daripada Gaddafi

BENGHAZI - Pemerintah baharu Libya kelmarin mengisytiharkan negara berkenaan bebas daripada pemerintahan Muammar Gaddafi selepas 42 tahun beliau memerintah.

Seorang peguam Abdel Rahman el-Qeesy, yang membuat pengumuman tersebut bagi pihak Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) di sini berkata, firaun sepanjang zaman (Gaddafi) telah dibuang ke dalam tong sampah dalam lipatan sejarah.

Kini katanya, masa depan Libya dibayangi demokrasi dan perdamaian.

Pengumuman pembebasan Libya itu turut menetapkan pelan ke arah sebuah pentadbiran baharu yang demokratik melalui proses pilihan raya dalam tahun 2013.

Pada masa yang sama, ketua NTC yang memerintah Libya, Mustafa Abdel Jalil mengulangi janjinya untuk mewujudkan undang-undang syariah di negara Afrika Utara itu.

"Semua syuhada termasuk orang ramai dan tentera menanti detik ini. Namun, kini mereka berada di tempat paling baik iaitu syurga yang kekal abadi," kata Mustafa.

Beribu-ribu orang berhimpun di sini, timur Libya kelmarin untuk mendengar pihak berkuasa yang baharu mengumumkan pembebasan Libya daripada cengkaman rejim Gaddafi.

Sementara itu, terdapat rakyat Libya yang bimbang negara itu akan sekali lagi terjerumus ke dalam kancah peperangan kerana mereka sangsi tentang kepimpinan Mustafa yang dianggap kurang tegas. Beliau dibimbangi tidak dapat mengawal kumpulan-kumpulan serpihan dalam NTC yang memungkinkan negara itu kembali kacau-bilau.

- Reuters

Full content generated by Get Full RSS.

4 mangsa gempa bumi dikeluarkan hidup-hidup

Posted:

4 mangsa gempa bumi dikeluarkan hidup-hidup

4 mangsa gempa bumi dikeluarkan hidup-hidup


Reuters - BEBERAPA anggota penyelamat berjaya menarik keluar seorang mangsa gempa bumi di Ercis, dekat bandar Van, Turki semalam.


ERCIS - Empat orang mangsa gempa bumi dikeluarkan dari celah-celah runtuhan hidup-hidup semalam selepas salah seorang daripada mereka meminta bantuan menerusi telefon bimbit.

Gempa bumi yang berukuran 7.2 pada skala Richter itu membunuh 270 orang di timur Turki manakala puluhan mangsa terperangkap di celah runtuhan kelmarin.

Ratusan bangunan di dua buah bandar di timur Turki yang terletak bersempadan dengan Iran runtuh dalam kejadian itu.

Salah seorang mangsa yang terselamat itu, Yalcin Akay menghubungi talian kecemasan polis bagi meminta bantuan selepas dia terperangkap di celah runtuhan.

Yalcin memberitahu lokasi dia terperangkap kepada polis, lapor agensi berita Anatolia.

Tiga orang lagi kemudian termasuk dua kanak-kanak turut diselamatkan di bangunan tempat Yalcin terperangkap, 20 jam selepas gempa bumi berlaku.

Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan turut melawat ke tempat kejadian.

Menteri Dalam Negeri, Idris Naim Sahin menyatakan, angka kematian dijangka meningkat. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan