Rabu, 16 Februari 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Hosni pengsan di Sharm el-Sheikh

Posted:

Hosni pengsan di Sharm el-Sheikh

Hosni pengsan di Sharm el-Sheikh


GAMBAR menunjukkan kawasan Hotel Maritim Jollie Ville di Sharm el-Sheikh, Mesir. HOSNI Mubarak (gambar kecil)


SHARM EL SHEIKH - Bekas presiden Mesir Hosni Mubarak kini 'sakit tenat' dan beliau pengsan sekurang-kurangnya sekali ketika berada di pusat percutian di Sharm el-Sheikh di tepi Laut Merah selepas meletakkan jawatan pada Jumaat lalu, lapor beberapa media semalam.

Beberapa penduduk tempatan berkata, mereka diberitahu oleh pengawal-pengawal Hosni bahawa beliau kini terlantar di katil dan memerlukan bantuan untuk berjalan.

"Hosni sakit tenat, mereka berkata, beliau menghidap barah," seorang penduduk tempatan yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmed.

Hosni kini tinggal di sebuah vila di pekarangan Hotel Maritim Jollie Ville milik seorang ahli perniagaan Mesir, Hussein Salem yang merupakan antara kenalan rapat bekas presiden berkenaan.

Beberapa buah ambulans dan doktor dilihat berada di pekarangan hotel berkenaan dan beberapa pengawal keselamatan berkata, beliau tidak sihat.

"Beliau (Hosni) merasa amat tidak sihat, beliau amat sakit," kata seorang pengawal keselamatan.

Seorang bekas pegawai keselamatan Mesir memberitahu bahawa beliau tidak terkejut jika berita kematian Hosni akan didengarinya pada bila-bila masa sahaja.

Menurut satu sumber, Hosni mahu bersendirian dan meninggal dunia di tanah airnya.

Sumber itu menyatakan, bekas presiden tersebut enggan menerima sebarang rawatan perubatan.

Pada tahun lalu, dia menerima rawatan sakit hempedu di sebuah klinik di Jerman.

"Kematiannya akan hanya menunggu masa sahaja," kata sumber berkenaan.

Sumber itu menafikan bahawa Hosni akan menulis memoir sebaliknya menyatakan, Honsi berada dalam keadaan hampir koma.

Terdahulu, dua akhbar Mesir menyatakan bahawa bekas presiden berusia 82 tahun itu mengalami tekanan dan telah beberapa kali pengsan tetapi beliau enggan mengambil ubat.

Sebuah akhbar tempatan, Al-Gomhuria yang memetik beberapa sumber-sumber yang rapat dengan Hosni melaporkan, beliau mengalami tekanan mental dan enggan menerima rawatan walaupun dirinya jatuh sakit.

Namun, akhbar berkenaan menafikan Hosni berada dalam keadaan koma.

Sebelum ini, akhbar Al-Masry Al-Youm di Mesir melaporkan, Hosni sakit tenat dan berada dalam keadaan koma selepas bantahan besar-besaran rakyat yang memintanya melepaskan kuasa pemerintahan.

Hosni meletak jawatan pada Jumaat lepas dan menyerahkan kuasa kepada pihak tentera selepas tunjuk perasaan antipemerintah berlaku selama 18 hari di Dataran Tahrir di Kaherah. Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Panel awam semak semula perlembagaan Mesir

Posted:

Panel awam semak semula perlembagaan Mesir

Panel awam semak semula perlembagaan Mesir

KAHERAH - Rejim tentera Mesir semalam memberi amaran bahawa gelombang tunjuk perasaan yang melanda negara itu boleh memudaratkan negara. Kenyataan itu dibuat selepas ia memberi tempoh 10 hari kepada satu panel pakar-pakar awam untuk menyemak semula perlembagaan Mesir.

Ketika Mesir berdepan bantahan dan tunjuk perasaan di seluruh negara, junta tentera berjanji akan segera mengembalikan pemerintahan awam susulan kejatuhan rejim Hosni Mubarak.

