Jumaat, 26 Julai 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


77 maut dalam nahas kereta api

Posted:

77 maut dalam nahas kereta api

77 maut dalam nahas kereta api

PASUKAN penyelamat sedang menjalankan usaha mengeluarkan mangsa daripada gerabak kereta api yang tergelincir di Santiago de Compostela di barat laut Sepanyol kelmarin. Kemalangan tersebut meragut nyawa sekurang-kurangnya 77 penumpang dan kakitangan kereta api itu.- Reuters


SANTIAGO DE COMPOSTELA, Sepanyol - Sebuah kereta api di sini tergelincir daripada landasannya malam kelmarin dan mengorbankan sekurang-kurangnya 143 orang, sekali gus menjadikannya kemalangan terburuk dalam tempoh lebih 40 tahun.

Pasukan keselamatan menemui 73 mayat dari- pada gerabak kereta api itu dengan empat orang lagi mangsa meninggal dunia di hospital.

Sebanyak empat buah gerabak terbalik dan bertindih antara satu sama lain manakala asap tebal dilihat keluar daripada gerabak yang remuk teruk itu.

Beberapa media melaporkan bahawa kereta api malang itu bergerak pada kelajuan tinggi.

Namun, jurucakap syarikat kereta api, Renfe menegaskan, adalah terlalu awal untuk menjelaskan apakah punca sebenar kemalangan itu.

"Siasatan sedang dijalankan. Kita akan tahu berapakah kelajuannya selepas meneliti kotak hitam kereta api tersebut," katanya.

Pemandu kereta api yang terperangkap di dalam salah satu gerabak menyatakan, dia memberitahu pegawai landasan bahawa kereta api itu mengambil selekoh pada kelajuan 190 kilometer sejam (km/j). Had kelajuan di zon bandar itu cuma 80km/j, lapor akhbar El Pais.

Kamalangan berlaku pada pukul 8.42 malam kelmarin. Kereta api tersebut membawa 218 orang penumpang dan empat orang kakitangan untuk memasuki stesen Santiago de Compostela di barat laut Galicia, Sepanyol.

Ia kemudian tergelincir empat kilometer dari stesen kereta api terbabit. Keretapi api model Alvia itu dalam perjalanan dari Madrid menuju bandar Ferrol.

Perdana Menteri Sepanyol, Mariano Rajoy yang berasal dari Santia- go de Compostela tiba di tempat kejadian dan melawat mangsa di hospital berdekatan.

Raja Juan Carlos dan Putera Mahkota Felipe membatalkan semua majlis mereka sebagai tanda penghormatan ke atas mereka yang terbunuh.

Sepanyol turut meng- umumkan tujuh hari berkabung di Galicia. - AFP

Kepala pelatih dibaham buaya

Posted:

Kepala pelatih dibaham buaya

Kepala pelatih dibaham buaya


SITUASI cemas apabila kepala seorang pelatih buaya dibaham dan disaksikan oleh para penonton Taman Buaya Samut Prakan, Thailand semalam.- Agensi


BANGKOK - Seorang pelatih buaya di Bangkok nyaris maut apabila seekor buaya yang terlibat dalam satu persembahan bertindak membaham kepala pelatih tersebut sebelum menghempasnya beberapa kali ke tanah, lapor akhbar Daily Mail semalam.

Insiden yang menakutkan itu berlaku apabila buaya terbabit bertindak merapatkan rahang mulutnya sebaik sahaja pelatih taman buaya berkenaan meletakkan kepalanya di dalam mulut buaya tersebut.

Aksi berbahaya dengan meletakkan kepala di dalam mulut buaya adalah sebahagian daripada salah satu acara tarikan pelancong di Thailand.

Kejadian yang mendebarkan itu berjaya dirakamkan oleh para penonton di Taman Buaya Samut Prakan, Bangkok.

Para penonton yang berada di tempat kejadian menjerit ketika reptilia tersebut membaham kepala pelatih taman berkenaan.

Menurut laporan akhbar tempatan, pelatih taman buaya yang berusia 27 tahun itu berjaya meloloskan diri dan hanya mengalami kecederaan ringan di kepala.

Sebelum itu, buaya tersebut telah menghempaskan badan pelatih buaya berkenaan beberapa kali sebelum melepaskannya.

Beberapa akhbar tempatan berkata, insiden itu pertama kali berlaku di taman tersebut. - Agensi

Pasangan diraja namakan anak George Alexander Louis

Posted:

Pasangan diraja namakan anak George Alexander Louis

Pasangan diraja namakan anak George Alexander Louis


Putera William dan Kate Middleton menamakan anak lelaki mereka sebagai George Alexander Louis kelmarin.- AFP


LONDON - Pewaris takhta diraja Britain, Putera William dan isterinya, Kate Middleton menamakan bayi lelaki mereka George Alexander Louis, gabungan tiga nama tradisional diraja, kata pejabat William kelmarin.

Istana Kensington dalam satu kenyataan berkata, bayi yang merupakan pewaris ketiga takhta diraja Britain itu akan digelar Prince George of Cambridge.

Sejumlah penerima taruhan sebelum ini pernah menjangkakan tiga nama tersebut digunakan dan pengumuman itu dikatakan agak cepat.

Pengumuman nama pewaris pertama takhta Britain, Putera Charles yang juga bapa William mengambil masa sebulan dan seminggu untuk William.

George pernah menjadi nama enam pemerintah Britain terdahulu.

Nama tersebut digunakan oleh bapa Ratu Elizabeth II, Raja George VI yang memerintah dari tahun 1936 hingga 1952.

Alexander atau digelar Alexandra bagi wanita merupakan gelaran untuk permaisuri. Ia juga merupakan nama permaisuri Raja Edward VII pada permulaan abad lalu.

Louis pula salah satu nama William.

Putera George yang juga anak sulung pasangan diraja itu dilahirkan pada Isnin lalu di Hospital St. Mary, Paddington, barat London.

William dan Kate yang kedua-duanya berusia 31 tahun kelmarin meluangkan masa di kediaman ibu bapa Kate di Bucklebury, selatan England. - Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan