Rabu, 10 April 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Belanda arah tarik balik 50,000 tan daging lembu

Posted: 10 Apr 2013 10:35 AM PDT

AMSTERDAM 11 April - Pihak berkuasa keselamatan makanan Belanda mengarahkan penarikan balik kira-kira 50,000 tan daging lembu daripada pasaran selepas dikhuatiri ia mengandungi daging kuda.

Pihak Berkuasa Keselamatan Produk Pengguna dan Makanan Belanda (NVWA) dalam satu kenyataan semalam berkata, lebih 130 syarikat pemprosesan daging di Belanda telah diarahkan supaya mengesan daging itu, yang diedarkan dua pemborong dari negara ini.

Pemborong itu ialah Wiljo Import en Export B.V. dan Vleesgroothandel Willy Selten B.V.

"Ia mungkin mengandungi daging kuda namun kami masih tidak pasti sama ada wujud kes atau tidak," kata jurucakap pihak berkuasa itu. - REUTERS

Perintis bersama rawatan IVF meninggal dunia

Posted: 10 Apr 2013 10:33 AM PDT

ROBERT EDWARDS

LONDON 11 April - Saintis Britain, Robert Edwards yang menerima Hadiah Nobel atas usahanya merintis pembangunan persenyawaan invitro (IVF) meninggal dunia semalam ketika berusia 87 tahun.

"Dengan rasa dukacita bahawa keluarga mendiang mengumumkan Prof. Robert Edwards, pemenang Hadiah Nobel dan perintis bersama IVF telah meninggal dunia secara aman dalam tidurnya pada 10 April 2013 akibat sakit tua.

"Mendiang akan terus dirindui oleh keluarga, rakan-rakan dan rakan sekerja," kata Universiti Cambridge dalam satu kenyataan. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan