Sabtu, 5 Januari 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Nilai Barat punca perkosa

Posted: 05 Jan 2013 12:59 PM PST

Pemimpin kanan Hindu dakwa banyak kejadian berlaku di bandar

New Delhi: Kontroversi baru meletus di India selepas seorang pemimpin konservatif mempersalahkan 'nilai Barat' sebagai punca rogol berlaku di India.

Selain itu, pemimpin Rashtriya Swayamsevak Sangh (RSS), Mohan Bhagwat juga menyatakan bahawa kejadian rogol banyak berlaku di kawasan bandar dan tidak di kawasan pedalaman.
Beliau hanya merujuk kepada tradisi India dan sikap menghormati wanita. Beliau juga menggesa hukuman berat dikenakan terhadap penjenayah itu termasuk hukuman mati," Ravi Shankar Prasad, Jurucakap BJP

"Jenayah seperti itu jarang berlaku di 'Bharat' (kawasan kampung) tetapi kerap berlaku di bandar," kata Bhagwat kepada pekerja RSS di Silchar, Assam.
"Kamu pergi ke kampung dan hutan di negara ini, tiada insiden seperti rogol ramai-ramai atau jenayah seks berlaku.

"Ia lebih berleluasa di kawasan tertentu bandar. Selain memperkenal undang-undang baru, kita patut nilai semula tabiat dan budaya berdasarkan nilai tempatan," katanya lagi.

Bagaimanapun, data mahkamah menunjukkan 75 peratus kes rogol yang membawa kepada hukuman terhadap tertuduh sejak 25 tahun lalu, berlaku di kawasan pedalaman India.
Data itu didedahkan oleh profesor Universiti Undang-Undang Kebangsaan di New Delhi, Mrinal Satish.

Dikecam Parti Kongres

Ulasan Bhagwat dikecam Parti Kongres, CPI-M dan pertubuhan wanita, lebih dua minggu selepas seorang wanita berusia 23 tahun diperkosa di ibu negara.

Kejadian itu menyebabkan pelbagai pihak mendesak pihak berkuasa mengenakan hukuman lebih berat terhadap perogol.

Pemimpin kanan Parti Kongres, Digvijaya Singh, berkata ulasan Bhagwat menunjukkan tahap pemikiran mereka yang sempit.

"Rogol boleh berlaku di mana-mana saja. Perbuatan itu sepatutnya dihalang dan pesalahnya wajar dikenakan hukuman setimpal," katanya.

Sekutu RSS, Parti Bharatiya Janata (BJP) meminta supaya ulasan Bhagwat dilihat dengan perspektif sewajarnya.

"Beliau hanya merujuk kepada tradisi India dan sikap menghormati wanita. Beliau juga menggesa hukuman berat dikenakan terhadap penjenayah itu termasuk hukuman mati," kata jurucakap BJP, Ravi Shankar Prasad. - Agensi

Orang ramai lambat bantu

Posted: 05 Jan 2013 12:57 PM PST

New Delhi: Derita seorang pelajar lelaki dan temannya yang diserang sebelum wanita berkenaan dirogol dan dipukul selama dua jam setengah, tidak berakhir selepas itu.

Selepas dibiarkan dalam keadaan bogel di tepi jalan, orang ramai yang lalu lalang tidak peduli manakala polis berbincang mengenai siapa yang patut menguruskan mereka sebelum menghantar mangsa ke hospital.

"Kawan saya parah dan luka teruk. Pemandu kereta dan motosikal memperlahankan kenderaan melihat kami sebelum berlalu.

"Saya minta bantuan mereka. Orang yang berhenti sekadar melihat kami, bertanya apa yang berlaku. Tetapi, tiada yang cuba membantu," katanya kepada pemberita televisyen. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan