Rabu, 15 Jun 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Filipina cabut penanda

Posted:

Filipina cabut penanda

Filipina cabut penanda


Gambar yang diambil oleh agensi berita Vietnam dan dikeluarkan pada 14 Jun lalu merakamkan pemandangan di pulau Phan Vinh di Kepulauan Spratly. Vietnam turut memperkuatkan tenteranya di pulau itu berikutan ancaman China ke atas Kepulauan Spratly yang mencetuskan ketegangan di Laut China Selatan. - AFP


MANILA 15 Jun - Tentera laut Filipina mencabut penanda yang didirikan oleh pihak yang tidak dikenali di tiga terumbu dan beting di kawasan perairan yang menimbulkan pertikaian di Laut China Selatan.

Tindakan mencabut tiang-tiang kayu itu dilakukan pada Mei lalu, sejurus sebelum kerajaan secara rasmi membantah apa yang didakwa sebagai pencerobohan oleh tentera laut China di perairan Filipina, kata jurucakap tentera laut Filipina, Leftenan Kolonel Omar Tonsay, hari ini.

"Tiang-tiang itu adalah penanda asing kerana tidak didirikan oleh tentera atau kerajaan kami, dan kami mencabutnya kerana perairan berkenaan adalah sebahagian daripada wilayah Filipina," katanya.

Manila, baru-baru ini menuduh China mendirikan tiang-tiang dan meletakkan sebuah boya di kawasan perairan yang dituntut oleh Filipina, tetapi Tonsay berkata, tentera laut belum dapat memastikan siapa yang mendirikan tiang-tiang kayu yang dicabut pada Mei lalu itu.

"Tidak ada label atau cap 'Buatan China' pada tiang-tiang itu, tetapi hanya nombor yang tertera padanya," ujar beliau.

Penanda tersebut ditempatkan di Terumbu Boxall di Kepulauan Spratly, dan di Beting Amy Douglas dan Beting Reed berhampiran, kesemuanya terletak di perairan Laut China Selatan yang dituntut oleh Filipina dan China.

Ketegangan berhubung pertikaian berpanjangan itu meningkat sejak beberapa bulan lalu berikutan dakwaan Filipina dan Vietnam bahawa China semakin agresif dalam menyuarakan tuntutannya ke atas kawasan terlibat.

Filipina pada bulan ini menuduh China mengancam keamanan dan kestabilan di Asia dengan menghantar kapal-kapal tentera lautnya dekat Beting Reed untuk menakut-nakutkan bot dan kapal negara lain yang turut membuat tuntutan, dan memasang tiang dan boya di kawasan berdekatan.

Manila juga membantah berhubung beberapa insiden dari Februari hingga bulan lepas, dengan menuduh tentera laut China melepaskan tembakan ke arah nelayan Filipina dan mengancam sebuah kapal cari gali minyak negara ini.

Presiden Filipina, Benigno Aquino meningkatkan lagi ketegangan itu semalam apabila beliau membuat kenyataan bahawa negara ini memerlukan bantuan daripada sekutu lamanya, Amerika Syarikat (AS) dalam perbalahan dengan China. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Erdogan mula proses bentuk kerajaan baru

Posted:

Erdogan mula proses bentuk kerajaan baru

Erdogan mula proses bentuk kerajaan baru

ANKARA 15 Jun - Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan (gambar) dan Kabinetnya meletakkan jawatan secara rasmi semalam, bagi memulakan proses pembentukan kerajaan baru selepas memenangi penggal ketiga berturut-turut dalam pilihan raya Ahad lalu.

Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) pimpinan Erdogan memenangi 49.9 peratus undi dan 326 kerusi, kurang daripada 330 kerusi yang diperlukannya untuk merangka Perlembagaan baru tanpa sokongan parti lain di Parlimen yang mempunyai 550 kerusi.

Mengikut undang-undang Turki, Erdogan mesti mengemukakan barisan Kabinet baru kepada Presiden Abdullah Gul dalam tempoh 45 hari, yang kemudian perlu diluluskan oleh Parlimen baru menerusi pengundian usul percaya.

Kata Erdogan, Menteri-Menteri yang meletakkan jawatan akan terus mengetuai Kementerian masing-masing sehinggalah lembaga pilihan raya mengesahkan keputusan pengundian dan Kabinet baru dibentuk, dijangka pada bulan depan.

Beliau menghadapi pelbagai cabaran ketika beliau melangkah ke dekad kedua sebagai Perdana Menteri, termasuk kekacauan di negara jiran, Syria, rundingan tergendala mengenai keanggotaannya dalam Kesatuan Eropah (EU), usaha untuk mengawal pertumbuhan ekonomi yang terlalu pesat, merangka semula Perlembagaan dan menyelesaikan isu penduduk Kurdis.

Kerajaan baru akan terdiri daripada 20 Menteri dan empat Timbalan Perdana Menteri.

Menurut akhbar Turki, Menteri Kewangan Mehmet Simsek dijangka kekal dengan jawatannya sementara Menteri Ekonomi, Ali Babacan akan dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Menteri Luar, Ahmet Davutoglu, arkitek dasar luar Turki yang lebih tegas, dijangka kekal dengan portfolio itu manakala ketua perunding bagi keanggotaan dalam EU, Egemen Bagis dilihat bakal mengetuai Kementerian EU yang baru.

AKP yang berkuasa sejak 2002 menyaksikan pertumbuhan ekonomi pesat selama bertahun-tahun di samping berjaya menyekat pengaruh angkatan tentera.

Erdogan berkata, beliau akan mendapatkan konsensus untuk merangka semula Perlembagaan yang digubal selepas rampasan kuasa tentera pada 1980. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan