Selasa, 11 Disember 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Mohamed Morsi tangguh kenaikan cukai

Posted:

Mohamed Morsi tangguh kenaikan cukai

Mohamed Morsi tangguh kenaikan cukai

SEBUAH kereta kebal milik tentera Mesir mengawal kawasan di luar Istana Presiden di Kaherah semalam.


KAHERAH – Presiden Mesir, Mohamed Morsi memberi kuasa menangkap perusuh kepada pihak tentera dan mengarahkan ia bekerjasama dengan polis sehingga keputusan referendum tentang draf perlembagaan baharu diumumkan pada hujung minggu ini, menurut satu dekri yang diperoleh agensi berita AFP semalam.

Dekri itu telah dipaparkan di laman web rasmi pemerintah dan digazet di bawah peruntukan Undang-Undang 107, sehari sebelum perhimpunan bantahan besar-besaran oleh pihak pro-Morsi dan penentangnya dijadualkan berlangsung pada hari ini bagi membantah referendum tersebut.

"Pasukan tentera perlu membantu pihak polis dengan menjalin kerjasama bagi memelihara keselamatan dan melindungi institusi kenegaraan sehingga pengumuman referendum perlembagaan itu dibuat," kata dekri itu.

Bantahan ganas terhadap Morsi yang bermula pada bulan lepas telah mengorbankan tujuh nyawa dan menyebabkan beratus-ratus orang cedera.

Referendum tentang draf perlembagaan tersebut ditentang oleh kumpulan anti-Moris termasuk blok pembangkang kerana ia menyekat kebebasan rakyat dan hak asasi wanita.

Kereta-kereta kebal dan tentera telah dikerah mengawal kediaman rasmi Morsi sejak Khamis lalu.

Namun tiada pertempuran berlaku manakala ribuan penunjuk perasaan yang berkumpul di luar kediaman rasmi itu setiap malam.

Sementara itu, Morsi bertindak untuk menangguhkan kenaikan cukai ke atas beberapa produk termasuk arak dan rokok.

Morsi mengeluarkan keputusan itu pada malam kelmarin dan mengarahkan Perdana Menteri, Hisham Qandil untuk memulakan perbincangan untuk tidak menaikkan cukai supaya ia tidak membebankan rakyat.

Kenaikan cukai itu telah menjejaskan industri besi, simen dan beberapa produk lain.

Kenaikan cukai itu merupakan antara terkandung dalam bajet negara ini.

Ia turut menyatakan cadangan untuk meminjam sebanyak AS$4.8 bilion (RM14.6 bilion) daripada Dana Kewangan Antarabangsa bagi memulihkan ekonominya.

Industri pelancongan yang merudum dan kekurangan pelaburan asing telah melemahkan ekonomi Mesir.

Perbalahan politik antara Morsi dan pemimpin pembangkang yang kebanyakan sekular memburukkan lagi ekonomi negara ini. – Agensi

Penyampai radio muncul di TV

Posted:

Penyampai radio muncul di TV

Penyampai radio muncul di TV


Christian (kiri) dan Greig diwawancara dalam program televisyen Today Tonight di Sydney semalam.


SYDNEY - Dua penyampai radio Australia yang membuat panggilan palsu ke sebuah hospital London yang merawat isteri Putera William, Kate, menyatakan semalam bahawa mereka kesal mendengar berita kematian seorang jururawat pusat rawatan berkenaan.

Penyampai radio 2DayFM, Mel Greig dan Michael Christian sebelum ini bersembunyi dan menjalani rawatan kaunseling sejak jenaka mereka mencetuskan kemarahan di seluruh dunia berikutan laporan bahawa jururawat itu, Jacintha Saldanha telah membunuh diri.

Dalam wawancara bersama sebuah stesen televisyen Australia, di sini, kedua-duanya mula bersuara susulan kematian Saldanha di London pada minggu lalu setelah program mereka dibatalkan pemilik 2Day FM manakala semua panggilan jenaka oleh badan penyiar itu turut dihentikan.

Greig memberitahu dalam keadaan sebak bahawa dia kesal apabila diberitahu jururawat kelahiran India itu sudah mati.

"Saya mengingati detik itu dengan baik sekali kerana saya tidak dapat berhenti daripada berfikir tentang peristiwa tersebut sejak ia berlaku.

"Saya masih ingat lagi soalan pertama saya apabila mendengar perkhabaran tersebut iaitu adakah dia seorang ibu?," katanya kepada saluran televisyen Seven Network dalam program Today Tonight.

