Isnin, 7 Januari 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Macam Thunderbird

Posted: 06 Jan 2013 01:39 PM PST

CALIFORNIA: Sebuah kapal yang akan merevolusikan pengangkutan kargo didedahkan. baru-baru ini.

Ia kelihatan seperti pesawat dalam siri televisyen, Thunderbird 2.


Pesawat 79 meter panjang itu, ML 866, boleh berlepas dan mendarat secara menegak serta mampu mengangkut barangan sehingga seberat 66 tan.

Prototaip ini yang dinamakan Dragon Dream berwarna hijau, sama seperti jet pengangkut Penyelamat Antarabangsa yang dikendalikan Virgil Tracy dalam siri kegemaran ramai zaman 60-an itu.


Pesawat itu yang dibina oleh Worlwide Aeros Corp di California dengan dibiayai tentera Amerika Syarikat dan Nasa akan menjalani ujian penerbangan sepenuhnya beberapa bulan lagi.


Ketua syarikat itu, Igor Pasternak berkata: "Anda boleh mengangkut banyak barangan pada satu masa dan terbang jarak jauh.

Foto

THUNDERBIRD 2 yang asal.

Ini adalah permulaan kepada penyelesaian pengangkutan global secara menegak, mungkin untuk 100 tahun akan datang. - Daily Mail

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/07

Satu tangan jaga anak

Posted: 06 Jan 2013 01:34 PM PST

London: Andy, 36, bimbang dia tidak akan memperoleh anak kerana kecederaan teruk yang dialami selepas terpijak jerangkap samar dipasang Taliban di Afghanistan.

Tetapi, dia kini berbahagia menjadi bapa yang penyayang kepada William Alexander, menukar lampin, memberi makan dan menyarungkan pakaian kepada bayi itu hanya menggunakan satu tangan.


Andy yang dianugerah pingat Sun Millies pada 2010, berkata: "Saya sungguh bahagia melakukan tugas bapa. Ia sungguh menakjubkan. "Menjadi bapa adalah proses pembelajaran dan bukan mudah. Namun, saya sudah dapat menyesuaikan diri. William tidak meragam selagi dia kenyang! " Isterinya, Claire, 31, dari St Helens, Merseyside berkata: "Mereka sudah menjalinkan ikatan yang amat baik. Andy adalah bapa semula jadi. Dia tahu apa yang perlu dilakukan.

"Saya tidak terkejut. Apa saja masalah yang dihadapinya, dia akan mencari jalan untuk menanganinya."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/07

Tiada ulasan:

Catat Ulasan