Selasa, 12 Julai 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


AS pertahan keputusan

Posted:

AS pertahan keputusan

AS pertahan keputusan

WASHINGTON 12 Julai - Kerajaan Amerika Syarikat (AS) semalam mempertahankan keputusannya yang menggantung bantuan ketenteraan bernilai AS$800 juta (RM2.4 bilion) kepada Pakistan dengan menyatakan negara itu perlu menjalankan usaha yang lebih untuk memerangi militan.

"Berhubung bantuan ketenteraan kami, kami tidak bersedia untuk meneruskannya melainkan kami dapat melihat langkah tertentu diambil," kata jurucakap Jabatan Negara, Victoria Nuland.

Katanya, AS bersedia meningkatkan kerjasama dalam program menentang keganasan serta pemberontakan.

Nuland yang merujuk kepada tindakan Islamabad yang mahu 100 penasihat tentera AS meninggalkan Pakistan sekali gus menghentikan latihan ketenteraan di negara itu berkata, 'AS tidak dapat menuruti permintaan Pakistan tersebut'.

Sementara itu, enam militan maut apabila sebuah pesawat tanpa juruterbang AS membedil sebuah rumah di barat laut negara ini hari ini, kurang 12 jam selepas serangan pertama dilancarkan, kata pegawai risikan.

Serangan tersebut menyusul selepas pentadbiran Presiden Barack Obama mengumumkan penggantungan lebih satu pertiga bantuan ketenteraan AS ke Pakistan ekoran hubungan yang semakin tegang.

Menurut pegawai risikan, pesawat AS itu menembak empat misil ke arah rumah tersebut yang terletak di kampung Dremala di wilayah puak Waziristan Selatan.

Malam tadi, sebuah lagi pesawat tanpa juruterbang AS melancarkan misil ke sebuah rumah di kampung Gorvak, Waziristan Utara yang menyebabkan 12 militan maut.

China hari ini turut menyatakan sokongan terhadap Pakistan dan berjanji akan terus menyalurkan bantuan bagi meningkatkan kehidupan rakyat serta ekonomi negara tersebut.

"Pakistan merupakan sebuah negara penting di Asia Selatan. Kestabilan dan pembangunan di Pakistan berkait rapat dengan keamanan serta kestabilan Asia Selatan," kata jurucakap Kementerian Luarnya, Hong Lei. - AFP/AP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Paip gas asli Mesir ke Israel diletupkan

Posted:

Paip gas asli Mesir ke Israel diletupkan

Paip gas asli Mesir ke Israel diletupkan


API marak daripada kebakaran stesen saluran paip gas yang membekalkan gas asli Mesir ke Israel di utara Sinai, Mesir, semalam setelah disabotaj oleh sekumpulan penyerang bersenjata. - REUTERS


KAHERAH 12 Julai - Sebuah stesen pengeluaran saluran paip yang membekalkan gas asli ke Israel di utara Sinai, meletup selepas disabotaj, hari ini.

Menurut agensi berita MENA, ia merupakan serangan keempat membabitkan fasiliti yang membekalkan gas Mesir ke Israel, tahun ini.

Saksi berkata, sekumpulan lelaki menyerang pasukan keselamatan Al-Tawil sebelum meletupkan stesen terbabit yang terletak berdekatan bandar Al-Arish di bahagian utara negara.

Tambahnya, pasukan keselamatan dan beberapa ahli keluarga mereka dipercayai telah dicederakan.

Siaran televisyen Nile pula berkata, api kebakaran daripada stesen tersebut dapat dilihat dari jarak sehingga 20 kilometer, namun tiada maklumat mengenai punca letupan atau kerosakan yang dialami.

MENA melaporkan stesen tersebut menyalurkan gas ke stesen lain yang terletak di kawasan Sheikh Zwayed yang mengeksport gas ke Israel.

Agensi tersebut pada laporan awalnya mengatakan stesen itu digunakan untuk 'mengeksport gas Mesir ke luar negara'.

Mesir turut menjual minyak kepada Israel dan Jordan, dan sedang berusaha untuk berunding semula dengan kedua-dua negara terbabit mengenai harga gas selepas Presiden Hosni Mubarak dipaksa meletakkan jawatan pada Februari lalu.

Mubarak disingkirkan selepas didakwa atas kesalahan rasuah selepas dia menjual gas kepada dengan harga lebih murah daripada harga pasaran kepada Israel yang mengatakan mereka membayar mengikut harga pasaran.

Gabenor Sinai di utara dan ketua pasukan keselamatan di kawasan terbabit tiba di tempat kejadian tatkala pasukan keselamatan memburu kumpulan yang terlibat dalam serangan itu. - REUTERS

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan