Ahad, 16 Januari 2011

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Burung serah bukti

Posted: 15 Jan 2011 06:57 AM PST

LONDON: Sebuah mahkamah di St Albans semalam diberitahu, seorang suami yang membunuh abang iparnya dan kemudian mencincang mayat mangsa ditangkap selepas ibu jari mangsa 'jatuh dari langit,' dipercayai digugurkan oleh seekor burung.

Mohammed Riaz, 33, didakwa menculik Mahmood Ahmad, 41, dan menyeksanya hingga mati dalam usaha menjejaki isterinya, Nahid Ahmad, yang melarikan diri daripadanya. Dia didakwa menggunakan bantuan lima rakannya untuk menculik, mengurung dan membunuh mangsa dengan gergaji pemotong daging.


Mayat mangsa tidak ditemui dan anggota kumpulan itu hanya ditangkap selepas seorang pengawal keselamatan menemui ibu jari tangan kiri Mahmood di tempat letak kereta.

Seorang pendakwa memberitahu juri, rakaman CCTV menunjukkan ibu jari itu jatuh secara misteri dari langit dan polis percaya ia mungkin digugurkan oleh seekor burung yang mengutipnya.


Riaz bagaimanapun menafikan terbabit dalam pembunuhan, menculik atau bersengkongkol dalam pembunuhan abang iparnya.


Empat tertuduh lain, Sharif Mohammed, 37, Faisal Chowdhury, 18, Arnold Alexander Yousaf, 18, dan Armizada Hussain, 37, juga mengaku tidak bersalah. Pendakwa raya, Stuart Trimmer berkata, Mahmood dari Wartford hilang pada awal pagi 7 Mac lalu.

Mahkamah diberitahu, ibu jarinya ditemui oleh pengawal keselamatan tiga hari kemudian. - DM

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Sindiket seludup pelacur tumpas

Posted: 15 Jan 2011 06:55 AM PST

MOSCOW: Pihak berkuasa Russia menangkap beberapa anggota satu kumpulan penyeludup manusia yang memperdaya beratus-ratus wanita untuk menjadi pelacur di Eropah Barat dan Asia.

Polis di timur jauh Russia berkata, tiga lelaki akan dihadapkan ke mahkamah berhubung kes itu.


Mereka adalah sebahagian daripada sekumpulan warga Russia dan Greece yang terbabit dalam jenayah itu yang terbonkgar selepas siasatan oleh polis Greece.

Penyiasat Russia turut menemui beratus-ratus gambar wanita muda ketika mereka menyelongkar rumah anggota penyeludup berkenaan.


Menurut polis, 50 wanita bersedia untuk menjadi saksi.


Sebahagian mereka masih berada di luar negara tetapi majoritinya yang dikesan enggan memberi sebarang kenyataan.

Dua anggota terbabit ditahan di Khabarovsk, bandar berhampiran sempadan China, kata jurucakap polis Russia, Ilya Gudkov.


Disember lalu, polis Greece mengumumkan menahan 177 orang yang didakwa terbabit dalam penyeludupan wanita untuk dijadikan pelacur.

Selain Eropah, mangsa turut dihantar ke Jepun dan China untuk melacur. — AFP

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan