Isnin, 27 Februari 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Dangi diiktiraf lelaki paling pendek di dunia

Posted:

Dangi diiktiraf lelaki paling pendek di dunia

Dangi diiktiraf lelaki paling pendek di dunia

AP
WAJAH Chandra Bahadur Dangi semasa dia diukur.


KATHMANDU - Seorang lelaki berusia 72 tahun, Chandra Bahadur Dangi dari sebuah kampung terpencil di barat daya Nepal diiktiraf semalam sebagai lelaki paling pendek di dunia selepas ketinggiannya diukur oleh beberapa pegawai Guinness World Records.

Dangi setinggi 54.6 sentimeter (sm), 5.3sm lebih pendek daripada pemegang rekod sebelum ini, Junrey Balawing dari Filipina.

"Saya berasa amat gembira," kata Dangi kepada pemberita.

"Saya akan bekerja untuk mempromosikan negara saya ke seluruh dunia," tambahnya.

Dangi yang seberat 12 kilogram juga diisytiharkan sebagai manusia paling pendek pernah direkodkan sekali gus mengambil alih tempat Gul Mohammed yang setinggi 57sm sebelum dia meninggal dunia pada tahun 1997 semasa berumur 40 tahun.

"Saya terus-menerus berasa takjub bahawa rekod ini terus dipecahkan," kata Ketua Pengarang Guinness World Records, Craig Glenday dalam satu kenyataan selepas ketinggian Dangi diukur di sini.

Menurutnya, jika umur Dangi betul, dia akan menjadi individu paling tua yang memiliki rekod dalam sejarah 57 tahun Guinness World Records.

Dangi tinggal di daerah Dang, 350 kilometer dari sini.

Dia pernah menyatakan sudah terlalu tua untuk berkahwin tetapi masih berminat untuk mengembara ke negara-negara lain.

Beberapa pegawai Guinness World Records menyatakan mereka masih belum mengetahui punca yang menyebabkan Dangi menjadi pendek.

Dangi pernah menyatakan bahawa dia dijadikan bahan sarkas semasa muda oleh beberapa saudaranya. - Agensi

Bekas tempat tinggal Osama dirobohkan

Posted:

Bekas tempat tinggal Osama dirobohkan

Bekas tempat tinggal Osama dirobohkan


BEBERAPA anggota polis berjalan melintasi bekas bangunan kediaman Osama bin Laden yang sedang dirobohkan oleh beberapa jentera berat di Abbottabad semalam.


PESHAWAR - Pihak berkuasa Pakistan kelmarin mula merobohkan bangunan yang menjadi tempat persembunyian bekas pemimpin Al-Qaeda, Osama bin Laden di bandar Abbottabad, di sini, kata polis dan beberapa saksi.

"Dua buah jentolak terlibat dalam kerja-kerja perobohan, ia dilakukan oleh pasukan keselamatan termasuk askar-askar," kata seorang pegawai polis.

"Saya dapat melihat debu keluar dari bangunan itu," tambahnya.

Kawasan persembunyian Osama selama beberapa tahun itu dikawal pasukan keselamatan sejak dia mati ditembak oleh pasukan komando SEAL Amerika Syarikat pada 2 Mei tahun lalu dalam serbuan ke kediamannya di bandar Abbottabad.

Menurut pegawai polis itu, pihaknya dikerah untuk mengawal kawasan di luar bangunan tersebut manakala anggota tentera berada di pekarangan kompleks berkenaan.

Sementara itu, beberapa saksi berkata, anggota-anggota tentera menghalang laluan ke kawasan kediaman itu.

Menurut mereka, jentera berat dilihat memasuki kawasan bangunan tersebut manakala wartawan-wartawan dilarang daripada merakamkan gambar atau mendekati lokasi berkenaan. - AFP

Pangkalan tentera udara meletup di Antartik

Posted:

Pangkalan tentera udara meletup di Antartik

Pangkalan tentera udara meletup di Antartik


KEBAKARAN yang berlaku di Pangkalan Comandante Ferraz di Antartik kelmarin.


SAO PAULO - Satu letupan yang berpunca daripada kebakaran di sebuah pangkalan tentera laut Brazil di Antartik menyebabkan seorang askar cedera dan dua lagi hilang kelmarin, kata tentera Brazil.

Tentera Laut Brazil berkata, kebakaran berlaku di dalam sebuah bilik yang menempatkan penjana tenaga di Pangkalan Comandante Ferraz di Antartik.

Ia merupakan sebuah stesen penyelidikan yang terletak di Admiralty Bay, Pulau King George.

Seorang askar cedera yang kini berada dalam keadaan stabil telah dirawat di Stesen Arctowski sebelum dipindahkan ke Pangkalan Tentera Eduardo Frei. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan