Khamis, 17 Februari 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Tunjuk perasaan tuntut kenaikan gaji

Posted:

Tunjuk perasaan tuntut kenaikan gaji

Tunjuk perasaan tuntut kenaikan gaji


SEJUMLAH graduan arkeologi menuntut diberikan pekerjaan di Kaherah semalam.


KAHERAH - Sejumlah graduan arekeologi berhimpun bagi menuntut diberikan pekerjaan semalam selepas Hosni Mubarak meletakkan jawatan pada Jumaat lalu.

Protes bagi menuntut kenaikan gaji juga dilakukan oleh pekerja-pekerja lapangan terbang manakala sejumlah pekerja tekstil melakukan mogok meminta pihak berkuasa melakukan siasatan skandal rasuah.

Para penduduk di bandar Suez turut mendesak supaya sebuah kilang kimia ditutup kerana ia membuang bahan toksik ke sebuah tasik.

Beberapa bank di Mesir ditutup kerana pertikaian buruh sekali gus menjejaskan banyak sektor ekonomi di negara itu.

"Hosni telah tiada, tetapi masalah-masalah yang melanda negara masih sama malah lebih teruk lagi," kata pakar ekonomi Bank Saudi Fransi, John Sfakianakis.

Kehidupan di Mesir masih belum pulih sepenuhnya lima hari selepas Hosni meletakkan jawatan susulan tunjuk perasaan rakyat selama 18 hari.

Askar-askar yang dibantu sejumlah kereta kebal masih berkawal di jalan-jalan raya di sini dengan sekolah dan bank masih ditutup.

Rakyat Mesir didapati masih dalam fasa menyesuaikan diri dengan kebebasan yang diperoleh mereka selepas pengunduran Hosni sebagai presiden.

Hosni berundur selepas sejuta penunjuk perasaan menuntut beliau meletakkan jawatan kerana beliau dianggap gagal membawa kemakmuran ekonomi manakala pemerintahannya selama hampir 30 tahun dicemari skandal rasuah. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kereta baru PM Britain kalis bom

Posted:

Kereta baru PM Britain kalis bom

Kereta baru PM Britain kalis bom


CIRI-CIRI istimewa kereta rasmi Perdana Menteri Britain, David Cameron.


LONDON - Kereta Jaguar XJ X351 yang digunakan sebagai kenderaan rasmi Perdana Menteri Britain, David Cameron, dilengkapi pelbagai ciri istimewa bagi menghalang serangan pengganas, lapor sebuah akhbar semalam.

Banyak ciri tersebut dirahsiakan tetapi kereta mewah berharga £200,000 (RM977,309) itu dilaporkan memiliki perisai kalis bom, tayar masih boleh bergerak walaupun pancit, tingkap kalis peluru dan bekalan oksigen untuk digunakan dalam serangan kimia atau biologi.

Kereta itu juga dipercayai dilengkapi senjata yang boleh digunakan petugas keselamatan untuk membalas tembakan sekiranya mereka diserang.

Kereta XJ X351 itu mampu memecut selaju 264 kilometer sejam kerana ia dijana enjin petrol berkuasa tinggi dengan kapasiti 5.0 liter yang berupaya mengeluarkan 503 kuasa kuda (hp).

Kenderaan itu jauh lebih berkuasa berbanding Jaguar XJ standard yang cuma mengeluarkan 385 hp.

Satu kelemahan kereta tersebut adalah ia menggunakan banyak petrol iaitu 3.78 liter petrol untuk jarak 36.8 kilometer manakala pengisian tangki penuh memerlukan belanja sebanyak £104 (RM507).

- Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Wartawan AS jadi mangsa serangan seksual

Posted:

Wartawan AS jadi mangsa serangan seksual

Wartawan AS jadi mangsa serangan seksual


GAMBAR Lara Logan (tengah) dirakamkan di Dataran Tahrir, Kaherah sebelum dia diserang pada Jumaat lalu.


NEW YORK - Seorang wartawan stesen televisyen CBS, Lara Logan menjadi mangsa serangan seksual oleh sekumpulan lelaki ketika dia membuat liputan mengenai pergolakan di Mesir.

Menurut kenyataan stesen itu, kejadian tersebut berlaku semasa Logan, 39, berada di Dataran Tharir, Kaherah pada Jumaat lalu terpisah daripada anggota-anggota kumpulannya pada Jumaat lepas.

"Dia dan pasukannya serta petugas-petugas keselamatan mereka dikelilingi golongan berbahaya semasa orang ramai meraikan pengunduran Hosni Mubarak. Dia dikelilingi lebih 200 orang yang hilang akal," jelas CBS.

Menurut kenyataan itu, Logan dikelilingi dan mengalami serangan seksual yang kejam selain dipukul sebelum dia diselamatkan oleh sekumpulan wanita serta kira-kira 20 askar Mesir.

Wartawan itu terpisah daripada kumpulannya di antara 20 hingga 30 minit.

Menurut sumber akhbar Wall Street Journal, Logan, 39, yang merupakan ibu dua anak tidak dirogol

Dia diterbangkan ke Amerika Syarikat (AS) pada Sabtu lalu dan kini beransur pulih selepas menerima rawatan di sebuah hospital di New York.

Wanita kelahiran Afrika Selatan itu yang pernah membuat liputan konflik di Iraq dan Afghanistan merupakan antara koresponden peperangan paling dikenali di AS.

Dia dilantik sebagai ketua koresponden asing CBS pada 2006. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan