Khamis, 20 Januari 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Kitab al-Quran 500 tahun dipamerkan di Internet

Posted:

Kitab al-Quran 500 tahun dipamerkan di Internet

Kitab al-Quran 500 tahun dipamerkan di Internet


KITAB al-Quran berusia sekitar 500 tahun disimpan dalam Perpustakaan John Rylands di Manchester, Britain.


LONDON - Satu manuskrip antara naskhah al-Quran paling penting dan jarang dilihat di dunia akan dipamerkan di Internet, lapor sebuah akhbar semalam.

Kitab suci tulisan tangan itu yang dianggarkan berusia sekitar 500 tahun, amat berharga dan rapuh sehinggakan para ilmuwan tidak dapat meletakkannya untuk dipamerkan.

Setiap helaian daripada 470 muka surat kitab itu yang berukuran 88x60 sentimeter, menyamai saiz skrin televisyen plasma besar dan ia disimpang di Perpustakaan John Rylands, Universiti Manchester, Britain.

Kini, pakar-pakar di perpustakaan berkenaan menggunakan teknologi digital untuk merakamkan setiap muka surat dan menyiarkan kitab suci itu di Internet bagi membolehkan para ilmuwan dan pelajar mengkajinya.

Kitab al-Quran itu dipercayai berasal dari perpustakaan Kansuh al-Ghuri, Kaherah, Mesir dan disimpan pada zaman dinastik terakhir Mamluk.

Ia dibeli oleh pihak pengurusan Perpustakaan John Rylands pada 1901 sebagai sebahagian daripada koleksi artifak Earls of Crawford. - Agensi

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Presiden China disambut meriah di AS

Posted:

Presiden China disambut meriah di AS

Presiden China disambut meriah di AS


HU JINTAO (kiri) dan Joe Biden berdiri sebagai tanda menghormati lagu kebangsaan China dan Amerika Syarikat di Pangkalan Tentera Udara Andrews, Maryland kelmarin.


WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama menerima kunjungan rakan sejawatannya dari China, Hu Jintao ketika dua pemimpin negara kuasa dunia itu berusaha mencari titik persamaan dalam isu politik dan ekonomi tanpa meminggirkan rakyat masing-masing.

Ketibaan Jintao di Pangkalan Tentera Udara Andrews kelmarin disambut Naib Presiden AS, Joe Biden dengan Jintao menghadiri makan malam pertama daripada dua majlis makam malam yang dianjurkan oleh Obama semasa lawatan empat hari beliau ke AS.

Mengiringi Obama pada majlis makan malam peribadi itu di kediamannya, White House, kelmarin ialah Penasihat Keselamatan Negara, Tom Donilon dan Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton manakala Jintao membawa bersama dua pegawai kanan China.

Menurut White House, majlis itu bukan sebahagian atur cara rasmi menyebabkan perbincangan ke dua-dua pemimpin tersebut tidak didedahkan.

Jintao seterusnya diberikan sambutan meriah sebagai pemimpin negara yang merupakan pesaing terbesar tetapi berpotensi sebagai rakan paling utama AS.

Selepas sesi rundingan pada pagi semalam, kedua-dua pemimpin itu akan mengadakan sidang akhbar bersama di White House dengan hanya empat soalan dibenarkan, dua daripada wartawan AS dan dua lagi daripada pemberita China.

Jintao dan Obama dijadual mengumumkan satu persetujuan bersama untuk membina sebuah pusat keselamatan nuklear di China.

Pada tengah hari semalam, Obama merancang menganjurkan pertemuan untuk Jintao dengan ahli-ahli perniagaan AS dan China bertujuan mempromosi eksport negara itu ke China selain menarik lebih banyak pelaburan China ke AS.

Antara mereka yang dijadualkan hadir termasuk beberapa ketua pegawai eksekutif (CEO) termasuk Steve Ballmer daripada Microsoft, Lloyd Blankfein daripada Goldman Sachs dan Jeff Immelt daripada General Electric.

"Pertemuan itu untuk menghilangkan perasaan syak wasangka," kata seorang pakar Pusat Kajian Strategik dan Antarabangsa, Charles Freeman.

Jintao, 67, menjadi Presiden China sejak 2002.

Walaupun kurang berkarisma jika dibandingkan dengan pemimpin China terdahulu seperti Jiang Zemin dan Deng Xiaoping, beliau bertanggungjawab dalam membawa kemajuan ekonomi untuk China.

Negara itu kini memiliki simpanan mata wang asing terbesar di dunia mencecah AS$2.85 trilion (RM8.69 trilion) dengan pakar-pakar ekonomi meramalkan China bakar bergelar ekonomi terbesar dunia dalam masa selewat-lewatnya 20 tahun lagi. - AP

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tunisia siasat aset milik bekas presiden

Posted:

Tunisia siasat aset milik bekas presiden

Tunisia siasat aset milik bekas presiden


ribuan penunjuk perasaan memprotes pemerintah baru Tunisia di Tunis semalam.


TUNIS - Seorang pendakwa raya Tunisia telah membuka kertas siasatan terhadap aset seberang laut milik bekas presiden Tunisia yang melarikan diri, Zine El Abidine Ben Ali dan keluarganya.

Agensi berita rasmi Tunisia, TAP menyatakan, pejabat pendakwa raya semalam memutuskan untuk menyiasat akaun-akaun bank, hartanah dan aset lain milik Zine, isterinya Leila Trabelsi dan saudara-mara mereka.

Bekas presiden Tunisia itu melarikan diri ke Arab Saudi pada Jumaat lepas selepas pentadbirannya selama 23 tahun gagal membendung tunjuk perasaan rakyat yang memprotes pemerintahannya yang dicemari rasuah dan kadar pengangguran yang tinggi dalam kalangan golongan muda.

Pentadbiran Tunisia kini diambil alih oleh Speaker Parlimen, Foued Mebazaa yang menjadi presiden sementara dengan Mohammed Ghannouchi sebagai Perdana Menteri.

Sementara itu, pentadbiran Switzerland semalam mengarahkan supaya dana milik bekas presiden Tunisia itu yang disimpan di Switzerland, dibekukan.

"Pentadbiran Switzerland mahu mengelak industri kewangannya daripada digunakan bagi menyembunyikan dana," kata Menteri Luar Switzerland, Micheline Calmy-Rey.

Kelmarin, sebuah akhbar Perancis menyatakan Leila bertindak melarikan diri ke luar negara bersama jongkong-jongkong emas seberat 1.5 tan bernilai lebih £35 juta (RM171.3 juta).

Leila, 53, telah mengarahkan Bank Negara Tunisia supaya menyerahkan jongkong-jongkong emas itu pada minggu lalu.

Sementara itu, ribuan penunjuk perasaan melakukan protes bagi menentang kewujudan pemerintah sementara kerana ia masih dikuasai ahli-ahli parti politik milik bekas presiden yang melarikan diri itu. - Agensi

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan