Ahad, 18 November 2012

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


PSY terima sijil Rekod Dunia Guinness

Posted: 10 Nov 2012 01:19 PM PST

LONDON: Penyanyi sensasi Korea Selatan, PSY menerima sijil Rekod Dunia Guinness ketika ditemuramah di studio Radio 1 BBC di sini, semalam.

PSY, yang terkenal dengan lagu Gangnam Style menerima sijil berkenaan selepas mengalahkan LMFAO dan Justin Bieber untuk 'Like' paling banyak bagi video dalam YouTube. Video Gangnam Style mencatatkan 4,911,081 'Like' sejak mula dimuatnaikkan pada 15 Julai lalu.


"Saya begitu teruja," kata PSY yang nama sebenarnya Park Jae-sang selepas menerima sijil berkenaan. "Inilah sijil pertama saya. Saya tidak pernah menerima sijil di sekolah," katanya. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/11


5,000 bawah umur kahwin

Posted: 10 Nov 2012 01:17 PM PST

RIYADH: Lebih 5,000 gadis bawah umur 14 tahun melangsungkan perkahwinan di Arab Saudi.

Media negara itu memetik aktivis sosial, Ali Abdul Rahman al-Roumi sebagai berkata,ia bagaimanapun bukan satu trend yang berlaku di negara berkenaan.

Beliau tidak menyebut tempoh masa perkahwinan itu berlangsung.

"Terdapat 5,622 perkahwinan membabitkan gadis babawah 14 tahun. Masalah ini dijangka tidak akan selesai meskipun jika kerajaan menetapkan had umur untuk mendirikan rumah tangga.


"Malah, langkah itu, jika diambil, mungkin akan mencetuskan masalah lebih besar," kata Ali, yang juga ahli akademik di Universiti Islam Imam Mohammad Bin Saud.


Pada masa sama, beliau juga tidak bersetuju dengan mereka yang menentang langkah untuk menetapkan had umur untuk berkahwin.

Katanya, tindakan yang perlu dilakukan ialah mengambil kira usia pengantin lelaki dan perempuan tidak terlalu jauh dan memastikan jumlah wang hantaran tidak terlalu mahal bagi mengelak daripada perbuatan yang disifatkan sebagai 'menjual anak kepada orang kaya.

Menurutnya, kebanyakan perkahwinan bawah umur itu berlaku di kawasan pedalaman kerana kecenderungan ibu bapa untuk mengahwinkan anak mereka dengan lelaki tua yang kaya.

Dalam pada itu, Ahli Majlis Syura, Abdullah Bin Saleh Al Haeithi berkata, Kementerian Kehakiman sedang mengkaji pelaksanaan had umur untuk berkahwin. - GN

Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/11


Tiada ulasan:

Catat Ulasan