Rabu, 2 Mei 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


AS dedah amalan guna dron di beberapa negara

Posted:

AS dedah amalan guna dron di beberapa negara

AS dedah amalan guna dron di beberapa negara

GAMBAR fail menunjukkan sebuah dron milik Jabatan Kastam dan Perlindungan Sempadan Amerika Syarikat.


WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Pegawai anti pengganas White House, John Brennan mendedahkan kepada umum berhubung keputusan untuk membunuh sasaran Al-Qaeda dengan menggunakan dron.

Ia merupakan kali pertama pentadbiran Obama mendedahkan amalan tersebut secara terperinci kepada umum tentang penggunaan pesawat tanpa juruterbang itu.

Bercakap di sini kelmarin, Brennan berkata, Presiden Barack Obama mahukan amalan tentera AS diketahui setahun selepas serbuan oleh komando Tentera Laut telah menyebabkan Ketua Al- Qaeda, Osama bin Laden terbunuh di bandar Abbottabad, Pakistan.

"Ya, bagi menghalang serangan pengganas ke atas AS dan bagi menyelamatkan nyawa rakyat AS, pentadbiran negara ini melancarkan serangan terhadap pengganas Al-Qaeda tertentu, kadangkala dengan menggunakan pesawat kawalan jauh yang dikenali sebagai dron," kata Brennan.

Menurutnya, sasaran serangan dron dipilih bergantung kepada tahap ancaman individu ke atas keselamatan AS.

Brennan berkata, membunuh anggota Al-Qaeda dengan menggunakan dron adalah sah di sisi undang-undang seperti yang dilakukan terhadap komander tentera Jerman dan Jepun semasa Perang Dunia Kedua.

Pakistan kelmarin mengutuk serangan tentera AS yang menyebabkan tiga suspek militan mati di barat laut negara tersebut.

Sebelum ini, negara tersebut mengutuk serangan yang menggunakan pesawat tanpa juruterbang itu.

Bagaimanapun, dia membenarkan dron tersebut digunakan di beberapa kawasan yang didiami penduduk suku kaum. - AGENSI

Murdoch tak layak urus syarikat

Posted:

Murdoch tak layak urus syarikat

Murdoch tak layak urus syarikat


ANGGOTA-ANGGOTA Jawatankuasa Budaya, Media dan Sukan Parlimen Britain mendedahkan laporan berhubung penggodaman telefon di Dewan Portcullis, London semalam.


LONDON - Bilionair terkenal, Rupert Murdoch (gambar kecil) sengaja memejamkan mata berhubung perbuatan curi dengar perbualan telefon oleh tabloid miliknya, News of the World sekali gus tidak layak menguruskan sebuah syarikat antarabangsa, kata satu jawatankuasa Parlimen Britain dalam laporan berhubung skandal berkenaan semalam.

Jawatankuasa tersebut memberitahu, tabloid tempatan milik taikun media berkenaan, News International telah memperdayakan parlimen Britain.

Menurut jawatankuasa itu, Murdoch, 81, dan anak lelakinya yang berusia 39 tahun, James Murdoch perlu bertanggungjawab berhubung skandal menggodam perbualan telefon oleh News of the World.

"Rupert Murdoch tidak layak menerajui sebuah syarikat antarabangsa utama," kata Jawatankuasa Budaya, Media dan Sukan Parlimen Britain dalam laporannya.

"Ekoran kegagalan untuk menyiasat dengan betul dan tidak mempedulikan bukti tentang salah laku yang berleluasa, News International dan induknya, News Corporation bersikap memejamkan mata dengan pengarah syarikat berkenaan, Rupert Murdoch dan James Murdoch perlu memikul tanggungjawab ke atas skandal yang berlaku," tambah kenyataan sama.

Jawatankuasa Parlimen tersebut meluluskan laporan itu dengan enam menyokong manakala empat lagi anggota menentangnya.

Laporan setebal 121 muka surat itu turut menyebut tiga bekas pembantu Murdoch iaitu bekas pengerusi eksekutif News International, Les Hinton, Editor News of the World, Colin Myler dan pengurus undang-undang Tom Crone sebagai sengaja cuba memperdayakan Parlimen Britain.

Murdoch menutup News of the World pada Julai 2011 selepas skandal mencuri dengar perbualan telefon tersebut terbongkar susulan pendedahan bahawa tabloid itu telah mencuri dengar perakam suara seorang pelajar perempuan yang mati dibunuh.

Rupert dan James pernah memberi keterangan kepada jawatankuasa berkenaan pada 19 Julai tahun lalu. - AFP

Cawan pernah diguna Lady Gaga jadi rebutan

Posted:

Cawan pernah diguna Lady Gaga jadi rebutan

Cawan pernah diguna Lady Gaga jadi rebutan


GAMBAR fail menunjukkan Lady Gaga memegang cawan teh pada satu sidang akhbar di Tokyo pada 23 Jun tahun lalu.


TOKYO - Beberapa peminat menawarkan lebih empat juta yen (RM151,350) untuk membeli sebiji cawan teh yang pernah digunakan oleh penyanyi terkenal, Lady Gaga dalam satu lelongan amal di Internet.

Lelongan itu bermula semalam dan berlangsung selama lima hari.

Set cawan dan piring buatan China itu pernah digunakan oleh Lady Gaga pada satu sidang media di Tokyo tiga bulan selepas tsunami melanda bahagian timur laut Jepun pada Mac tahun lalu.

Ketika itu, Lady Gaga memberitahu wartawan bahawa dia akan melelong cawan tersebut yang mempunyai tanda gincunya.

Cawan itu turut mengandungi autograf penyanyi itu.

Hasil jualan amal berkenaan akan digunakan bagi membantu membiayai artis muda Jepun yang berminat untuk menyambung pelajaran ke Amerika Syarikat.

Cawan tersebut dilelong di laman web Yahoo! Japan Auctions tengah hari kelmarin dengan harga permulaan ditetapkan pada satu yen (RM0.03).

Lelongan itu akan berakhir pada Ahad ini.

Sekitar 19,000 orang terkorban dalam bencana gempa bumi dan tsunami yang melanda Jepun pada tahun lalu. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan