Rabu, 2 November 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Israel bina 2,000 rumah haram

Posted:

Israel bina 2,000 rumah haram

Israel bina 2,000 rumah haram

BAITULMAQDIS 2 Nov. - Israel semalam mengumumkan ia akan membina 2,000 lagi rumah penempatan haram Yahudi dan membekukan pemindahan wang cukai kepada Palestin sebagai hukuman kerana diterima sebagai anggota Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).

Keputusan untuk mempercepatkan pembinaan penempatan haram Yahudi di timur Baitulmaqdis dan kawasan penempatan haram berdekatan diambil oleh lapan menteri kanan Kabinet Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu yang bersidang sehari selepas perhimpunan agung UNESCO mengundi untuk menerima Palestin sebagai anggota penuh badan dunia itu.

"Langkah-langkah itu dipersetujui sebagai hukuman berikutan pengundian di UNESCO.

"Kami akan membina 2,000 unit rumah (penempatan haram Yahudi) termasuk 1,650 rumah di timur Baitulmaqdis dan bakinya di kawasan penempatan Maaleh Adumin dan Efrat," kata seorang pegawai kanan kerajaan.

Mesyuarat turut memutuskan untuk membekukan pemindahan dana kepada Pihak Berkuasa Palestin (PA), ujarnya.

Israel setiap bulan memindahkan cukai kastam berjumlah puluhan juta dolar kepada PA dan dana itu merupakan sebahagian besar daripada bajet Palestin.

Pengumuman itu mencetuskan kemarahan di pihak Palestin, termasuk jurucakap Presiden Mahmoud Abbas, Nabil Abu Rudeina yang menggesa Kuartet Asia Barat dan pentadbiran Amerika Syarikat (AS) 'menghentikan tindakan sewenang-wenang' yang boleh memberi kesan negatif terhadap seluruh rantau ini.

"Keputusan Israel untuk mempercepatkan pembinaan di kawasan penempatan haram dengan membina 2,000 unit rumah baru adalah keputusan Israel untuk mempercepatkan kemusnahan proses damai.

"Pembekuan dana itu pula umpama mencuri wang rakyat Palestin," kata Abu Rudeina. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Pesawat Boeing 767 LOT selamat mendarat tanpa roda di Warsaw

Posted:

Pesawat Boeing 767 LOT selamat mendarat tanpa roda di Warsaw

Pesawat Boeing 767 LOT selamat mendarat tanpa roda di Warsaw


DETIK-detik cemas semasa pesawat Boeing 767 milik Penerbangan LOT Poland melakukan pendaratan cemas tanpa roda di Lapangan Terbang Warsaw di Poland, kelmarin. - REUTERS


WARSAW 2 Nov. - Sebuah pesawat Boeing 767 membawa seramai 231 orang selamat mendarat selepas ia mengalami kegagalan peralatan pendaratan di Lapangan Terbang Warsaw, hari ini.

Jurucakap syarikat penerbangan LOT Polish Airlines di Poland berkata, anggota bomba dan ambulans dikerah ke tempat kejadian dan kesemua 220 orang penumpang serta 11 orang krew selamat dikeluarkan dari pesawat penumpang itu.

Menurut jurucakap LOT, Leszek Chorzewski, pesawat Boeing 767-300 itu yang dalam perjalanan dari Newark, Amerika Syarikat berjaya melakukan pendaratan kecemasan selepas mengalami kegagalan pada gear pendaratan.

"Pesawat tersebut selamat mendarat pada badannya di landasan itu yang telah disembur dengan bahan perencat api yang istimewa.

"Kesemua penumpang selamat diturunkan (dari pesawat) dan tiada sesiapa yang cedera," katanya.

Rakaman video pendaratan kecemasan yang disiarkan beberapa minit selepas kemalangan tersebut menerusi stesen televisyen tempatan, TVN24 menunjukkan badan pesawat tersebut tergelincir di landasan dan mengeluarkan asap putih.

Percikan api turut kelihatan di enjin jet yang terletak di kepaknya ketika pesawat itu tergelincir.

Penumpang kemudian keluar dari pesawat tersebut menggunakan gelongsor kecemasan dengan bantuan krew lapangan terbang. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan