Rabu, 12 Jun 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Kerajaan Arab Saudi musnah patung kuda

Posted: 12 Jun 2013 12:05 PM PDT

RIYADH 13 Jun - Kerajaan Arab Saudi kelmarin mengeluarkan arahan untuk memusnahkan beberapa patung kuda yang dibina di sebuah bulatan di barat daya negara ini selepas ulama tertinggi menyifatkan pembinaan patung sebagai perbuatan berdosa.

Laman web berita, jazantoday.org melaporkan, pihak majlis perbandaran Abu Arish di Jazan yang terletak bersempadan dengan Yemen, telah diarahkan untuk memusnahkan patung berkenaan.

Arahan itu dikeluarkan selepas Mufti Besar Abdulaziz al-Shaikh menghantar sepucuk surat kepada Datuk Bandar Jazan bagi meminta supaya patung itu dimusnahkan kerana ia merupakan dosa besar dan dilarang di bawah undang-undang Islam. - AFP

Kastam Perancis rampas kokain bernilai RM103.6 juta

Posted: 12 Jun 2013 11:58 AM PDT

PARIS 13 Jun - Jabatan Kastam Perancis semalam melaporkan berjaya merampas dadah jenis kokain seberat 406 kilogram yang bernilai AS$33 juta (RM103.6 juta) dalam satu serbuan ke atas sebuah bot di kawasan perairan French Antilles pada hujung lalu.

Kenyataan jabatan itu menyebut, serbuan berkenaan dilakukan pada 30 Mei lalu dan tiga orang turut ditahan selepas pemeriksaan pegawai kastam menemukan kokain terbabit disembunyikan dalam tangki minyak.

Rampasan kokain tersebut merupakan yang terbesar di Perancis pada tahun dan dipercayai diseludup ke Eropah. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan