Jumaat, 14 Oktober 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Bali digegarkan gempa bumi kuat, 44 cedera

Posted:

Bali digegarkan gempa bumi kuat, 44 cedera

Bali digegarkan gempa bumi kuat, 44 cedera

AP
SEORANG lelaki menolak motosikalnya di sebalik kesan runtuhan bangunan di Kuta, Bali, Indonesia semalam.


KUTA, Indonesia - Satu gempa bumi kuat melanda pulau Bali semalam, menyebabkan 44 orang cedera selain mencetuskan situasi panik apabila ratusan pelancong bertempiaran lari meninggalkan bangunan-bangunan yang bergegar.

Pegawai daripada Agensi Meteorologi dan Geofizik Indonesia di Bali, Endro Tjahjono berkata, gempa bumi bermagnitud 6.0 pada skala Richter itu menggegarkan daerah pelancongan utama, Kuta selama beberapa minit.

"Situasi panik berlaku. Semua orang berlari keluar dari bangunan-bangunan. Apabila kami kembali ke pejabat, kami mendapati beberapa rekahan pada dinding bangunan dan plaster dinding tercabut," kata Tjahjono.

Agensi Kaji Selidik Geologi AS (USGS) menyatakan, pusat gempa bertempat di lautan di kawasan selatan ibu negeri pulau Bali, Denpasar. Namun, Pusat Amaran Tsunami Pasifik yang beribu pejabat di Hawaii memberitahu, tiada amaran tsunami dikeluarkan susulan gempa tersebut.

Beberapa buah hospital, tiga buah sekolah dan dua bangunan pentadbiran mengalami kerosakan dalam bencana alam tersebut.

Gempa itu turut dirasai di beberapa kawasan berdekatan termasuk bandar Surabaya, Blitar dan Malang di Jawa Timur. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

PC tewas kepada IPad dan telefon pintar

Posted:

PC tewas kepada IPad dan telefon pintar

PC tewas kepada IPad dan telefon pintar


PENGGUNA kini lebih cenderung mendapatkan iPad atau Samsung Galaxy Tab 10.1 berbanding PC.


SAN FRANCISCO, Amerika Syarikat (AS) - Firma perunding Gartner kelmarin melaporkan jualan komputer peribadi (PC) di seluruh dunia merosot pada suku tahun kewangan yang berakhir baru-baru ini kerana pengguna lebih gemar membeli komputer meja dan telefon pintar.

Di AS, bilangan PC yang dieksport dalam suku kewangan ketiga tahun ini terus menurun.

"Pasaran PC pengguna terus lemah," kata penganalisis kanan Gartner, Mikako Kitagawa.

"Ia susulan gajet bukan PC termasuk tablet media seperti iPad dan telefon pintar yang semakin popular dan menjadi pilihan terkini pengguna," tambahnya.

Menurut Kitagawa lagi, Hewlett Packard (HP) kekal pengeluar komputer terbesar dunia, tetapi Lenovo yang berpangkalan di China semakin kukuh apabila jualan PC syarikat itu melonjak 25 peratus sekali gus merampas tempat kedua daripada Dell sepanjang tahun ini.

Laporan Gartner turut meramalkan tablet media dan telefon pintar akan terus memberi kesan kepada jualan PC terutama di AS. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Pelumba basikal lasak dirempuh antelop

Posted:

Pelumba basikal lasak dirempuh antelop

Pelumba basikal lasak dirempuh antelop


SEEKOR antelop cuba menanduk Van der Spuy yang sedang mengayuh basikal.


JOHANNESBURG, Afrika Selatan - Satu kemalangan melibatkan seorang pelumba basikal lasak dengan seekor antelop sudah cukup untuk mencetuskan sensasi di Internet.

Seorang penganjur perlumbaan, Max Cluer kelmarin berkata, Evan van der Spuy, 16, dirempuh mamalia tersebut ketika menyertai satu perlumbaan hujung minggu di sebuah taman hidupan liar di sini.

Antelop yang melanggar pelumba remaja itu adalah dari jenis hartebeest dengan berat lebih 200 kilogram.

Seorang pelumba lain yang merakam insiden tersebut kemudian menghantar klip video berkenaan ke laman perkongsian video YouTube bersama kata tanda bermaksud "Dahsyatnya!".

Ia ditonton lebih 5 juta kali setakat Rabu lepas.

Menurut Cluer, Van der Spuy tidak cedera teruk, manakala antelop tersebut kembali bersama kawanannya selepas kemalangan itu berlaku.

Van der Spuy pula memberitahu akhbar tempatan bahawa dia tidak ingat apa-apa tentang peristiwa itu, tetapi topi keledarnya yang pecah menjadi bukti pertembungan liar tersebut. - AP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan