Jumaat, 16 November 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Turki iktiraf Majlis Kebangsaan Syria

Posted:

Turki iktiraf Majlis Kebangsaan Syria

Turki iktiraf Majlis Kebangsaan Syria

SEBAHAGIAN daripada artis yang tercalon dalam Anugerah Planet Muzik 2012.


ISTANBUL - Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu semalam menyatakan, negaranya mengiktiraf Majlis Kebangsaan Syria sebagai wakil sah penduduk negara itu.

Sebelum ini, ketua majlis itu, Ahmed Moaz al-Khatib meminta ia diiktiraf bagi memudahkan penyaluran dana dan pembelian senjata untuk menentang tentera Presiden Bashar Al-Assad.

Davutoglu membuat pengiktirafan itu semasa mesyuarat Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Djibouti, lapor agensi berita Anatolia.

Britain dan Amerika Syarikat sebelum ini turut memberi sokongan kepada majlis tersebut tetapi enggan mengiktirafnya sebagai pemerintah dalam buangan.

Perancis turut mengiktiraf majlis berkenaan.

Sementara itu di London, Perdana Menteri David Cameron dijangka mempengerusikan satu mesyuarat bersama beberapa anggota kanan Kabinet bagi membincangkan operasi ketenteraan, kemanusiaan dan diplomatik Britain di Syria, lapor Perbadanan Penyiaran British (BBC).

Pertemuan tersebut dijangka dihadiri oleh Timbalan Perdana Menteri, Nick Clegg dan Menteri Kewangan, George Osborne bersama Setiausaha Luar, William Hague serta Setiausaha Pertahanan, Philip Hammond.

Menurut BBC, mereka akan turut membincangkan tentang pelaksanaan zon larangan terbang di Syria di samping membekalkan senjata antipesawat kepada para penentang yang memerangi rejim Bashar.

Perdana Menteri Britain berkenaan melawat kem pelarian Zaatari yang menempatkan sekitar 36,000 pelarian Syria di Jordan pada minggu lalu.

Lebih 39,000 orang terbunuh sejak kebangkitan menentang Bashar bermula pada Mac tahun lalu. - Agensi

Wanita dihukum pegang papan tanda

Posted:

Wanita dihukum pegang papan tanda

Wanita dihukum pegang papan tanda

HARDIN memegang papan tanda yang menyatakan kesalahannya di Cleveland kelmarin.


CLEVELAND, Amerika Syarikat - Seorang wanita terpaksa memegang papan tanda di sebuah kaki lima di sini.

Wanita berkenaan, Shena Hardin diperintahkan oleh Hakim Pinkey Carr supaya berdiri di kaki lima berkenaan selama sejam pada Selasa lalu dan kelmarin.

Dia memegang papan tanda itu yang tertera ayat: "Hanya orang bodoh memandu di laluan pejalan kaki kerana mahu memotong sebuah bas sekolah".

Hardin dikenakan hukuman itu selepas dia memandu kereta di laluan pejalan kaki dengan tujuan untuk memotong bas tersebut. - Agensi

Ito jadi lelaki paling pantas berlari guna 'empat kaki'

Posted:

Ito jadi lelaki paling pantas berlari guna 'empat kaki'

Ito jadi lelaki paling pantas berlari guna 'empat kaki'


SALAH satu aksi Ito di garisan penamat.


TOKYO - Seorang lelaki berusia 30 tahun, Kenichi Ito menjadi manusia paling pantas di dunia berlari dengan menggunakan dua kaki dan tangannya.

Dia mencatatkan masa 17.47 saat semasa berlari dengan menggunakan kaki dan tangannya itu sejauh 100 meter di sini semalam.

Ito belajar berlari dengan menggunakan semua kaki dan tangannya itu sejak berumur sembilan tahun.

Dia meniru larian spesies monyet dari Afrika, Erythrocebus patas untuk melakukan perbuatan tersebut.

Rekod baharunya itu disahkan oleh pihak pengurusan Guinness World Records. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan