Ahad, 7 April 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Indonesia tahan 80 etnik Islam Rohingya

Posted: 07 Apr 2013 09:08 AM PDT

BANDA ACEH 8 April - Pasukan polis Indonesia, semalam menahan 80 etnik Islam Rohingya dari Myanmar di luar kepulauan Sumatera selepas bot mereka sesat dalam pelayaran ke Malaysia.

Menurut jurucakap polis, September Sembiring, kesemua pelarian tersebut, termasuk lima wanita dan enam kanak-kanak tiba di Pulo Aceh pada awal pagi semalam.

"Bot mereka berada dalam keadaan baik dan mereka juga mempunyai bekalan makanan serta minyak yang cukup.

"Mereka dalam perjalanan ke Malaysia, namun sesat sehingga memasuki kawasan perairan negara ini," katanya. - AFP

India perlu serius tangani isu jenayah seksual terhadap wanita - Manmohan

Posted: 07 Apr 2013 09:08 AM PDT

NEW DELHI 8 April - Perdana Menteri India, Manmohan Singh semalam menggesa agar kerajaan perlu mengambil langkah serius dalam usaha mengurangi jenayah seksual terhadap kaum wanita di negara ini.

Manmohan berkata, kerajaan setakat ini telah mengemukakan pindaan undang-undang jenayah yang signifikan dalam menangani jenayah seksual yang berlaku selepas insiden rogol berkumpulan melibatkan pelajar perubatan pada Disember lalu.

"Biarpun langkah undang-undang telah dibuat, namun masih banyak yang perlu dilakukan segera agar masalah ini boleh dikurangkan atau diselesaikan.

"Kita perlu lebih serius dalam menjaga kebajikan dan keselamatan wanita di negara ini," katanya ketika berucap dalam satu persidangan bersama ketua menteri dan ketua hakim di sini. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan