Khamis, 29 September 2011

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Michael sebabkan kematian sendiri

Posted: 28 Sep 2011 09:37 AM PDT

LOS ANGELES: Doktor raja pop Michael Jackson membunuh bintang itu ekoran kecuaian, kata pendakwa raya - tetapi peguam bela pegawai perubatan itu mendakwa ikon pop terbabit menyebabkan kematiannya sendiri.

Dalam perbicaraan permulaan Conrad Murray, semalam peguamnya berkata, Michael mati serta-merta selepas mengambil dua jenis dadah berbeza ketika doktor itu keluar dari bilik di kediaman bintang berkenaan di Holmby Hills pada 25 Jun 2009.


Gambar mayat Michael yang dibalut dengan kain putih di bilik mayat hospital ditunjukkan di mahkamah, selain turut diperdengarkan rakaman audio bintang itu ketika mengambil dadah berlebihan kurang daripada dua bulan sebelum kematiannya.

Mahkamah turut menyaksikan video Michael membuat latihan 'The Way You Make Me Feel' beberapa hari sebelum kematiannya dan merancang untuk membuat konsert jelajah dunia serta menerbitkan filem cetera berdasarkan video popularnya 'Thriller'.


"Dia melakukan perbuatan tanpa pengetahuan dan kebenaran doktornya, melanggar arahan doktor, dia melakukan perkara yang menyebabkan kematiannya sendiri," kata peguam Murray, Ed Chernoff.


Chernoff berkata, Michael mengambil lapan pil lorazepam dua miligram - cukup untuk membuatkan enam orang tertidur - tanpa pengetahuan doktornya, selain mengambil dos tambahan propofol bagi membolehkannya terlena.

Kombinasi dadah itu 'membunuhnya serta-merta'...malah, dia tidak sempat untuk melelapkan mata," katanya. Murray, 58, menghadapi hukuman empat tahun penjara jika disabitkan kesalahan. Tujuh lelaki dan lima wanita menjadi juri kepada Murray yang didakwa menyebabkan kematian Michael tanpa sengaja ketika penyanyi itu membuat persediaan untuk siri konsert kemunculan semula. Pegawai perubatan itu didakwa memberi Michael propofol berlebihan - yang dirujuk penyanyi itu sebagai 'susu' - bagi membantu mengatasi imsonia dihidapi.


Murray yang menerima latihan kardiologi tidak menafikan dia memberi Michael propofol yang biasanya digunakan sebagai ubat bius ketika pembedahan, tetapi dia menafikan membiarkan pesakitnya pada detik kritikal.

Satu ketika, Murray dilihat mengesat air matanya sewaktu perbicaraan berlangsung. - AFP

Kucing miliki dua muka

Posted: 28 Sep 2011 09:35 AM PDT

MILBURY (Massachusetts): Seekor kucing istimewa dilahirkan dengan dua wajah. Frankenlouie yang tinggal bersama pemiliknya di Milbury, Massachusetts mempunyai kecacatan kelahiran genetik menyebabkan ia mempunyai tambahan wajah.

Dua wajah luar biasa dimiliki kucing itu disebabkan oleh penyakit digelar Janus yang biasanya membolehkan haiwan berkenaan hidup selama beberapa hari saja. Namun, haiwan peliharaan itu mengatasi jangkaan apabila dapat hidup lebih lama untuk meraikan hari jadinya yang ke-12.


Kemampuannya itu membolehkan Frankenlouie mencatat rekod dalam Rekod Dunia Guinness.

Frankenlouie sudah pun menjadi bintang dan muncul dalam ribuan video di YouTube. Haiwan satu dalam seribu itu sudah muncul dalam siaran televisyen seperti 'Strange, Freaky, True'. Pemilik Frankenlouie adalah seorang jururawat haiwan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan