Sabtu, 12 Februari 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Hosni Mubarak letak jawatan Presiden

Posted:

Hosni Mubarak letak jawatan Presiden

Hosni Mubarak letak jawatan Presiden


SEJUMLAH besar penunjuk perasaan bersolat Jumaat di Dataran Tahrir di Kaherah semalam.


KAHERAH - CAIRO (AP) - Presiden Mesir, Hosni Mubarak meletakkan jawatan semalam selepas beliau meninggalkan Istana Presiden di sini.

Pengumuman beliau meletakkan jawatan diumumkan oleh Naib Presiden, Omar Suleiman menerusi televisyen semalam.

"Dalam situasi yang sukar ini, Presiden Hosni Mubarak memutuskan untuk meninggalkan kedudukannya sebagai presiden," kata Omar.

Omar turut mengumumkan bahawa satu majlis ketenteraan akan mengendalikan hal ehwal negara tersebut.

Hosni telah memerintah Mesir hampir 30 tahun. Sebelum ini, stesen televisyen Al-Arabiya semalam melaporkan Hosni Mubarak, 82, dan semua ahli keluarganya telah meninggalkan Istana Presiden di sini ketika beliau masih memegang jawatan sebagai Presiden.

Hosni dan keluarganya itu menuju ke pusat peranginan Sharm el-Sheikh di Laut Merah.

Menurut saksi-saksi, sekurang-kurangnya dua buah helikopter dilihat berlepas dari istana tersebut.

Stesen televisyen Al-Arabiya mengesahkan ketibaan keluarga tersebut di Sharm el-Sheikh.

Berita itu timbul ketika penunjuk perasaan bergerak ke istana tersebut yang terletak di kawasan pinggir bandar Kaherah, Heliopolis.

Pergerakan penunjuk perasaan itu dibuat pertama kali sejak tunjuk perasaan berlangsung pada 25 Januari lalu.

Penunjuk perasaan berkumpul di tepi kawat duri yang mengelilingi istana.


Penunjuk perasaan bersorak sebaik sahaja mengetahui Hosni Mubarak meletak jawatan sebagai Presiden Mesir di Kaherah semalam.


Sementara itu, kereta-kereta kebal dan tentera elit yang bertanggungjawab ke atas keselamatan presiden berkawal di sekeliling istana.

"Tentera Penjaga Republik mengawal Istana Presiden," jelas satu sumber pasukan bersenjata.

Hosni sering menghabiskan masa di Sharm el-Sheikh yang merupakan destinasi pelancongan terkenal di Laut Merah dan bertemu dengan tetamu-tetamunya di sana.

Kelmarin, para penunjuk perasaan di Dataran Tahrir kecewa dan marah terhadap Hosni kerana beliau masih enggan meletakkan jawatan.

- Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

16 pegawai tentera sertai penunjuk perasaan

Posted:

16 pegawai tentera sertai penunjuk perasaan

16 pegawai tentera sertai penunjuk perasaan

KAHERAH - Seorang pegawai tentera, Mejar Ahmed Ali Shouman memberitahu, 15 lagi pegawai tentera menyertai kumpulan penentang Hosni Mubarak yang mendesak beliau meletakkan jawatan.

"Perpaduan antara tentera dengan rakyat telah bermula," kata Ahmed menerusi telefon.

Kelmarin, Ahmed memberitahu para penyokong di Dataran Tahrir, Kaherah bahawa beliau telah menyertai para penunjuk perasaan pro-Hosni.

"Kita-kira 15 pegawai telah menyertai revolusi rakyat," katanya.

Menurutnya, pegawai tentera yang menyertai tunjuk perasaan itu terdiri daripada mereka yang berpangkat kapten sehingga leftenan. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

PM Itali akui beliau melakukan dosa

Posted:

PM Itali akui beliau melakukan dosa

PM Itali akui beliau melakukan dosa



ROM - Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi semalam mengakui bahawa beliau 'kadangkala melakukan dosa' tetapi mendakwa majistret-majistret yang mahu mendakwa dirinya berhubung skandal seks menggunakan taktik pengintipan era Kesatuan Soviet untuk menjatuhkannya dalam satu rampasan kuasa politik.

Kesatuan Soviet merupakan sebuah empayar komunis yang kemudian runtuh dan beberapa wilayah yang menganggotainya berpecah.

Salah sebuah anggota kesatuan itu ialah Rusia yang kini mengamalkan pemerintahan demokrasi.

Perdana Menteri bermasalah itu menggunakan wawancaranya dengan sebuah akhbar tempatan berpengaruh, Il Foglio bagi meningkatkan tekanan dalam perang saraf dengan beberapa majistret berkenaan.

Pada minggu hadapan, seorang hakim yang mendengar permintaan majistret-majistret di Milan untuk mendakwa Berlusconi akan memutuskan sama ada beliau perlu dibicarakan di mahkamah.

Sebelum ini, pihak pendakwa raya Itali menyatakan mereka memiliki cukup bukti untuk mendakwa Berlusconi, 74, kerana membayar seorang remaja bawah umur, untuk khidmat seks seterusnya menggunakan pengaruh beliau untuk membantu gadis berkenaan.

"Kadangkala saya seperti orang lain, tidak terlepas daripada melakukan dosa tetapi cara mereka gunakan untuk mahu membawa saya ke muka pengadilan adalah melampau," katanya.

Menurut perdana menteri berkenaan, siasatan majistret-majistret terbabit bermotifkan politik seperti pengintipan terhadap kehidupan peribadi orang awam yang pernah dilakukan oleh pemerintah komunis di Jerman Timur. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan