Khamis, 2 Mei 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


15 tahun kerja berat

Posted: 02 May 2013 10:00 AM PDT

Pyongyang hukum rakyat AS mahu guling pemerintah

SEOUL: Seorang rakyat Amerika Syarikat yang ditahan hampir enam bulan di Korea Utara dihukum kerja berat 15 tahun selepas didapati bersalah melakukan tindakan menggugat negara itu.

Kenneth Bae juga dituduh mahu menggulingkan kerajaan Korea Utara, perkembangan yang merumitkan lagi hubungan tegang di antara Pyongyang dan Washington.

Hukuman ke atas Bae, penganut Kristian dan pengusaha pelancongan, muncul di tengah tanda diplomasi mungkin diadakan selepas beberapa minggu ketegangan meningkat di rantau itu sejak beberapa minggu lalu.

Korea Utara memberi amaran melancarkan perang nuklear dan serangan peluru berpandu, sebagai maklum balas terhadap sekatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kerana pelancaran roket jarak jauh Disember lalu dan satu ujian nuklear Februari lalu, selain latihan ketenteraan antara AS-Korea Selatan di sini.

Penganalisis berkata, Pyongyang mungkin menggunakan Bae untuk tawar menawar ketika menuntut dialog diadakan di Washington.

Ia bukan kali pertama seorang rakyat Amerika ditahan dan dihukum kerja berat ketika satu pertikaian nuklear.

Pada 2009, selepas Pyongyang melancarkan satu roket jarak jauh dan ujian nuklear kedua bawah tanah disusuli hukuman penjara terhadap dua wartawan Amerika dihukum penjara 12 tahun kerja berat selepas menyeberangi sempadan dari China.
Mereka kemudian diberi pengampunan atas alasan kemanusiaan dan dibebaskan kepada bekas Presiden Amerika Bill Clinton yang terbang ke Pyongyang atas misi menyelamat.

Clinton juga bertemu pemimpin ketika itu Kim Jong Il, yang memberi laluan untuk rundingan.

Perbicaraan Bae atas tuduhan "melakukan tindakan permusuhan" ke atas tempat di Korea Utara dalam Mahkamah Tinggi Selasa lalu, lapor Agensi Berita Tengah Korea (KCNA).

Dia ditahan awal November lalu di Rason, zon khas ekonomi di rantau jauh timur laut Korea Utara bersempadan China dan Russia. Tuduhan sebenar ke atas Bae tidak didedahkan.

Rakan dan rakan sekerja mengatakan Bae yang tinggal di Washington, berpusat di bandar sempadan China di Dalian dan kerap berkunjung ke Korea Utara untuk memberi bantuan makanan kepada anak yatim.

Media tempatan merujuk Bae sebagai Pae Jun Ho, ejaan nama Korea di Korea Utara. - AP

Arab Saudi tahan rakyat Australia

Posted: 02 May 2013 09:59 AM PDT

SYDNEY: Seorang rakyat Australia ditahan atas dakwaan berkaitan keganasan di Arab Saudi, kata Menteri Luar, Bob Carr.

Shayden Thorne, 25 ditahan di sebuah penjara di luar Riyadh hampir 18 bulan lalu.

Ia berikutan sebuah komputer riba dipinjam daripada sebuah masjid didapati ada bahan berunsur keganasan di dalamnya.

"Kami tahu, ia disebabkan kesalahan berkaitan keganasan tetapi kami hanya dimaklumkan setakat itu saja," kata jurucakap Carr yang menggesa penyelesaian segera kepada kes terbabit.

"Kami mahu ia diselesaikan dengan lebih cepat. Ia sudah terlalu lama," katanya pada satu sidang media, sambil menambah 50 wakil dilantik untuk mewakili Thorne kepada pihak berkuasa Arab Saudi.

"Saya tidak mahu ulas beliau bersalah atau tidak, kita tidak boleh lakukannya, tetapi kita boleh mewakili beliau," kata menteri terbabit.

Beliau bagaimanapun berkata: "Anda bergantung kepada undang-undang di negara mana anda berada. Shayden memilih untuk tinggal di sana selama 12 tahun dan undang-undang Arab Saudi adalah berhak ke atas beliau atau sesiapa saja dalam kedudukannya." - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan