Ahad, 22 Mei 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Skandal video seks di Turki

Posted:

Skandal video seks di Turki

Skandal video seks di Turki


Tayyip Erdogan


ISTANBUL 22 Mei - Enam pemimpin kanan parti pembangkang Turki, Parti Pergerakan Nasionalis (MHP), semalam meletakkan jawatan ekoran skandal video peras ugut dan seks, sekali gus dijangka mempengaruhi keputusan pilihan raya umum negara ini pada 12 Jun ini.

Media Turki melaporkan, pemimpin kanan pembangkang itu dipaparkan dalam keadaan memalukan dalam rakaman video lucah itu, yang disiarkan melalui Internet.

Awal bulan ini empat yang lain yang juga merupakan pemimpin kanan parti itu telah meletakkan jawatan ekoran rakaman video hampir sama iaitu beberapa orang daripada mereka dipaparkan sedang mengadakan hubungan seks, dipercayai di sebuah rumah yang digunakan oleh anggota parti untuk mengadakan hubungan sulit.

Gelombong kedua peletakan jawatan pemimpin-pemimpin MHP itu mungkin memberi kelebihan kepada Perdana Menteri, Tayyip Erdogan yang memimpin Parti AK yang dijangka mengekalkan kuasa buat penggal ketiga dalam pilihan raya umum pada Jun ini.

Ketika ini, tinjauan pendapat meletakkan sokongan terhadap parti Tayyip berada sekitar 45 peratus.

Ekoran skandal itu, sokongan terhadap MHP juga dijangka merosot.

MHP dijangka tidak dapat meraih sokongan melebihi 10 peratus yang diperlukan bagi mengekalkan mereka dalam Parlimen, ekoran skandal tersebut.

Sokongan terhadap MHP ketika ini berada pada sekitar 10 hingga 15 peratus, kata tinjauan pendapat.

MHP ketika ini menguasai 70 daripada 550 kerusi di Parlimen Turki.

Antara mereka yang meletkkan jawatan ialah Timbalan Pengerusi MHP, Osman Cakir, Umit Safak dan Mehmet Ekici, serta Setiausaha Agung, Cihan Pacaci dan timbalannya Mehmet Taytak.

Mereka meletakkan jawatan sebagai anggota parti dan juga menarik diri daripada dicalonkan bertanding sebagai calon Parlimen mewakili parti itu.

Seorang lagi timbalan pengerusi MHP, Deniz Bolukbasi kemudian turut meletakkan jawatan.

"Saya telah meletakkan jawatan bagi mengelakkan konspirasi ini dan tuduhan palsu ini mengugat MHP pada pilihan raya akan datang,'' kata Bolukbasi dalam satu kenyataan.

Stesen televisyen CNN Turki melaporkan, pihak berkuasa telekomunikasi telah melancarkan siasatan berhubung video tersebut. - AP/Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Presiden Yemen enggan serah kuasa

Posted:

Presiden Yemen enggan serah kuasa

Presiden Yemen enggan serah kuasa


Seorang kanak-kanak Yemen turut menyertai protes antikerajaan di Sanaa bagi mendesak Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh meletakkan jawatan, kelmarin. – REUTERS


SANAA 22 Mei - Diplomat Barat dan negara-negara Teluk gagal memujuk Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh menandatangani perjanjian untuk menyerahkan kuasa hari ini.

"Ia (usaha pujuk Ali serah kuasa) gagal," kata seorang diplomat kepada Reuters, manakala diplomat dari negara Teluk pula berkata, blok daripada Majlis Kerjasama Teluk yang terdiri daripada negara-negara jiran Yemen yang merupakan negara pengekport minyak mungkin menarik diri menjadi pendamai ekoran keengganan Ali itu.

Sebelum ini, Ali dilaporkan akan menandatangani perjanjian penyerahan kuasa, hari ini setelah dua kali mengubah keputusan itu.

Sementara itu, beratus-ratus penyokong setia Ali menghalang jalan raya sebagai tanda protes terhadap berita perjanjian penyerahan kuasa itu dengan melonggokkan batu-batu sebagai penghadang, manakala di kota Sanaa, pula beri-ribu rakyat yang menentang Ali meneruskan protes mereka. – Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan