Isnin, 31 Oktober 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


2.8j penduduk AS masih bergelap

Posted:

2.8j penduduk AS masih bergelap

2.8j penduduk AS masih bergelap


DUA lelaki berjalan di sebatang jalan semasa ribut salji di Putney, Vermont, Sabtu lalu. Pantai Timur AS dilanda musim sejuk yang dianggap jarang berlaku pada Oktober dan hujan batu yang membunuh tiga orang, menyebabkan lapangan terbang ditutup dan bekalan tenaga terputus. – AFP


NEW YORK 31 Okt. – Kira-kira 2.8 juta penduduk di timur laut Amerika Syarikat (AS) masih terputus bekalan elektrik semalam berikutan ribut salji yang jarang berlaku di kawasan tersebut dalam bulan ini melanda kawasan itu dan membunuh sekurang-kurangnya lapan orang setakat ini.

Menurut Perkhidmatan Kaji Cuaca Negara, ribut salji terburuk melanda Jaffrey, New Hampshire dengan salji setebal 80 sentimeter, manakala salji setebal 48 sentimeter melanda kawasan barat Laut New York iaitu West Milford, New Jersey.

Cuaca bersalji dan berangin itu bermula sejak Sabtu lalu dan dijangka bergerak ke Maine hari ini.

Angin kencang dan salji yang berat serta basah mengakibatkan pokok-pokok patah serta merosakkan kabel elektrik dari West Virginia hingga ke Maine.

Gabenor Connecticut, Dannel Malloy berkata, kawasan itu mengalami kes terputus bekalan elektrik terbanyak dalam sejarah.

Maine, Massachusetts dan New Jersey berkata, mereka tidak menjangka perkhidmatan tenaga elektrik akan kembali normal dalam tempoh beberapa hari lagi, sementera Connecticut menyatakan keadaan itu akan kekal selama lebih seminggu lagi.

Penutupan sekolah-sekolah awam di Connecticut dan New Jersey turut diumumkan sehingga keadaan kembali pulih.

Pengangkutan awam terutamanya kereta api turut mengalami gangguan akibat tiada bekalan elektrik. – Reuters

Full content generated by Get Full RSS.

Thailand kemuka bajet RM93b pulih banjir

Posted:

Thailand kemuka bajet RM93b pulih banjir

Thailand kemuka bajet RM93b pulih banjir


PENDUduk mengusung keranda dalam banjir di sebuah kuil Buddha yang menjadi pusat penempatan sementara mangsa banjir di Bangkok, kelmarin. – REUTERS


BANGKOK 31 Okt. – Kerajaan Thailand menimbangkan pelan pemulihan melibatkan belanjawan berjumlah 900 bilion baht (RM93 bilion) berikutan banjir buruk yang melanda banyak kawasan di negara ini.

Sementara itu, pusat bandar raya Bangkok yang dilindungi dengan rangkaian tambak dan benteng beg pasir dijangka terselamat daripada banjir apabila air pasang yang naik di Sungai Chao Phraya sejak beberapa hari lalu surut hari ini, paras air di hulu sungai menurun dan cuaca beransur-ansur baik.

Perdana Menteri, Yingluck Shinawatra mencadangkan pelan 900 bilion baht itu pada satu mesyuarat khas Kabinet semalam, lapor akhbar The Nation, hari ini.

Menurut cadangan itu, bajet 100 bilion baht (RM10.23 bilion) akan dibelanjakan dalam tempoh setahun untuk memulihkan kawasan perindustrian yang teruk terjejas akibat banjir musim monsun di wilayah-wilayah Ayutthaya dan Pathum Thani pada tahun ini, kata Menteri Tenaga, Pichai Naripthaphan.

Kerajaan berharap operasi di kawasan perindustrian terbabit dapat dipulihkan dalam masa tiga bulan.

Sejumlah 600-800 bilion baht (RM61.3-RM81.84 bilion) lagi akan dibelanjakan dalam tempoh yang belum ditetapkan untuk merombak sistem pengurusan air di negara ini berikutan banjir buruk yang telah menyebabkan 381 orang maut dan kerosakan bernilai kira-kira 500 bilion baht (RM51.15 bilion).

"Beberapa negara seperti Amerika Syarikat (AS), Belanda dan Jepun telah mencadangkan pelan pemulihan untuk Thailand, dan pakej mereka termasuk pinjaman dan teknologi untuk negara kita, tetapi kerajaan belum membuat keputusan," kata Pichai kepada Bangkok Post.

Banjir musim monsun pada tahun ini, yang terburuk dalam tempoh berpuluh-puluh tahun, berpunca daripada salah pengurusan dan hujan lebat luar biasa, yang turut menyebabkan banjir di negara jiran, Vietnam, Kemboja dan Laos, menurut pakar.

Paling teruk terjejas akibat banjir ialah tujuh kawasan perindustrian di wilayah Ayutthaya dan Pathum Thai, ke utara Bangkok, yang menempatkan ratusan kilang syarikat asing dan tempatan.

Kawasan perindustrian itu dibina sekalipun pihak berkuasa diberi amaran mengenai lokasinya yang terletak di dataran banjir semula jadi bagi Sungai Chao Phraya yang mengalir dari tengah Thailand ke Bangkok dan seterusnya ke Teluk Siam.

"Beberapa tahun lalu, saya mengesyorkan kawasan itu dizonkan khusus untuk tujuan pertanian dan pengairan, tetapi saya ditertawakan," kata Pengarah Urusan Chula Unisearch di Universiti Chulalongkorn, Thaweewong Sriburi.

– dpa/Reuters

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan