Rabu, 2 November 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Penduduk Bangkok masih marah

Posted:

Penduduk Bangkok masih marah

Penduduk Bangkok masih marah

BEBERAPA penduduk membuat halangan bagi menyekat banjir di Bangkok semalam.


BANGKOK - Pihak berkuasa Bangkok menegaskan semalam bahawa pihaknya tidak dapat mengurangkan kesan banjir untuk setiap penduduk semasa kemarahan kian meningkat di kawasan yang dilanda bah.

Walaupun beberapa kawasan di bandar raya ini kekal tidak dilanda banjir, situasi kritikal berlaku di beberapa daerah.

Kemarahan sebahagian penduduk itu berpunca daripada dakwaan bahawa kediaman mereka telah dikorbankan untuk menyelamatkan sebahagian lokasi di Bangkok.


SEORANG wanita mengimbangkan badannya semasa dia melalui pembahagi jalan yang tidak ditenggelami bah di Bangkok semalam.


Banjir paling teruk di Thailand dalam tempoh beberapa dekad lalu berlaku akibat musim hujan monsun yang bermula tiga bulan lalu.

Di beberapa daerah seperti Bang Phlat yang terletak lima kilometer dari bandar raya Bangkok, banyak rumah ditenggelami banjir dan jalan raya bertukar menjadi terusan air kotor manakala tiada bantuan rasmi diberikan kepada penduduk.

"Saya mahu kerajaan datang dan mengambil berat terhadap kami. Kami telah meminta pertolongan tetapi tiada seorang pun yang datang.

"Kami meminta bot, makanan, perubatan, tetapi tiada," kata seorang penduduk, Pailin Sontana yang kecewa dengan keadaan itu. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Bapa bintang siri Glee mati ditikam

Posted:

Bapa bintang siri Glee mati ditikam

Bapa bintang siri Glee mati ditikam

MANILA, Filipina - Bapa kandung bintang pop antarabangsa dari Filipina, Charice Pempengco, (gambar) 19, yang muncul dalam siri televisyen popular di dunia, Glee ditikam sehingga mati di di selatan Manila semalam, kata pegawai polis Filipina semalam.

Seorang pegawai polis, Gilbert Cruz berkata, bapa Charice, Ricky Pempengco, 40, ditikam ketika berada di sebuah kedai di bandar San Pedro selepas dia secara tidak sengaja terlanggar seorang lelaki mabuk.

Lelaki mabuk itu yang berang menikam Pempengco berulang kali dengan peralatan pemecah ais di dada dan belakang badannya sehingga dia mati di tempat kejadian yang berlaku kelmarin.

Polis masih mencari suspek kes pembunuhan tersebut, kata polis tersebut.

Pegawai polis itu menawarkan ganjaran sebanyak AS$470 (RM1,466) terhadap sesiapa yang memberikan maklumat sehingga tertangkap lelaki berkenaan.

- Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Rangkaian dadah hampir RM6.24 bilion ditumpas di AS

Posted:

Rangkaian dadah hampir RM6.24 bilion ditumpas di AS

Rangkaian dadah hampir RM6.24 bilion ditumpas di AS


SEJUMLAH senjata api yang dirampas dalam operasi talian paip ekspres dipamerkan pada sidang akhbar di Phoenix, Arizona kelmarin.


PHOENIX - Pihak penguat kuasa undang-undang menangkap lebih 70 orang dalam beberapa serbuan ke atas satu rangkaian dadah heroin, kokain dan ganja yang disyaki menyeludup hampir AS$2 bilion (RM6.24 bilion) melalui gurun Arizona, Amerika Syarikat (AS), kata bebrapa pegawai kelmarin.

Rangkaian itu tumpas selepas siasatan melibatkan 17 bulan sehingga mengakibatkan satu siri serbuan.

Pihak perisikan yang terlibat dalam operasi talian paip ekspres mendapati rangkaian penyeludupan dadah tersebut mempunyai kaitan dengan sindiket dadah Sinaloa, Mexico yang beroperasi selama lima tahun.

Para pegawai menganggarkan bahawa sindiket itu menyeludup kira-kira AS$33 juta (RM102.97 juta) dadah di sempadan setiap bulan selama lima tahun termasuk 1.5 kilogram ganja, 9,000 kilogram (kg) kokain dan 4,500kg heroin.

Menurut para pegawai, rangkaian itu menggunakan kaedah pengangkutan seperti beg galas dan kenderaan kecil untuk menghantar dadah tersebut menerusi sempadan dengan Mexico.

Dadah itu disimpan di beberapa lokasi persembunyian di kawasan Phoenix sebelum ia dijual kepada para pengedar di seluruh AS.

- Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan