Isnin, 3 Januari 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Penganut Kristian Mesir terus merusuh

Posted:

Penganut Kristian Mesir terus merusuh

Penganut Kristian Mesir terus merusuh


PENGANUT Kristian Mesir membaling batu ke arah pasukan polis sambil berkubu di dalam pekarangan gereja al-Abasseya di Kaherah, kelmarin. - REUTERS


KAHERAH 3 Jan. - Penunjuk perasaan Kristian yang marah melontar batu ke arah beberapa Menteri Mesir semalam, ketika kebimbangan tercetusnya kekacauan agama semakin meningkat di negara ini ekoran satu letupan gereja yang meragut 21 nyawa, hujung minggu lalu.

Beratus-ratus penganut Kristian Koptik berkumpul di pekarangan Gereja St. Mark di sini yang juga ibu pejabat Pope Koptik, Shenouda III dan menganggu pegawai-pegawai kerajaan yang datang bagi mengucapkan takziah.

Penunjuk perasaan mengejar Menteri Pembangunan Ekonomi Mesir, Osman Mohammed Osman ke keretanya dan melontar batu selepas beliau bertemu Shenouda, ketika beberapa penunjuk perasaan yang lain bertempur dengan polis yang berada di luar pagar gereja tersebut.

Seorang pegawai polis berkata, sekurang-kurangnya 40 anggota pasukan keselamatan itu cedera ringan selepas dilontar dengan batu oleh penunjuk perasaan.

Lebih seribu penunjuk perasaan turut memecah pintu pagar gereja dan membanjiri jalan-jalan raya berhampiran dengan sebahagian daripadanya menghentikan kereta, memukul bumbung kenderaan dan melempar batu.

Terdahulu, berpuluh-puluh penunjuk perasaan mengepung Imam Besar Al-Azhar, Ahmed al-Tayeb dan menghentam keretanya selepas ulama terkenal Mesir itu bertemu Shenouda.

Pegawai polis berkata, lebih 1,000 penganut Kristian Koptik turut menjalankan bantahan di pekarangan Kementerian Luar dan bangunan stesen televisyen berhampiran.

Seramai 21 orang maut, sementara 70 yang lain cedera apabila sebuah kereta meletup di luar gereja Koptic Orthodox di utara bandar raya Iskandariah ketika penganut Kristian sedang berkumpul bagi menyambut Tahun Baru, Sabtu lalu.

Berikutan itu, pasukan keselamatan Mesir semalam menahan 20 individu untuk soal siasat, tetapi masih belum memperoleh sebarang bukti untuk mengaitkan mereka dengan serangan tersebut. - AFP

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Satu lagi kapal bantuan menuju ke Gaza

Posted:

Satu lagi kapal bantuan menuju ke Gaza

Satu lagi kapal bantuan menuju ke Gaza

DAMSYIK 3 Jan. - Sebuah kapal membawa bekalan bantuan bagi mencabar sekatan ke atas Gaza yang disokong aktivis Asia, telah belayar dari pelabuhan Syria ke Mesir kelmarin, kata seorang pegawai Palestin di sini, semalam.

Jurucakap kumpulan aktivis yang berpangkalan di Syria, Khaled Abdel-Majid berkata, kapal tersebut belayar dari Latakia menuju pelabuhan al-Arish, Mesir, lokasi bekalan bantuan akan dipunggah dan diangkut melalui jalan darat ke Gaza.

Katanya, kira-kira 100 aktivis proPalestin juga telah memasuki Genting Gaza dari Mesir awal pagi ini, bagi mengendalikan pengagihan bantuan dari kapal yang dijangka tiba malam ini.

Abdel-Majid berkata, kumpulan aktivis terlibat datang dari pelbagai pertubuhan amal terutamanya dari India.

"Seramai 12 aktivis dari Iran, Jepun, Pakistan dan Afghanistan menaiki kapal 'Salam' (Keamanan)," katanya sebelum ini.

Beliau berkata, konvoi penghantaran bekalan dikenali sebagai Asia 1 itu, meninggalkan India bulan lalu dan ia sepatutnya tiba di Gaza yang diperintah Hamas pada 27 Disember lalu, sempena ulang tahun kedua serangan Israel ke atas Gaza.

Menurutnya, kapal tersebut turut menjadi sasaran provokasi Israel sejak ia belayar di perairan antarabangsa.

"Kapal-kapal tentera laut Israel bertanya kepada kapten 'Salam' tentang jenis bekalan yang dibawa," kata Abdel-Majid dengan menambah, beberapa aktivis di atas kapal turut disoal siasat.

Sementara itu, seorang jurucakap tentera Israel di Baitulmaqdis berkata, pihaknya mengawasi kapal tersebut dengan teliti.

'Salam' membawa bekalan bantuan bernilai AS$1 juta (RM3.14 juta)) seperti ubat-ubatan, makanan, permainan, empat buah bas dan 10 penjana elektrik untuk hospital.

Israel menguatkuasakan sekatan ke atas Gaza sejak kumpulan pejuang Israel menawan seorang tenteranya pada Jun 2006.

Ia diperkuatkan lagi setahun kemudian selepas kumpulan pejuang Hamas mengambil alih pemerintahan Gaza ekoran perselisihan dengan Fatah pimpinan Presiden Mahmoud Abbas. - AFP

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan