Ahad, 25 Mac 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Ikhwan Muslimin berkomplot?

Posted:

Ikhwan Muslimin berkomplot?

KUWAIT CITY 25 Mac - Ketua Polis Dubai mendedahkan pergerakan Ikhwan Muslimin, sebuah pergerakan utama berhaluan Islam yang muncul selepas 'Kebangkitan Arab', sedang berkomplot untuk menguasai negara-negara Teluk.

Leftenan Jeneral Dahi Khalfan dalam wawancara yang disiarkan oleh akhbar Kuwait, Al-Qabas hari ini melaporkan, beliau mempunyai sebab untuk mendakwa 'Ikhwan berkomplot untuk menukar rejim-rejim di Teluk'.

"Sumber-sumber saya berkata, langkah (Ikhwan) seterusnya adalah untuk menjadikan kerajaan-kerajaan Teluk (kerabat diraja mereka) sebagai boneka semata-mata tanpa kuasa untuk memerintah.

"Komplot itu akan bermula di Kuwait pada 2013 diikuti di negara lain di Teluk pada 2016," katanya.

Khalfan terjebak dalam kontroversi dengan Ikhwan Muslimin selepas beliau pada awal bulan ini mengancam untuk menangkap ulama terkenal, Yusuf al-Qaradhawi, yang juga tokoh utama Ikhwan, kerana mengkritik Emiriyah Arab Bersatu (UAE) selepas UAE mengusir penunjuk perasaan Syria.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Pemberontak Syria tubuh majlis tentera

Posted:

Pemberontak Syria tubuh majlis tentera


Seorang budak lelaki memerhati sebuah rumah yang ranap akibat dibedil tentera kerajaan di Sermeen, utara bandar Idlib, kelmarin. - REUTERS


BEIRUT 25 Mac - Tentera Pembebasan Syria (FSA), semalam mengumumkan pembentukan sebuah Majlis Tertinggi Tentera, yang menggabungkan semua ketua-ketua pemberontak.

Ketua FSA, Kolonel Riad al-Asaad berkata, majlis itu akan dipengerusikan oleh bekas seorang pegawai tentera kerajaan paling kanan yang berpaling tadah, Jeneral Mustafa al-Sheikh.

Katanya, penubuhan majlis tentera itu adalah usaha terbaru untuk menjamin perpaduan tentera dan angkatan bersenjata pergerakan pemberontak.

Menurutnya, majlis itu 'menolak tanggungjawab untuk sebarang tindakan yang diambil oleh organisasi lain' dan menggesa semua tentera yang berpaling tadah menyertai mereka.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan