Rabu, 16 Februari 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Doktor hadapi hukuman mati

Posted:

Doktor hadapi hukuman mati

Doktor hadapi hukuman mati


Syarif Usman ketika dihadapkan ke Mahkamah Daerah Jakarta Selatan, November tahun lalu. – Agensi


JAKARTA 16 Feb. – Seorang doktor dan seorang pekerja perkhidmatan kiriman cepat dibicarakan di Mahkamah Daerah Jakarta Selatan hari ini atas tuduhan terlibat dengan aktiviti keganasan.

Dr. Syarif Usman dipercayai membiayai kegiatan pengganas manakala Abdul Haris dituduh menghantar wang untuk aktiviti tersebut, lapor tempointeraktif.com.

Pendakwa raya Mayasari berkata, Syarif menyalurkan 200 juta rupiah (RM70,000) dan sebuah kamera video Sony kepada guru agama, Abu Bakar Bashir (yang turut dibicarakan secara berasingan) menerusi Haris pada Februari tahun lepas.

Wang itu didakwa digunakan oleh Abu Bakar untuk membiayai kegiatan latihan pengganas di Aceh Besar, Aceh.

Jika didapati bersalah, Syarif seperti Abu Bakar boleh dikenakan hukuman mati.

Kedua-dua lelaki itu dijadual dibicarakan minggu lepas, tetapi kes itu ditangguhkan kerana pendakwa raya berkata, mereka belum bersedia.

Perbicaraan tersebut merupakan antara kes keganasan yang dikemukakan ke mahkamah Indonesia, negara yang dihuni majoriti penduduk Islam.

Isnin lalu, Abu Bakar menyifatkan tuduhan keganasan terbaru ke atasnya sebagai satu konspirasi, apabila perbicaraan kesnya kerana didakwa membiayai kumpulan militan ala al-Qaeda disambung semula.

Abu Bakar, 72, yang didakwa menjadi pengasas pertubuhan Jemaah Islamiah (JI) tersenyum dan melambaikan tangan ke arah penyokongnya yang melaungkan takbir setibanya dia di mahkamah di Jakarta Selatan.

"Saya faham bahawa pada dasarnya saya dituduh menjadi ketua sebuah kumpulan militan di Aceh.

"Dakwaan sedemikian telah diada-adakan dan hanyalah omong kosong," katanya kepada panel hakim selepas mendengar tuduhan dibacakan kepadanya. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Polis, penunjuk perasaan bertempur di Libya

Posted:

Polis, penunjuk perasaan bertempur di Libya

Polis, penunjuk perasaan bertempur di Libya


IMEJ daripada stesen televisyen penyiar Libya menunjukkan penunjuk perasaan membawa potret pemimpin Muammar Gaddafi dan mengibarkan bendera kebangsaan di Tripoli, Libya, semalam. - AFP


NICOSIA 16 Feb. - Seramai 14 orang cedera dalam pertempuran antara polis Libya dengan penunjuk perasaan antirejim di bandar raya Benghazi malam tadi.

Insiden itu mendorong penyokong pemimpin veteran, Muammar Gaddafi melancarkan demonstrasi prokerajaan di beberapa bandar di negara itu.

Laman web Libya al-Youm berkata, polis menggunakan 'kekerasan' untuk menyuraikan orang ramai yang berhimpun di luar sebuah balai polis di Benghazi.

BBC pula memetik saksi sebagai berkata, penduduk membaling batu ke arah polis yang bertindak balas dengan melepaskan tembakan gas pemedih mata, meriam air dan peluru getah.

Protes itu dilancarkan oleh keluarga kepada 14 orang yang terbunuh dalam satu perhimpunan anjuran golongan berhaluan Islam di Benghazi pada 2006.

Mereka berkumpul di luar balai polis untuk menuntut pembebasan peguam mereka, Fethi Tarbel, lapor portal berita dalam talian, Al-Manara.

Tarbel yang ditangkap atas sebab yang belum diketahui dibebaskan akibat tekanan daripada keluarga terbabit.

Namun penunjuk perasaan bertambah ramai dan mereka mula melaungkan slogan antirejim seperti 'rakyat akan membanteras rasuah' dan 'darah mereka yang mati syahid tidak akan disia-siakan' sebelum polis bertindak menyuraikan mereka.

Tidak lama kemudian, ratusan penunjuk perasaan penyokong kerajaan keluar ke jalan-jalan di Benghazi, di ibu kota Tripoli, bandar-bandar Syrte dan Sebha untuk menyuarakan sokongan terhadap Gaddafi.

Rejim Gaddafi yang memerintah Libya sejak empat dekad lalu berhadapan dengan seruan sekumpulan aktivis di Facebook supaya protes dilancarkan esok, selepas mereka mendapat semangat daripada penyingkiran pemimpin autoritarian di dua negara berjiran, Mesir dan Tunisia.

Demonstrasi itu dirancang diadakan bagi memperingati kematian 14 penunjuk perasaan dalam perhimpunan pada 2006 itu.

Namun protes itu juga disemarakkan oleh gelombang tunjuk perasaan yang melanda dunia Arab dan menggegarkan rejim-rejim yang sudah lama dianggap sebagai sukar digugat.

Di bawah sepanduk 'Intifada 17 Februari: Hari Mogok di Libya', sekumpulan aktivis Facebook yang menggesa rakyat melancarkan pemberontakan mendapat lebih 5,000 pengikut menjelang semalam, manakala satu lagi kumpulan terdiri daripada hampir 8,000 anggota mempelawa rakyat Libya membanjiri jalan esok 'pada hari kemarahan terhadap rasuah dan nepotisme'. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan