Ahad, 11 November 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


140 polis, orang awam dibunuh di Sao Paulo

Posted: 11 Nov 2012 12:28 PM PST

Sindiket dadah Brazil bertindak balas terhadap operasi pihak berkuasa

Sao Paulo: Sekurang-kurangnya 14 orang dibunuh di bandar terbesar Amerika Selatan sejak dua minggu lalu berpunca daripada keganasan sindiket dadah, kata Jabatan Keselamatan Awam Sao Paulo.

Pembunuhan di Sao Paulo dilaporkan mulai meningkat pada bulan September. Pada bulan itu saja, 144 orang terbunuh, lapor jabatan terbabit.

Keseluruhan kes bunuh di bandaraya itu dilaporkan mencapai 982 sepanjang sembilan bulan pertama tahun ini.

Mangsa termasuklah 90 anggota polis, kebanyakan mereka ditembak mati penyerang ketika tidak bertugas.

Seorang pegawai Jabatan Keselamatan Awam berkata, pembunuhan polis diarahkan oleh ketua kumpulan penjenayah yang dipenjarakan, First Capital Command berikutan operasi pihak berkuasa terhadap sindiket dadah.

Dalang serangan
First Capital Command adalah antara kumpulan penjenayah terkenal di Brazil.

Berpusat di penjara negeri Sao Paulo, kumpulan terbabit didakwa bertanggungjawab terhadap beberapa serangan terhadap polis, bangunan kerajaan, bank dan bas awam pada 2006.

Serangan berkenaan disusuli dengan tindakan balas anggota polis di kawasan penduduk miskin menyebabkan lebih 200 orang maut.

Dengan keganasan terbaru itu meletus, kedai dan sekolah di beberapa daerah Sao Paulo ditutup awal sejak minggu lalu berikutan khabar angin merebak bahawa kumpulan terbabit mengenakan perintah berkurung.

"Disebabkan keganasan meningkat di zon selatan bandaraya itu, pengarah sekolah memutuskan kakitangan pendidikan dan pelajar berada di rumah untuk keselamatan mereka," kata penolong pentadbiran sekolah latihan profesional, Eliane Valerio de Souza.

Pihak berkuasa Sao Paulo minggu lalu memberitahu, ketua First Capital Command menggunakan telefon bimbit yang diseludup untuk mengarahkan serangan. - AP

Seteru Bashar setuju pelan bersatu

Posted: 11 Nov 2012 12:26 PM PST

Damsyik: Kumpulan pembangkang Syria bersetuju untuk bersatu menentang Presiden Bashar al-Assad semalam dalam rundingan di Doha, Qatar.

Persetujuan itu dicapai selepas rundingan berlangsung selama 12 jam dan selepas menerima tekanan negara Barat.

Rancangan itu menetapkan pembentukan kerajaan sementara, majlis tentera untuk menguruskan tindakan anggota bersenjata dan satu badan kehakiman yang beroperasi di kawasan kawalan pemberontak.

Bunuh diri

Ia dicapai ketika askar kerajaan Syria dikejutkan dengan dua kenderaan penyerang bunuh diri meletup di bandar Daraa, pusat pemberontakan sejak 20 bulan lalu.

"Kami bersetuju membentuk pakatan kebangsaan menggabungkan pembangkang dan melancarkan revolusi.

"Kami akan terus berbincang mengenainya," kata anggota pembangkang, Suhair Atassi.
"Kami hampir menandatanganinya tetapi lebih suka beri lebih banyak masa untuk mengkaji peraturan atas permintaan pihak tertentu," kata seorang delegasi Riad Seif yang berpotensi menjadi ketua majlis berkenaan.

Di Damsyik, Menteri Penerangan Syria, Omran al-Zohbi menggesa satu dialog kebangsaan diadakan dan tentera sedang berusaha mencederakan peluang mengadakan mesyuarat.

"Satu-satunya cara berjaya di Syria ialah duduk dan umum pelancaran dialog," kata Zohbi.

"Pembangkang juga perlu terima dialog adalah satu daripada pilihan. Pihak tentera melindungi dialog ini," kata Pemantau Syria bagi Hak Asasi Manusia.

Sementara itu, tentera menawan semula satu laluan di Damsyik dan Aleppo yang biasa digunakan untuk menghantar askar tambahan. Tentera Syria secara beransur-ansur menawan beberapa kampung sejak 10 hari lalu. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan