Jumaat, 12 Julai 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Polis, sukarelawan ganti tentera

Posted: 11 Jul 2013 01:02 PM PDT

Bangkok: Sebagai sebahagian perjanjian damai dengan Barisan Revolusi Nasional (BRN), polis dan sukarelawan pertahanan akan menggantikan tentera untuk mengawal keamanan di selatan Thai sepanjang Ramadan ini.

Ketua Majlis Keselamatan Kebangsaan Paradorn Pattanathabutr yang juga ketua delegasi Thai dalam dialog keamanan bersama BRN berkata semalam, perkara itu dicadangkan kepada BRN pada hujung minggu.


Beliau menyangkal dakwaan beberapa pihak kononnya langkah itu menunjukkan kerajaan tunduk kepada tuntutan BRN yang sebelum ini mendesak Bangkok mengundurkan tentera dari wilayah berkenaan sebagai cara mengurangkan keganasan.

"Kami hanya mengurangkan rondaan dan pemeriksaan, kecuali berlaku kecemasan," katanya.


Menurutnya, menerusi langkah itu, anggota tentera akan dipindahkan dari kawasan perkampungan dan ditempatkan di berek tempatan.


Mereka bagaimanapun akan diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga sekiranya berlaku kecemasan. Polis dan sukarelawan pertahanan akan mengambil alih kawalan keselamatan di wilayah yang majoriti penduduknya beragama Islam, kata Paradorn.

Foto

TRAK tentera yang rosak teruk selepas terkena bom di Yala, semalam.

Pada masa sama, Paradon menafikan laporan bahawa BRN membatalkan perjanjian damai sepanjang Ramadan.


Menurutnya, kumpulan itu hanya menunda pengumuman dan kedua-dua belah pihak sudah bersetuju menunggu Malaysia mengumumkan perjanjian damai. Menjawab soalah mengenai penentang perjanjian damai yang meletakkan poster mengecam kerajaan, Paradorn mengakui tidak semua kumpulan pemisah bersetuju untuk mengadakan perdamaian. Sementara itu, hari pertama Ramadan berlalu dengan aman di wilayah berkenaan - Yala, Pattani dan Narathiwat. Namun, keadaan aman itu tercemar apabila lapan anggota tentera yang mengawal keselamatan kumpulan guru cedera dalam letupan bom di Daerah raman, Yala pagi semalam. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/11

Sorok senjata api dalam kemaluan

Posted: 11 Jul 2013 08:25 AM PDT

Oklahoma City: Seorang wanita dihukum penjara 25 tahun selepas disabitkan kesalahan menyorok senjata api dalam kemaluannya, selain dadah di dubur.

Selepas tuduhan dibicarakan, Christie Harris mengaku bersalah pada minggu lalu.


Keputusan penghakiman dibacakan kepada tertuduh semalam.

Christie didakwa menyorokkan methamphetamine - juga dikenali sebagai ice dengan niat mahu mengedarnya.


Dia juga dituduh menyembunyikan sepucuk pistol revolver dalam kemaluannya. Christie ditahan pada Mac lalu selepas seekor anjing pengesan membawa polis ke kereta dipandunya.


Hasil pemeriksaan, polis menemui beberapa jenis dadah dan sepucuk pistol separa automatik. Ketika dijel, Christie enggan melondehkan seluar dalamnya untuk membolehkan pegawai bertugas membuat pemeriksaan bahan larangan.

Dokumen mahkamah menyatakan, Christie memberitahu dia ketika itu datang bulan.


Bagaimanapun, Christie akhirnya mengalah dan ia membolehkan pegawai pemeriksa yang bertugas melihat "objek kayu dan logam" terjulur dari kemaluan suspek. Apabila diperiksa, objek itu ialah sepucuk pistol revolver. Pegawai bertugas turut menemui dua pek berisi sejumlah besar bahan kristal yang didapati kemudian sebagai ice. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/11

Tiada ulasan:

Catat Ulasan