Dalam satu wawancara berasingan dalam program A Current Affair menerusi saluran Nine Network, Greig pula berkata: "Terlintas dalam fikiran saya untuk menemui mereka (keluarga Saldanha), memeluk mereka dan memohon maaf. Saya berharap mereka berada dalam keadaan baik, saya ikhlas meluahkannya."

Panggilan daripada Greig dan Christian yang menyamar sebagai pemerintah Britain, Ratu Elizabeth II dan anakandanya, Putera Charles dijawab oleh Saldanha, 46, di Hospital King Edward VII di London.

Ibu dua anak itu kemudian menyambungkan panggilan itu kepada rakan sekerjanya yang mendedahkan butiran mengenai keadaan Kate yang semakin sembuh selepas mengalami loya yang teruk.

Kate merupakan menantu Ratu Elizabeth II.

Saldanha seterusnya ditemui mati di kediaman untuk kakitangan hospital tersebut tetapi polis Britain enggan mengesahkan sama ada dia membunuh diri kerana kes tersebut masih disiasat.

Suami jururawat itu, Ben Barboza, 49, yang merupakan seorang akauntan sebelum ini menyatakan hatinya berkecai ekoran kematian isterinya itu dalam keadaan tragis.

Christian juga mengaku dia kesal dengan kejadian itu.

"Terkejut, kesal dan hancur luluh... kami menghulurkan simpati kepada keluarga dan rakan-rakan Saldanha," ujarnya.

Kematian Saldanha mencetuskan kemarahan terhadap stesen radio berkenaan dan kedua-dua penyampainya walaupun pihak 2Day FM memberitahu, tiada siapa yang dapat menjangka tragedi itu berlaku.

Ketua Pegawai Eksekutif Southern Cross Austereo yang memiliki stesen radio itu, Rhys Holleran memberitahu, pihaknya telah menghubungi Hospital King Edward VII sebanyak lima kali untuk berbincang tentang panggilan tersebut sebelum ia disiarkan.

Menurut Holleran, beliau berpuas hati dengan semakan yang dilakukan oleh pihaknya sebelum segmen perbualan telefon itu ke udara.

"Adalah benar bahawa kami telah beberapa kali mencuba untuk menghubungi pihak hospital berkenaan," jelas Holleran kepada stesen radio tempatan, Fairfax.

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan sama ada pihaknya menerima maklum balas daripada pihak Hospital King Edward VII.

Susulan kematian Saldanha, sebahagian akhbar Britain mengecam jenaka Greig dan Christian menyebabkan ramai pengguna internet menuduh mereka menjadi penyebab kematian Saldanha.

Namun, dakwaan tersebut dibidas oleh media Australia yang menyatakan media Britain sengaja menjadikan kedua-dua penyampai radio berkenaan sebagai kambing hitam dalam tragedi tersebut. - Agensi

Anjing pandu kereta di litar lumba

Posted:

Anjing pandu kereta di litar lumba

Anjing pandu kereta di litar lumba


SEEKOR anjing yang bernama Monty memandu kereta Mini di Auckland semalam.


WELLINGTON - Dua ekor anjing terlatih memandu sebuah kereta yang diubah suai di sebuah litar perlumbaan di Auckland, New Zealand semalam.

Kedua-dua ekor anjing itu yang bernama Monty dan Porter lulus ujian memandu manakala aksi haiwan tersebut disiarkan menerusi televisyen.

Tujuan aksi tersebut disiarkan adalah untuk meningkatkan minat orang ramai supaya menjadikan anjing dari rumah-rumah perlindungan sebagai haiwan peliharaan.

Dua ekor haiwan itu merupakan sekumpulan anjing penyelamat dari Auckland yang diajar untuk memandu kereta.

Rakaman anjing-anjing itu belajar memandu mencetuskan sensasi di internet sebelum ini.

Beberapa klip video yang menunjukkan anjing-anjing berkenaan memandu telah ditonton lebih 700,000 kali di laman YouTube setakat ini.

Dalam ujian memandu itu, Monty memandu sebuah kereta Mini yang telah diubah suai di sepanjang laluan yang lurus.

"Semuanya dilakukan sendiri oleh anjing jantan itu," kata jurulatih haiwan, Mark Vette ketika Monty memandu kereta tersebut di sepanjang litar berkenaan.

Menurut Vette, anjing itu menghidupkan enjin, meletakkan satu kakinya di brek untuk menolak gear dan memandu kereta berkenaan.

Papan pemuka kereta itu diubah suai dengan dilengkapi pedal minyak dan brek. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan