Rabu, 29 Februari 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Wanita pertama Pakistan menang Oscar

Posted:

Wanita pertama Pakistan menang Oscar

Wanita pertama Pakistan menang Oscar

SHARMEEN Obaid-Chinoy memegang anugerah Oscar bersama dengan Daniel Junge di Hollywood pada Ahad lalu.


ISLAMABAD, Pakistan – Akhbar-akhbar di sini semalam memuji seorang pengarah wanita muda negara ini, Sharmeen Obaid-Chinoy apabila menjadi warga Pakistan pertama memenangi Anugerah Academy bagi kategori dokumentari pendek terbaik menerusi filem Saving Face.

Gambar-gambar Sharmeen, 33, ketika menerima patung Oscar dalam anugerah itu di Hollywood disiarkan di muka depan akhbar-akhbar Pakistan.

Filem Saving Face mengisahkan tentang mangsa-mangsa serangan asid dan pakar bedah plastik kacukan Inggeris, Mohammad Jawad yang kembali ke Pakistan untuk membantu memulihkan wajah dan kehidupan mereka.

Dokumentari itu diarahkan Sharmeen bersama dengan Daniel Junge.

Akhbar berbahasa Inggeris tertua Pakistan, Dawn, menyatakan kemenangan Sharmeen dialu-alukan kerana liputan media asing terhadap negara ini kerap tertumpu kepada Al-Qaeda, Taliban, kemiskinan, rasuah dan senjata nuklear. – Agensi

Apartmen runtuh kerana paip gas meletup

Posted:

Apartmen runtuh kerana paip gas meletup

Apartmen runtuh kerana paip gas meletup


BEBERAPA anggota penyelamat memeriksa lokasi runtuhan bangunan apartmen di bandar Astrakhan, Rusia semalam.


MOSCOW - Beberapa pegawai menyatakan sekurang-kurangnya enam orang terbunuh dan 12 lagi cedera selepas satu bahagian bangunan apartmen setinggi sembilan tingkat di Rusia runtuh berpunca daripada satu letupan paip gas.

Letupan dan runtuhan yang berlaku di bandar Astrakhan yang terletak 1,300 kilometer dari tenggara bandar raya Moscow itu turut menyebabkan lima mangsa hilang.

Beratus-ratus anggota penyelamat mencari mangsa yang hilang di celah runtuhan semalam.

Perdana Menteri, Vladimir Putin telah mengarahkan tugas beberapa pegawai syarikat gas tempatan digantung sehingga siasatan letupan tersebut selesai dilakukan.

Letupan disebabkan oleh paip bocor di bangunan apartmen di Rusia yang kerap berlaku.

Putin turut mengarahkan pihak berkuasa tempatan supaya mencari apartmen baharu untuk semua penduduk di sekitar bangunan tersebut. - Agensi

Gaun Jolie, Lopez jadi isu di Twitter

Posted:

Gaun Jolie, Lopez jadi isu di Twitter

Gaun Jolie, Lopez jadi isu di Twitter


GAUN yang dipakai oleh Jennifer Lopez pada Anugerah Academy di Hollywood pada Ahad lalu.


LOS ANGELES - Dua aktres terkenal, Angelina Jolie dan Jennifer Lopez mendapat perhatian di laman sosial Twitter kelmarin berhubung pakaian mereka pada Anugerah Academy kali ke-84 di Hollywood.

Pada anugerah itu, Jolie, 36, memakai gaun labuh yang mempunyai belahan dan berwarna hitam.

Jolie juga kerap mendedahkan paha dan kaki kanannya semasa dia berjalan dan berdiri.

Lopez, 42, yang juga dikenali sebagai JLo mengenakan gaun putih hampir menampakkan keseluruhan payudara kirinya ketika dia dan Jolie menaiki ke pentas bagi menyampaikan anugerah Oscar pada Ahad lalu.

Dalam tempoh kurang satu jam, seorang pengguna telah mewujudkan satu akaun Twitter @AngiesRightLeg berhubung dengan kaki kanan Jolie.

Ia mempunyai lebih 15,500 pengikut pada Isnin lalu.

"Lihatlah saya!," kata mesej di Twitter tersebut selepas 45 minit Jolie naik ke pentas bagi menyampaikan anugerah dengan gayanya yang menggoda tanpa rasa malu ketika mendedahkan kaki kanannya.

Sementara itu, akaun Twitter tentang payudara Lopez, @JLosNipple diwujudkan lebih awal daripada @AngiesRightLeg.

"Bukan salah JLo, Saya tidak boleh bernafas," kata salah satu mesej di Twitter.

Namun, menurut laman akhbar Los Angeles Times, akaun Twitter @JLosNipple tidak begitu popular seperti @AngiesRightLeg kerana ia hanya diikuti kira-kira 2,500 pengikut pada Isnin lalu. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan