Khamis, 10 Mei 2012

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Tawar isteri rakan untuk dimakan

Posted: 09 May 2012 01:37 PM PDT

LONDON: Seorang ahli politik sadis menawarkan isteri dan anak rakannya untuk dimakan menyelamatkan rakannya daripada berdepan dengan kes perceraian yang rumit.

Hans Ulrich Rudel, 53, yang didapati bersalah kerana membunuh, dituduh menyiarkan iklan dengan menggunakan nama wanita itu dan anak perempuannya berusia 12 tahun.


Dia menulis dalam iklan itu: "Mencari orang yang tegas dan berpengalaman atau sadis yang boleh mengubah menjadi haiwan tanpa kerelaan sendiri." Kandungan iklan itu seterusnya berbunyi: "Juga berminat untuk menemui lelaki yang bersedia untuk menyembelih dan 'dolce' serta suka untuk memanggang kami pada pencucuk." Rudel didakwa menyiarkan iklan itu menerusi Internet untuk membantu rakannya, anggota polis, Peter Joachim, 50, yang berdepan dengan kes perceraian bersama isteri, Patricia, 27.

Rudel yang menggunakan nama Marquis el Diablo di kelab S&M miliknya, memberitahu polis: "Saya berharap Patricia akan hilang dari radar dan Joachim mendapat hak memelihara anak mereka." Rudel yang berasal dari Winterthur, Switzerland, kemudian memberitahu polis, 'dolce', yang bererti makanan pembasuh mulut dalam bahasa Itali, adalah perkataan yang digunakannya untuk kegiatan kanibal.


Dia ditahan selepas seorang ejen polis menjadi seorang daripada 20 orang yang memberi reaksi terhadap iklannya.


Rudel ditahan pada 2010 kerana disyaki menyebabkan satu pembunuhan.

Joachim yang mengasaskan cawangan tempatan untuk Parti Konservatif Switzerland, BDP, bersama-sama Rudel, ditahan berhubung iklan itu dan dipenjara selama beberapa minggu sebelum polis menyedari dia tidak tahu menahu mengenai rancangan jahat itu.


Rudel yang bekerja di pejabat perancang bandar memberitahu polis, dia memasukkan iklan itu dengan harapan ada orang yang akan membunuh Patricia.

Katanya, dia yakin wanita itu akan terdorong untuk menyertai permainan seks sadis tanpa menyedari ia akan menyebabkan kematiannya.


"Saya berharap Patricia akan diambil oleh seorang penyembelih dan tidak muncul lagi.' Rudel yang akan dibicarakan hari ini, sudah menjalani hukuman penjara selama 10 tahun kerana terbabit dalam pembunuhan ritual seorang wanita muda pada 1998.


Dia menembak mangsa sebelum memaku mayat itu pada dahan pokok.


Kes itu dijangka mendedahkan lebih banyak fantasi kanibal di Eropah yang mula terbongkar pada perbicaraan kanibal Jerman, Armin Meiwes pada 2003. - TS




Mangkuk porselin China bernilai RM250,000

Posted: 09 May 2012 01:35 PM PDT

LONDON: Sebuah mangkuk kuning yang ditemui dalam tin biskut mengejutkan pemiliknya selepas dia dinilaikan berharga 50,000 (RM250,000).

Mangkuk porselin kecil itu yang nampak seperti mangkuk emping jagung, disahkan oleh pakar sebagai peninggalan abad ke-18 dari China. Ia digunakan oleh seorang gundik MaharajaYongzheng.


Mangkuk itu dibeli lama dulu oleh Mejar Leslie Marsham LVO, yang pernah berkhidmat di istana di raja dan bertanggungjawab terhadap kuda, di sebuah kedai antik.

Marsham yang tinggal di kuarters yang turut menempatkan kandang kuda berhampiran Istana Hampton Court, barat daya London, tidak menyedari mengenai nilai mangkuk berkenaan dan menyimpannya di belakang almari.


Selepas menyedari satu mangkuk yang serupa dilelong dengan harga yang tinggi tahun lalu, dia membungkus mangkuk dalam simpanannya dengan kertas tisu dan meletakkannya dalam tin biskut. Pakar di Syarikat Lelong Dorchester di Dorset mengesahkan ia bahan sejarah dan bernilai tinggi. Mangkuk itu hanya setinggi 18 sentimeter dan 15 sentimeter lebar, dibuat ketika pemerintahan Maharaja Yongzheng antara 1723 dan 1735.


Mangkuk porselin yang dikeluarkan pada zaman itu dianggap oleh pakar sebagai yang terbaik.

Mangkuk berwana putih di bahagian dalam dan kuning di luar hanya dikhususkan oleh istana maharaja untuk digunakan oleh gundik peringkat atasan. - DM




Tiada ulasan:

Catat Ulasan