Sabtu, 2 Julai 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Maghribi had kuasa raja

Posted:

Maghribi had kuasa raja

Maghribi had kuasa raja


Raja Mohammed VI turut mengundi di satu pusat pengundian di Rabat semasa pungutan suara bagi meminda Perlembagaan Maghribi dan mengehadkan kuasa baginda, kelmarin. - Agensi


RABAT 2 Julai - Rakyat Magribi bersetuju meminda Perlembagaan dan mengehadkan kuasa pemerintah, Raja Mohammed VI dalam satu pungutan suara semalam berikutan pemberontakan rakyat di negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Taib Cherkaoui berkata, sebanyak 98 peratus pengundi menyatakan 'ya' selepas 94 peratus pos pengundian melaporkan keputusan kiraan undi masing-masing.

''Sebanyak 72.65 peratus pengundi keluar mengundi dalam pungutan suara itu,'' katanya ketika mengumumkan keputusan pungutan suara itu melalui siaran televisyen rasmi.

Pengkritik mengecam keputusan tersebut dan kumpulan belia dan sebuah pertubuhan dikenali sebagai Pergerakan 20 Februari mengumumkan ia akan mengadakan demonstrasi secara aman esok bagi membantah keputusan yang mereka sifatkan sebagai tidak masuk akal.

''Pungutan suara ini melanggar prinsip demokrasi,'' kata seorang pemimpin pergerakan itu, Najib Chaouki kepada AFP.

Taib menegaskan bahawa pungutan suara itu dilaksanakan mengikut peraturan dan ia menggambarkan sokongan kepada penggubalan Perlembagaan baru.

Bagi menunjukkan pungutan suara itu disokong golongan belia, beliau berkata, sebanyak 30 peratus pengundi merupakan mereka yang berumur di bawah 35 tahun.

Di bawah draf Perlembagaan baru itu, Raja akan kekal sebagai ketua negara, tentera dan agama Islam di Magribi.

Bagaimanapun, Perdana Menteri yang dipilih daripada parti yang menang dengan mempunyai anggota majoriti di Parlimen, akan bertindak sebagai ketua kerajaan. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Microsoft, Apple beli paten Nortel

Posted:

Microsoft, Apple beli paten Nortel

Microsoft, Apple beli paten Nortel

MONTREAL 2 Julai - Sebuah konsortium diketuai syarikat gergasi, Apple dan Microsoft berjaya menewaskan Google dan Intel dalam satu jualan lelong untuk mendapatkan 6,000 paten produk teknologi maklumat bernilai AS$4.5 bilion (RM13.5 bilion) milik syarikat Kanada, Nortel yang muflis.

Nortel berkata, konsortium terdiri daripada Apple, EMC, Ericsson, Microsoft, Research in Motion dan Sony bersetuju membayar dalam bentuk tunai untuk mendapatkan portfolio paten pelbagai produk termasuk teknologi tanpa wayar dan semikonduktor.

Harga sebanyak AS$4.5 bilion itu merupakan jumlah tiga kali ganda apa yang diramalkan oleh para penganalisis untuk jualan paten berkenaan.

''Perjanjian penjualan itu masih memerlukan kelulusan mahkamah Kanada dan Amerika Syarikat (AS) yang akan diadakan pada 11 Julai ini,'' kata Nortel dalam satu kenyataan.

Pengumuman itu menandakan kekalahan Google yang sebelum ini membida sebanyak AS$900 juta (RMM2.7 bilion) untuk membeli paten berkenaan dalam usaha meningkatkan portfolio bahan intelektualnya.

''Keputusan ini mengecewakan semua pihak yang mempercayai inovasi terbuka memberi faedah kepada pengguna dan mempromosikan persaingan dan kreativiti.

''Kami akan terus berusaha mengurangkan kebanjiran proses litigasi paten yang mengancam pengguna dan pencipta berinovasi,'' kata Timbalan Presiden Kanan Google, Kent Walker dalam satu kenyataan.

Google ketika ini disaman oleh syarikat gergasi perisian, Oracle berhubung teknologi yang digunakan dalam sistem operasi telefon pintar Android.

Ancaman saman tersebut menyebabkan Google cuba mendapatkan portfolio paten Nortel yang merupakan peneraju teknologi tanpa wayar dan fiber-optik sebelum ini. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan