Khamis, 16 Jun 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Spratly: China kerah kapal

Posted:

Spratly: China kerah kapal

Spratly: China kerah kapal

BEIJING 16 Jun – China bertindak menghantar kapal peronda terbesarnya untuk meronda di Laut China Selatan, satu langkah yang akan meningkatkan lagi ketegangan dengan negara-negara jiran yang turut menuntut wilayah di perairan tersebut.

Kapal peronda maritim itu belayar dari perairan selatan China, semalam menuju Singapura melalui gugusan kepulauan Spratly yang menjadi pertikaian dengan Vietnam dan Filipina.

Akhbar Beijing Daily melaporkan, Haixun 31 seberat 3,000 tan dilengkapi tapak pelancaran serta pad pendaratan helikopter serta mampu berlayar di laut selama 40 hari.

"Kapal peronda terbesar kami akan meronda di Laut China Selatan," jelas tajuk berita akhbar tersebut.

Langkah China itu selepas beberapa minggu saling tuduh menuduh dengan Vietnam dan Filipina berhubung apa yang didakwa oleh kerajaan masing-masing sebagai pencerobohan dan tuntutan tidak sah satu sama lain di wilayah maritim itu di Laut China Selatan.

Tindakan Beijing itu dilihat bagi menggukuhkan tuntutannya ke atas wilayah berkenaan.

"Kapal itu akan meronda di wilayah marin yang dibangunkan China di perairan terbabit (Laut China Selatan).

"Rondaan ini bertujuan melindungi hak maritim dan kedaulatan China," lapor akhbar berbahasa Cina, Takung Pao.

China sebelum ini menuduh Vietnam mencabul wilayahnya di Kepulauan Spratly dan perairan sekitarnya yang turut dituntut Vietnam.

Wilayah maritim itu turut dituntut Malaysia, Brunei dan Taiwan. – Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ayman ketua baru al-Qaeda

Posted:

Ayman ketua baru al-Qaeda

Ayman ketua baru al-Qaeda


Ayman al-Zawahiri


DUBAI 16 Jun - Rangkaian al-Qaeda hari ini menamakan orang kuat keduanya, Ayman al-Zawahiri sebagai ketua baru pergerakan itu menggantikan Osama bin Laden yang maut dibunuh komando Amerika Syarikat (AS) dalam satu serbuan di Pakistan awal bulan lalu.

"Selepas dipersetujui, al-Qaeda mengumumkan pelantikan Sheikh Ayman al-Zawahiri sebagai ketua baru kumpulan ini," jelas kenyataan kumpulan itu dalam laman web rangkaian jihadnya.

Dalam kenyataan itu, al-Qaeda turut berikrar, di bawah kepimpinan Zawahiri, 'jihad' terhadap AS dan Israel akan diteruskan.

"Demi kebenaran agama, kami memohon bantuan Tuhan bagi menyeru bangsa kami berjuang melaksanakan jihad terhadap golongan yang menyerang dan mengkhianati Islam, terutamanya AS dan sekutunya, Israel.

"Perjuangan ini akan diteruskan sehingga semua musuh meninggalkan bumi Islam," jelas kenyataan itu.

Sama seperti Osama, Zawahiri, 60, telah menyembunyikan diri sejak AS mengumumkan perang menentang keganasan selepas serangan 11 September 2011.

Pakar bedah itu yang kini menjadi individu paling dikehendaki AS, pernah dipenjara tiga tahun di Mesir kerana kegiatan militan dan terlibat dalam pembunuhan Presiden Mesir, Anwar Sadat pada 1981 serta pembunuhan beramai-ramai pelancong di Luxor pada 1997.

Berhadapan hukuman mati, Zawahiri meninggalkan Mesir pada pertengahan 1980-an untuk ke Arab Saudi, tetapi kemudian tinggal di Peshawar, Pakistan sebelum ke Afghanistan di mana beliau menyertai pasukan tentera bersama Osama.

Zawahiri dalam mesej videonya di Internet pada 8 Jun lalu berkata, al-Qaeda akan meneruskan perjuangannya.

"Osama telah pergi meninggalkan kita. Semoga Tuhan merahmatinya dan sebagai seorang yang mati syahid, kita perlu teruskan perjuangannya untuk menghapuskan semua penceroboh dari tanah Islam dan menyucikannya daripada ketidakadilan," katanya. - AFP/Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan