Ahad, 24 Mac 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Ikrar PM baru China

Posted: 17 Mar 2013 02:30 PM PDT

Berjanji bentuk hubungan baru demi keamanan di rantau Asia

Beijing: Perdana Menteri baru China, Li Keqiang, semalam berjanji bekerjasama dengan Presiden Barack Obama untuk membentuk hubungan baru demi keamanan di rantau Asia Pasifik dan berkata perang mulut mengenai pencerobohan siber perlu dihentikan.

Li tidak menyebut secara khusus mengenai kehadiran tentera Amerika Syarikat di Asia yang membimbangkan China serta perbalahan Beijing dengan negara jirannya, menekankan kepentingan bersama antara dua kuasa ekonomi dunia itu.
Saya rasa kita tidak sepatutnya membuat tuduhan tidak berasas terhadap sesama sendiri" Li Keqiang, Perdana Menteri China

"Kerajaan kami akan bekerjasama dengan pentadbiran Obama untuk membina hubungan baru antara kedua-dua negara. China dan Amerika perlu ada interaksi kukuh di rantau Asia Pasifik dan bermula dari sini kita boleh bergerak membina hubungan baru antara kedua-dua kuasa.

Perbalahan

"Ia juga baik kepada keamanan dan pembangunan di rantau Asia Pasifik dan dunia pada umumnya," kata Li kepada wartawan dalam sidang akhbar pada akhir sesi tahunan Parlimen.

Li juga tidak menyentuh mengenai perbalahan kedua-duanya termasuk program nuklear Korea Utara dan tuntutan China ke atas Laut China Selatan dan Laut China Timur. Beliau juga tidak menyebut mengenai rancangan Amerika yang diumumkan Jumaat lalu untuk meningkatkan pertahanan peluru berpandu sebagai reaksi kepada provokasi tidak bertanggungjawab dan melulu Korea Utara.
Namun, beliau menyentuh secara langsung tuduhan Washington yang China menggodam sistem komputer tentera, kerajaan, korporat dan media Amerika.

Syarikat keselamatan komputer Amerika bulan lalu berkata, unit rahsia China berkemungkinan mendalangi siri pencerobohan kebanyakannya menyasarkan Amerika.
China membalas tuduhan dengan menyatakan ia turut menjadi mangsa pencerobohan komputer.

"Saya rasa kita tidak sepatutnya membuat tuduhan tidak berasas terhadap sesama sendiri, dan memperuntukkan lebih masa membuat perkara lain yang menyumbang kepada keselamatan siber," kata Li.

Menyedari beliau berasa ada anggapan bersalah dalam soalan wartawan, Li berkata keselamatan siber adalah masalah seluruh dunia dan berkata: "China tidak menyokong malah menentang aktiviti seumpama itu."

Obama membangkitkan kebimbangan Amerika mengenai pencerobohan komputer dalam panggilan telefon kepada Presiden Xi Jinping Khamis lalu, hari sama Xi mengambil alih jawatan.

Henti serangan siber

Setiausaha Perbendaharaan Amerika, Jack Lew, akan menekan China supaya menyiasat dan menghentikan serangan siber ke atas syarikat Amerika dan entiti lain ketika melawat China minggu ini, kata pegawai kanan Amerika Jumaat lalu.

Lew juga akan menekan Beijing untuk membenarkan mata wang China berbanding dolar, dan mendesak mengenai kebimbangan lain seperti peningkatan kemasukan barang Amerika ke dalam pasaran dan perlindungan lebih baik terhadap hak milik intelektual Amerika, kata pegawai. - REUTERS

112,000 orang awam Iraq maut

Posted: 17 Mar 2013 02:29 PM PDT

Baghdad: Sekurang-kurangnya 112,000 penduduk awam terbunuh dalam masa 10 tahun sejak serangan diketuai Amerika Syarikat pada 2003 terhadap Iraq yang menggulingkan Saddam Hussein, kata satu laporan terbaru yang disiarkan semalam.

Jika termasuk pejuang kedua-dua pihak sepanjang konflik sedekad itu selain kematian orang awam lain yang tidak dilaporkan, angka itu boleh mencecah sehingga 174,000, kata kumpulan Iraq Body Count (IBC) berpejabat di Britain. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan