Isnin, 9 Julai 2012

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Debat politik di TV kecoh

Posted: 08 Jul 2012 12:06 PM PDT

AMMAN: Perdebatan secara langsung antara dua ahli politik yang bermusuhan di televisyen negara ini berakhir dengan pergaduhan apabila seorang daripada lelaki berkenaan mengeluarkan sepucuk pistol.

Ahli Parlimen, Mohammad Shawabka turut melemparkan kasutnya ke arah musuhnya, aktivis politik, Mansour Sayf al-Din Murad, ketika kedua-duanya saling berbalas penghinaan selepas berbincang mengenai pemberontakan di Syria di saluran TV swasta, Jo Sat.


Kejadian itu tercetus selepas Mansour menuduh Mohammad menjadi ejen untuk ejen perisikan Israel, Mossad. "Kamu adalah ejen Mossad, kata Mansour.

Mohammad kemudian menjawab: "Kamu pula penyangak" sebelum melemparkan kasutnya ke arah Mansour sebagai tanda penghinaan paling buruk di dunia Arab. Ketika pengacara Mohammed Habashneh cuba mennenangkan keadaan, Mansour menolak meja dan kemudian berlari ke arah Mohammad. Ketika itulah, Mohammad meraba jaketnya dan mengeluarkan sepucuk pistol kecil berwarna perak.


Kedua-duanya berterusan menjerit sambil tolak-menolak antara satu sama lain sebelum rancangan itu ditamatkan walaupun Mohammad dilihat memasukkan semula senjata itu ke dalam ikatan pinggang di seluar panjangnya. Tiada sesiapa yang cedera dalam kejadian itu. Tidak diketahui sama ada pistol itu betul ataupun palsu. - DM

Artikel ini disiarkan pada : 2012/07/09


Bayi nyaris maut dibaham ular sawa

Posted: 08 Jul 2012 12:04 PM PDT

ILLINOIS: Seorang bayi dari Matoon, Illinois nyaris maut selepas dibaham seekor ular sawa sepanjang dua kaki milik jirannya yang menyelinap masuk ke katil bayi itu.

William Winans yang meraikan hari jadinya yang pertama minggu ini, dirawat akibat gigitan dan lebam dilaporkan dalam keadaan baik, kata bapanya, Devins Winans kepada ABC News.


"Jika ular itu membelit lehernya, secara jujur kami mungkin tidak dapat mengadakan hari jadi untuknya hari ini," kata Devins. Kira-kira jam 11 malam Isnin lalu, Devins berkata, dia mendengar anak lelakinya menangis dan pergi ke bilik William untuk memeriksa keadaannya. Ketika berada di katil bayinya, dia terasa ada sesuatu yang licin. "Saya segera menghidupkan lampu dan terkejut melihat seekor ular sawa membelit kaki William, menjerut dan cuba untuk memakan kakinya," kata Devins.

Devins menggunakan selimut untuk menarik ular itu daripada kaki kecil anaknya sebelum menyerahkan haiwan itu ke pusat perlindungan haiwan di daerah Coles. Pengurus pusat perlindungan itu, Julie Deters berkata, tidak diketahui mengapa ular berkenaan menyerang bayi terbabit, tetapi katanya pada musim panas, haiwan berasa lebih tidak selesa.


William kemudian dibawa ke Pusat Kesihatan Sarah Bush Lincoln untuk dirawat akibat gigitan, lebam dan calar.


Ibu bayi itu, Sara Lacey berkata, anak lelakinya kelihatan tenang, tidak menangis hingga lukanya dibersihkan.

Polis mendapati haiwan reptilia itu terlepas daripada kediamannya yang terletak bersebelahan dan mengenakan saman terhadap pemiliknya, Shelby Guyette yang berusia 23 tahun.


Timbalan Ketua Polis, Jason Taylor memberitahu akhbar Herald & Review, Shelby tidak mempunyai sangkar yang selamat menyebabkan ular itu menyelinap keluar ke apartmen bersebelahan. Shelby dijangka tampil ke mahkamah dalam waktu terdekat ini.

Sementara itu, kejadian itu menyebabkan keluarga Winans untuk berpindah keluar dari bangunan apartmen di North 22nd Street itu. - DM

Artikel ini disiarkan pada : 2012/07/09


Tiada ulasan:

Catat Ulasan