Majlis Tertinggi Tentera mengarahkan satu panel yang disertai lapan juri dan ilmuwan untuk mengubah semua artikel perlembagaan sedia ada supaya dapat menjamin institusi demokrasi dan integriti pilihan raya parlimen dan presiden di Mesir.

Panel berkenaan mesti menyelesaikan tugas mereka dalam tempoh tidak lebih 10 hari selepas arahan itu dikeluarkan semalam dan ia perlu membubarkan semua artikel perlembagaan yang membenarkan seseorang presiden bertanding untuk penggal yang tidak terhad selain memansuhkan hak merujuk kes-kes ke mahkamah tentera.

Pihak tentera mengambil alih kuasa pada Jumaat lepas apabila pemerintahan hampir 30 tahun Hosni berakhir selepas beliau meletakkan jawatan.

Pada Ahad lalu, tentera telah menggantung perlembagaan dan parlimen tetapi ia berjanji akan menyerahkan kuasa kepada pemerintahan awam dalam tempoh enam bulan. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PM Itali dibicara atas dakwaan seks

Posted:

PM Itali dibicara atas dakwaan seks

PM Itali dibicara atas dakwaan seks


SILVIO BERLUSCONI duduk di kerusi belakang sebuah kereta di Mineo dekat Catania, Sicily, Itali semalam. RUBY (gambar kecil)


MILAN - Seorang hakim Itali semalam memerintahkan Perdana Menteri, Silvio Berlusconi dibicarakan atas tuduhan membayar sejumlah wang kepada seorang gadis bawah umur dari Maghribi untuk mendapatkan khidmat seksnya dan cuba menutup perbuatan itu.

Hakim Cristina Di Censo membuat keputusan tersebut semalam dan menetapkan kes Berlusconi dibicarakan pada 6 April depan.

Kes beliau akan didengar oleh satu panel yang disertai oleh tiga juri wanita.

Berlusconi didakwa membayar gadis tersebut yang dikenali sebagai Ruby yang ketika itu berusia 17 tahun untuk melakukan hubungan seks dengannya.

Beliau juga didakwa menyalahgunakan pengaruhnya untuk membebaskan Ruby yang nama sebenarnya Karima El Mahroug daripada tahanan polis.

Ruby ditahan polis kerana disyaki mencuri wang berjumlah AS$4,103 (RM12,522) tetapi Berlusconi campur tangan bagi meminta polis membebaskannya.

Perdana Menteri itu dipercayai berusaha untuk membebaskan gadis tersebut kerana bimbang rahsianya akan bocor.

Undang-undang Itali membenarkan pelacur dilanggan tetapi mengharamkan hubungan seks dengan remaja berusia di bawah 18 tahun.

Bagi kesalahan pertama, beliau berdepan hukuman penjara antara enam bulan hingga tiga tahun manakala hukuman salah guna kuasa adalah lebih serius iaitu penjara maksimum 12 tahun.

Berlusconi, bagaiamanapun, menafikan semua tuduhan ke atas dirinya itu.

Perdana menteri berkenaan memberitahu, arahan pembebasan Ruby dilakukan bagi mengelak ketegangan diplomatik kerana beliau percaya gadis itu ialah cucu Presiden Mesir ketika itu, Hosni Mubarak.

Hosni telah meletakkan jawatan pada Jumaat lalu.

Berlusconi turut mendakwa tindakan pihak pendakwa raya mengheretnya ke mahkamah adalah bermotifkan politik dengan tujuan untuk menggulingkannya.

Berlusconi, 74, pernah dibicarakan kerana beberapa kes berkaitan perniagaan tetapi ini adalah kali pertama beliau dihadapkan ke mahkamah kerana tingkah lakunya.

Berlusconi didakwa susulan pihak pendakwa raya memberitahu, mereka memiliki bukti kukuh untuk mensabitkannya dalam kes tersebut. - AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan