Selasa, 1 November 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


AS beku dana kepada UNESCO

Posted:

AS beku dana kepada UNESCO

AS beku dana kepada UNESCO

WASHINGTON 1 Nov. - Amerika Syarikat (AS) semalam mengumumkan untuk menghentikan dana kepada Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) selepas badan dunia itu memperakui Palestin sebagai anggota penuh kumpulan tersebut.

Jurucakap Jabatan Negara AS, Victoria Nuland berkata, ini kerana keputusan itu melangkaui proses perjanjian damai Palestin dan Israel yang masih dalam proses perbincangan.

Katanya, keputusan UNESCO memperakui Palestin sebagai anggotanya juga adalah keputusan yang tidak matang, silap dan menjejaskan matlamat AS dalam proses perjanjian damai itu.

''Ekoran itu, AS akan menahan dana sebanyak AS$60 juta (RM186 juta) yang sepatutnya disalurkan bulan ini.

''Namun, walaupun begitu, AS akan tetap mengekalkan keahlian dalam UNESCO,'' katanya.

Semalam, UNESCO memperakui Palestin sebagai anggota penuhnya dengan 107 negara menyokong, 14 menolak termasuk AS, Jerman, Israel dan Kanada manakala 49 negara lagi berkecuali.

Ia sekali gus dilihat sebagai jalan mudah Palestin untuk 'mengejar' impian mendapatkan keahlian penuh dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Bagaimanapun, usaha itu ditentang keras Israel dengan AS menyatakan akan menggunakan kuasa veto dalam Majlis Keselamatan untuk menghalang Palestin memperoleh pengiktirafan tersebut.

Sebanyak 22 peratus dana kepada UNESCO disumbangkan oleh AS. UNESCO merupakan badan dunia pertama yang mengiktiraf Palestin sebagai anggotanya sejak Presiden Mahmoud Abbas membuat permohonan itu kepada PBB pada 23 September lalu.

Dalam pada itu, Menteri Luar Kanada, John Baird berkata, Kanada melahirkan rasa tidak puas hati terhadap keputusan UNESCO dan akan mempertimbangkan keanggotaannya dalam badan dunia itu. - AFP/AP/REUTERS

Full content generated by Get Full RSS.

Pihak berkuasa Bangkok ditekan kemarahan mangsa banjir

Posted:

Pihak berkuasa Bangkok ditekan kemarahan mangsa banjir

Pihak berkuasa Bangkok ditekan kemarahan mangsa banjir

BANGKOK 1 Nov. - Pihak berkuasa Bangkok hari ini mendakwa mereka tidak dapat meredakan krisis banjir bagi setiap orang di ibu negara Thailand ini, sementara kemarahan dan penderitaan penduduk di kawasan yang ditenggelami air meningkat kerana tiada bantuan daripada kerajaan.

Walaupun kawasan tengah Bangkok sehingga kini terselamat daripada banjir, keadaan begitu genting di beberapa kawasan sekitarnya, di mana penduduk meluahkan kemarahan kerana rumah-rumah mereka dikorbankan untuk menyelamatkan bahagian tengah ibu negara.

Pihak berkuasa pusat dan tempatan berbalah berhubung setinggi mana pintu-pintu air di pinggir utara Bangkok patut dinaikkan bagi membolehkan air mengalir, kata Gabenor Bangkok, Sukhumbhand Paribatra.

Katanya, beberapa kawasan lain di bandar raya ini, termasuk kawasan perindustrian, akan dilanda banjir jika terlalu banyak air dibenarkan mengalir.

"Seperti ahli politik lain, saya mengasihi rakyat tetapi kadang-kadang saya perlu bertegas dengan tuntutan golongan minoriti demi menjaga kepentingan majoriti, dan saya tidak boleh tunduk kepada setiap tuntutan," kata Sukhumbhand.

Pusat bandar Bangkok terselamat daripada banjir buruk selepas benteng di sepanjang Sungai Chao Phraya menghalang limpahan air semasa air pasang dari Teluk Siam pada hujung minggu lalu.

Bagaimanapun di daerah barat seperti Bang Phlat, hanya lima kilometer dari pusat bandar Bangkok, rumah-rumah rosak teruk dan jalan bertukar menjadi terusan air kotor, dan penduduk pula tidak mendapat bantuan pihak berkuasa.

"Saya mahu pihak kerajaan datang untuk membantu kami, kerana kami sudah meminta bantuan seperti bot, makanan, ubat-ubatan tetapi tidak menerima apa-apa," kata Pailin Sontana, 58, ketika meredah air keruh setinggi paras pinggang.

Namun jurucakap Pentadbiran Metropolitan Bangkok (BMA), Jate Sopitpongstorn berkata, mereka tidak dapat membantu semua orang 'kerana penduduk enggan meninggalkan rumah mereka dan berpindah ke pusat perlindungan yang kami sediakan'.

"Kami mempunyai bilangan bot dan kenderaan tentera yang terhad dan tidak dapat pergi ke setiap jalan untuk mengagihkan bekalan makanan dan air tiga kali sehari," katanya. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan